MUBKO_020 Muzejní marketing a management

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/0/0 4 bloky po 6 hodinách + e-learning 8 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. František Šebek (přednášející)
prof. PhDr. Pavol Tišliar, PhD. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Pavol Tišliar, PhD.
Muzeologie – Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Dominika Matějková
Dodavatelské pracoviště: Muzeologie – Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty s principy managementu a marketingu, které budou aplikovány do praxe muzeí. Studenti si osvojí základní postupy procesu řízení muzejních institucí, zásady marketingu, public relations, fundraisingu aj. v podmínkách muzeí a se zřetelem na obecné vývojové tendence v ČR a evropském kontextu.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- vysvětlit základní principy managementu a marketingu muzejních institucí;
- aplikovat poznatky v praxi
Osnova
  • Struktura oboru managementu, základní pojmy, jeho historie a strategické tendence v podmínkách 21. stol. Muzea a problematika trhu volného času.
  • Řízení instituce jako proces řízení a osobnost manažera, způsoby komunikace v muzeu, problematika podnikové kultury. Různé styly řízení, jako např. týmový management, brainstorming, řízení v době turbulentních změn, krizový management.
  • Zásadní význam plánování (projektování), stanovení koncepcí a strategií činnosti muzeí. Konkrétní postupy v podmínkách muzeí v ČR. Management některých specifických činností muzea: management sbírek (collections management); bezpečnostní management aj.
  • Problematika výkonnostních standardů a problematika měření výkonnosti muzeí. Měřitelné a neměřitelné indikátory; benchmarking muzeí.
  • Public relations (PR) a jeho důležitost v procesu řízení. PR v podmínkách muzeí a konkrétní příklady. Muzea a sdělovací prostředky u nás.
  • Marketing jako věda a umění. Marketingový mix a jeho jednotlivé složky v podmínkách muzeí ČR.
  • Fundraising jako umění a věda. Hlavní zásady a úskalí provádění fundraisingu v podmínkách muzeí se zřetelem na situaci v ČR.
  • Mezinárodní etický kodex muzeí vyhlášený ICOM a hlavní právní normy pro muzejnictví v ČR. Charakteristika struktury muzeí v ČR a v různých zemích Evropy (struktura zřizovatelů, právní formy, typy muzeí podle zaměření činnosti).
Literatura
    doporučená literatura
  • Verhaar, Jan: Management and Organization. Amsterdam, Renwardt Academie
  • Fahy, Anne: Collections Management. London - New York, Routledge 1995, s. 304. ISBN 0-415-11283-4
  • The Management Needs of Museum Personnel. Amsterdam Reinward Academie
  • Museums - management. Wien, MANZsche Verlags- und Universitätsbuchhandlund 1991. s. 248. ISBN 3-214-082191
  • Statut ICOM a Stanovy AMG
  • FOPP, Michael A. Managing museums and galleries. London: Routledge, 1997, ix, 241 s. ISBN 0-415-09496-8. info
  • MCLEAN, Fiona. Marketing the museum. London: Routledge, 1997, 257 s. ISBN 0-415-10392-4. info
  • Organizační chování :jak se každý den chovají spolupracovníci, nadřízení, podřízení, obchodní partneři či zákazníci. Edited by František Bělohlávek. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 1996, 343 s. ISBN 80-85839-09-1. info
  • DOLANSKÝ, Václav, Vladimír MĚKOTA a Vladimír NĚMEC. Projektový management. Vyd. 1. Praha: Grada, 1996, 372 s. ISBN 8071692875. info
  • BOWMAN, Cliff. Strategický management. Translated by Jiří Vejdělek. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 1996, 147 s. ISBN 8071692301. info
  • MAJARO, Simon. Základy marketingu. Translated by Stanislav Jurnečka. 1. vyd. Praha: Grada, 1996, 308 s. ISBN 8071692972. info
  • SCHULTZ, Don E. Moderní reklama : umění zaujmout. Translated by Robert Špaček. Vyd. 1. Praha: Grada, 1995, 668 s. ISBN 8071690627. info
  • MCCARTHY, E. Jerome a William D. PERREAULT. Základy marketingu. Translated by Dana Bursíková. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 511 s. ISBN 80-85605-29-5. info
  • Museum management. Edited by Kevin Moore. London: Routledge, 1994, xi, 298. ISBN 0415112796. info
  • Management. Edited by Heinz Weihrich - Harold Koontz. [1. vyd.]. Praha: Victoria Publishing, 1993, 659 s. ISBN 80-85605-45-7. info
  • GRUBER, David. Jak si vychutnat zuřícího šéfa. Ostrava: Gruber-TDP, 1992. ISBN 80-900680-2-2. info
  • Museums 2000 : politics, people, professionals and profit. Edited by Patrick John Boylan. London: Museums Association in conjunction with Routledge, 1992, vii, 203 s. ISBN 0-415-05455-9. info
Výukové metody
Kontaktní výuka (přednášky, dialog).
Metody hodnocení
Ústní zkouška.
Informace učitele
Ke kurzu je zřízena e-learningová podpora s relevantními materiály ke studiu spolu s okruhy otázek ke zkoušce, v které může student průběžně testovat poznatky nabyté ve výuce.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.