FF:ISKB52 Sociální inovace v knihovnách - Informace o předmětu
ISKB52 Sociální inovace v knihovnách
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/0/1. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno synchronně online - Vyučující
- Mgr. Tomáš Štefek (přednášející)
Mgr. Eva Víchová (přednášející) - Garance
- PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta - Předpoklady
- Zájem o sociální inovace, komunitní a společenské role knihoven, design služeb, jeho principy a metody, user experience.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 4/20 - Mateřské obory/plány
- předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Zprostředkovat vhled do teoretického a praktického rámce tvorby sociálních inovací a designového myšlení. Hledat možnosti komunitních a sociálních rolí knihoven a konkrétních inovací a služeb v těchto oblastech. Vytvořit příležitost navrhnout vlastní službu/inovaci/projekt s možností reálného dopadu na uživatele v kontextu konkrétní knihovny/organizace. Rozvíjet týmovou práci a související soft skills. Zprostředkovat zážitek procesu designu služeb od fáze mapování příležitostí, přes výzkum stakeholderů, jeho analýzu, navazující ideační/kreativní fázi, navrhování prototypu služby/inovace, až po jeho uživatelské testování.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student schopen: orientovat se v oblasti sociálních inovací a sociálně inovativních služeb, využívat principy a metody designu služeb, uživatelského výzkumu, komunitního mapování, analýzy poznatků, participativího navrhování a testování služeb nebo jejich inovací.
- Osnova
- teoretický rámec: komunitní role knihoven, sociální inovace v českých knihovnách a v zahraničí, designový proces;
- mapování kontextu (knihovny): stakeholderů (komunit, cílových skupin, expertů, partnerů), příležitostí, bariér, možností financování;
- uživatelský výzkum a výzkum s dalšími typy stakeholderů;
- syntéza výzkumných dat, definice cíle (designové výzvy), mapování cesty uživatele;
- rešerše, inspirace, ideace, skicování a testování konceptů služeb;
- vytváření prototypů služeb (storyboarding, cesta službou);
- tvorba hypotéz a sestavování testovacích scénářů, uživatelské testování, reframing prototypu služby, návrh iterace a dalšího postupu;
- prezentace a dodání prototypů sociálně-inovačních služeb.
- Literatura
- doporučená literatura
- MURRAY, Robin, CAULIER-GRICE, Julie, MULGAN, Geoff. The open book of social innovation [electronic resource]. London: National Endowment for Science, Technology and the Art: Young Foundation, - Social innovator series : ways to design, develop and grow s
- PROTIVÍNSKÝ, Tomáš, Milan HRUBEŠ a Petr ČÁP. Komunitní činnost veřejných knihoven v procesech integrace sociálně znevýhodněných osob: výzkumná zpráva [online]. [Praha: Centrum občanského vzdělávání, 2015]. Dostupné z: http://www.obcanskevzdelavani.cz/dow
- KNAPP, Jake. Sprint: jak vyřešit velké problémy a otestovat nové myšlenky v pouhých pěti dnech. Brno: Jan Melvil Publishing, 2017. Žádná velká věda. ISBN 978-80-7555-023-1.
- STICKDORN, Marc a Jakob SCHNEIDER. This is service design thinking: basics, tools, cases. Hoboken: Wiley, 2011. ISBN 978-1-118-15630-8.
- PENIN, Lara. An introduction to service design : designing the invisible. London: Bloomsbury Visual Arts, 2018, 342 stran. ISBN 9781472572585. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava, workshopy, terénní praktická cvičení. Předmět bude realizován v přímé spolupráci s knihovnami, jinými organizacemi, jejich pracovníky a (potenciálními) uživateli designované služby. Kurz bude zaměřen a situován do prostředí Bratislavy, a okolí a podmínek Mestskej knižnice v Bratislave, jejíž program v tomto roce poukazuje na některé skupiny, ohrožené sociálním vyloučením, a zaměřuje se na podporu sounáležitosti s těmito společenskými skupinami (např. lidé bez domova, cizinci a uprchlíci, psychicky nemocní lidé, těžce a nevyléčitelně nemocní, sexuální minority, děti bez rodičů, senioři a další). Bude na pracovních týmech, na které skupiny se v rámci kurzu zaměří. Do kurzu budou zapojené také organizace a jejich odborníci, kteří s danými skupinámi pracují. Tento kontext zvyšuje pravděpodobnost, že v kurzu navržené služby nebo produkty budou v budoucnu také realizované.
- Metody hodnocení
- Přítomnost v hodinách je povinná, vzhledem k problematické absenci při výrazně týmových aktivitách, jaké představuje designový proces. (Jakmile jeden člen týmu vypadne z procesu, nemůže se znovu plnohodnotně znovu zapojit.) Kurz je hodnocen prospěl/neprospěl na základě účasti a existujícího, validovaného (otestovaného) a prezentovaného prototypu sociálně-inovační služby. Výuka zahrnuje také (zpravidla výzkumné) úkoly, realizované mezi jednotlivými setkáními. Povinnou součástí kurzu je kolokviální rozprava v závěru posledního dne výuky.
- Informace učitele
- Výuka bude probíhat blokově, bude představovat 5 setkání v těchto termínech: čtvrtek 27. 2., čtvrtek 13. 3., čtvrtek 10. 4., úterý 29. 4. a čtvrtek 22. 5. (Poslední termín bude zároveň zakončením kurzu formou reflexe a kolokvia.) Kurz bude probíhat vždy v čase od 9.00 do cca 16.30 (s dostatečnými přestávkami), a to prioritně fyzicky v Knihovně Na Křižovatce (Křížová 24, Brno). V případě nemožnosti účastnit se kurzu fyzicky bude možné absolvovat část výuky online. (Pro práci budeme používat nástroje MS Teams, Miro a Google.) Ve středu 12. 2., ve dvou časech - od 10.00 do 11.00 a od 17.00 do 18.00 - proběhne nepovinné přípravné online setkání zájemců a zájemkyň o předmět. Setkání budou totožná, stačí se připojit na jedno z nich, odkaz na schůzku v MS Teams bude odeslán všem, kteří budou mít předmět zapsaný k 10. 2. Na tomto přípravném setkání bude mít každý možnost doptat se na jakékoli otázky k obsahu, formě a organizaci kurzu, nebo vznést případné požadavky na online formu výuky. Na přípravném setkání vyučující zároveň představí rámcovou náplň předpokládané práce v kurzu, pro nastavení odpovídajícíh představ a očekávání studentstva.
- Další komentáře
- Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/ISKB52