ISKM09 LIS workshop

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno synchronně online
Vyučující
PhDr. Michal Lorenz, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Kudrnáč, CSc.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Předpoklady
Předpokládá se vstupní úroveň znalosti jazyka B2 podle Evropského referenčního rámce pro jazyky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je dosažení úrovně B2+ podle SERR - Evropského referenčního rámce.
Tento kurz určený studentům KISK a je zaměřen na rozvoj lingvistických a akademických dovedností s ohledem na jejich oborové zaměření - knihovnictví a informační studia. Důraz je kladen na receptivní, interaktivní i produktivní dovednosti v odborné angličtině:
- rozvoj kritického čtení a dalších strategií pro čtení odborných textů
- rozvoj interaktivních dovedností s užíváním vhodných strategií v kohezi a koherenci projevu
- rozvoj prezentačních dovedností
- rozvoj psaného projevu pro akademické prostředí
Výstupy z učení
Student bude po absolvování kurzu schopen:
- užívat různé strategie pro čtení dle zamýšleného účelu
- zpracovat své poznámky vycházející ze čteného textu do koherentního mluveného nebo psaného projevu
- obratně svými příspěvky navazovat na příspěvky ostatních mluvčích
- využívat škálu kohezních prostředků k plynulému propojení vět do srozumitelného jazykového projevu
- používat rozmanité spojovací prostředky za účelem výstižného postižení myšlenkových vztahů
- napsat abstrakt prezentace
- připravit a prezentovat akademický poster dle konvencí svého oboru
- napsat zprávu / shrnutí
Osnova
  • 1. study skills
  • 2. formal / informal language
  • 3. notetaking
  • 4. presenting
  • 5. critical reading
  • 6. paraphrasing
  • 7. comparing / contrasting
  • 8. argumentation
  • 9. abstract / summary
  • 10. referencing and referring
  • 11. visuals
  • 12. academic discussions
Literatura
  • Guy A. Marco, (1996) "Two false dogmas of information science", New Library World, Vol. 97 Issue: 7, pp.11-14, https://doi.org/10.1108/03074809610148766
  • NOLIN, Jan – ĂSTRÖM, Frederick. Turning weakness into strenght: strategies for future LIS. Journal of Documentation. 2010, 66 (1), 7 – 27. ISSN 0022-0418.
  • Van HOUSE, Nancy A. – SUTTON, Stuart A. The Panda Syndrome: An Ecology of LIS Education. Journal of Education for Library and Information Science. 1999, 37(2): 131-147.
  • ROTHSTEIN, Samuel. Why People Really Hate Library Schools. Library Journal. 1986, 110(6), 41 – 48. ISSN 0363-0277.
  • RAYWARD, W. Boyd. Visions of Xandu: Paul Otlet (1868-1944) and Hypertext. Journal of the American Society for Information Science. 1994, 45(4): 235 – 250. ISSN 1532-2890.
  • BUCKLAND, Michael. Emanuel Goldberg, Electronic Document Retrieval, and Vannevar Bush’s Memex. Journal of the American Society for Information Science. 1992, 43(4): 284 – 294. ISSN 1532-2890.
  • FURNER, Jonathan. Information Studies Without Information. Library Trends. 2004, 52(3), 427 – 446. ISSN 0024-2594.
  • CRONIN, Blaise. Cutting the Gordian Knot. Information Processing & Management. 1995, 31(6): 897-902.
Výukové metody
Semináře se zaměřují na budování jazykových a akademických dovedností prostřednictvím široké škály výukových metod:
- diskuse ve dvojicích, skupinách či u kulatého stolu
- tvoření a prezentování posterů (ve skupinách / individuálně)
- domácí přípravy formou čtení a psaní
- peer review
- zpětná vazba vyučujícího na mluvený i psaný projev
- reflexe
- analýzy kanonických textů z oboru
Metody hodnocení
Kurz je zakončen zápočtem, pro který student prokazuje schopnost napsat abstrakt prezentace, připravit a prezentovat poster, napsat zprávu z prezentací. Portfolio prací student předkládá vyučujícímu na individuálním závěrečném pohovoru, kde prokáže 50 hodin práce.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.