FF:ISKM97 Kyberbezpečnost, design a lidé - Informace o předmětu
ISKM97 Kyberbezpečnost, design a lidé
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 2/2/1. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Pavla Vizváry, Ph.D. LL.M. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Martin Horák (přednášející)
Bc. Magdaléna Bohuslavová (pomocník)
Mgr. Tomáš Marek, Ph.D. (pomocník) - Garance
- PhDr. Pavla Vizváry, Ph.D. LL.M.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 16:00–17:40 L35, kromě Po 21. 4. až Ne 27. 4.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 35 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 20/35, pouze zareg.: 0/35 - Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je uvést studenty do oblasti kyberbezpečnosti zaměřené na člověka (tzv. human-centered security) a zprostředkovat jim přístupy a nástroje pro posilování bezpečnosti a odolnosti v prostředí organizace. Na konci tohoto kurzu budou studenti schopni:
- chápat základní aspekty kyberbezpečnosti a specifickou roli člověka v systému zabezpečení;
- pomocí designového procesu navrhnout a aplikovat interdisciplinární bezpečnostní opatření pro ovlivňování lidského chování (persuaze, osvěta, vzdělávání, behaviorální design, ovlivňování kultury organizace);
- kriticky hodnotit dopady těchto opatření a reflektovat vlastní praxi.
Studenti získají také přehled o souvisejících právních, technologických a etických aspektech oboru. - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- shrnout klíčové principy vztahu člověka a kyberbezpečnosti;
- aplikovat postupy designového přístupu v kyberbezpečnosti;
- znát základní přístupy pro ovlivňování lidského chování;
- navrhnout proces ovlivnění lidského chování pro zvýšení bezpečnosti;
- analyzovat možné dopady takových opatření. - Osnova
- I. Základní východiska
- 1. Designéři ve světě kyberbezpečnosti – základní informace o předmětu, ukončení, zdroje, motivace, základní koncepty.
- 2. Lidé a kyberbezpečnost – aspekty ovlivňující lidské myšlení a chování, osobní kyberbezpečnost.
- 3. Kyberbezpečnostní minimum – kyberbezpečnost v organizaci, právní aspekty.
- II. Ovlivňování lidského chování
- 4. Designový proces v kyberbezpečnosti – metodody, dobré praxe.
- 5. Hrozby zaměřené na člověka – typologie, sociální inženýrství, příběhy úspěšných útoků.
- 6. Filozofie a praxe ovlivňování lidského chování – přehled přístupů, které lze využít při designování bezpečnostních opatření.
- III. Vybraná témata: přístupy, metody, příklady
- 7. Persuazivní komunikace a osvěta.
- 8. Vzdělávání.
- 9. Dilema: Usability vs. Security.
- 10. Behaviorální design.
- 11. Kultura organizace a bezpečnost.
- 12. Etické aspekty, trendy, výzvy.
- 13. Konzultační hodina.
- Literatura
- povinná literatura
- HALLAS, Bruce. Re-thinking the human factor: a philosophical approach to information security awareness, behaviour and culture. Bruce Hallas. [Velká Británie]: Hallas institute, [2018]. ISBN 978-1-9996955-0-7.
- TROST, Heidi. Human-Centered Security: How to Design Systems That Are Both Safe and Usable. USA: Rosenfeld Media, 2024. ISBN 978-1-959029-10-6.
- doporučená literatura
- CARPENTER, Perry. Transformational security awareness: what neuroscientists, storytellers, and marketers can teach us about driving secure behaviors. Indianapolis, IN: Wiley, [2019]. ISBN 978-1-119-56637-3.
- KAHNEMAN, Daniel. Thinking, fast and slow. New York: Farrar, Straus and Giroux, 2013. ISBN 978-0-374-53355-7.
- neurčeno
- HADNAGY, Christopher. Social engineering: the science of human hacking. Second edition. Indianapolis, IN: Wiley, [2018]. ISBN 978-1-119-43338-5.
- MITNICK, Kevin a SIMON, William L. The art of deception: controlling the human element of security. Indianapolis: Wiley, c2002. ISBN 978-0-7645-4280-0.
- CIALDINI, Robert B. Influence, new and expanded: the psychology of persuasion. New York: Harper Business, an imprint of HarperCollins Publishers, [2021]. ISBN 978-0-06-293765-0.
- WENDEL, Stephen. Designing for behavior change: applying psychology and behavioral economics. Second edition. Beijing: O'Reilly, 2020. ISBN 978-1-492-05603-4.
- THALER, Richard H. a SUNSTEIN, Cass R. Nudge: the final edition. Fully revised. UK: Penguin Books, 2022. ISBN 978-0-14-199993-7.
- CARPENTER, Perry. The Security Culture Playbook: An Executive Guide To Reducing Risk and Developing Your Human Defense Layer. Wiley, 2022. ISBN The Security Culture Playbook.
- MCILWRAITH, Angus. Information Security and Employee Behaviour: How to Reduce Risk Through Employee Education, Training and Awareness. 2nd Edition. Routledge, 2021. ISBN 0367243318.
- MAJEWSKI, Mark. Security Awareness Program Builder: Practical guidelines for building your Information Security Awareness Program & prep guide for the Security Awareness and Culture Professional. 2022.
- DIRKSEN, Julie. Talk to the elephant: design learning for behavior change. [Hoboken]: New Riders, [2024]. ISBN 978-0-13-807368-8.
- GUIDETTI, Oliver (ed.). Psybersecurity: Human Factors of Cyber Defence. CRC Press, 2024. ISBN 9781032664835.
- MCALANEY, John. Psychological and Behavioral Examinations in Cyber Security. IGI Global, 2018. ISBN 9781522540540.
- LEUKFELDT, Rutger (ed.). Research Agenda The Human Factor in Cybercrime and Cybersecurity. Eleven International Publishing, 2017. ISBN 9462367531.
- Výukové metody
- Přednášky, čtení odborné literatury, skupinové diskuze, individuální praktické úkoly v laboratorním i reálném prostředí. Výuka probíhá hybridně, primární způsob výuky je kontaktní (prezenční), při dodržení požadavků na docházku (viz metody hodnocení) je možné využít online (aktivní, synchronní) účast, příp. videozáznam z výuky (sledování ze záznamu se nepočítá do docházky).
- Metody hodnocení
- Každý student si individuiálně vybere a domluví organizaci (např. dříve studovaná škola) a postupně pracuje na kyberbezpečnostním opatření pro tuto organizaci. Postup je dokumentován čtyřmi průběžnými výstupy, které zdokumentuje písemně. Po každém úkolu má student možnost individuální konzultace postupu, řešených výzev a doporučených dalších kroků (od vyučujících - mentorů).
Čtyři dílčí individuální úkoly (postupné kroky mini projektu):
1. Nastavení mindsetu: příprava studenta, desk research, formování přístupu a předběžný návrh seznamu relevantních opatřeních,
2. Rámování problému, definování designové výzvy: komparace vlastního přesvědčení s "uživatelem" (diskuze potřeb se zástupci organizace),
3. Návrh kyberbezpečnostního opatření: aplikace metod designu služeb na konkrétní oblast v konkrétní organizaci,
4. Realizace navrženého opatření.
Další povinnosti dle formy studia:
- prezenční: min. 80% docházka (prezenčně) s aktivní účastí na hodinách v rámci diskuze a aktivit;
- kombinovaní: min. 5x účast na hodině online nebo prezenčně s aktivní účastí na hodinách v rámci diskuze a aktivit;
- distanční: min. 80% docházka online nebo prezenčně s aktivní účastí na hodinách v rámci diskuze a aktivit. - Náhradní absolvování
- V případě zahraničního výjezdu je možné předmět absolvovat v~náhradní podobě. Po návratu z~výjezdu je možné zpracovat aktivity z~hodin a miniprojekt dle individuálního studijního harmonogramu domluveného s~vyučujícím.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/ISKM97