MUB_B013 Ediční činnost v muzeích II.

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Pavla Stöhrová (přednášející)
Garance
Mgr. Pavla Stöhrová
Muzeologie – Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Dominika Matějková
Dodavatelské pracoviště: Muzeologie – Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Student bude seznámen se všemi aspekty při ediční a redakční práci v paměťových institucích, budou představena specifika jednotlivých druhů publikačních výstupů (katalog a průvodce, vědecký katalog, sborník, populárně-naučná publikace, periodické a neperiodické tiskoviny, webové prezentace a elektronické dokumenty, ediční činnost jako součást výzkumné práce, informační báze a rejstříky apod.). Získá přehled o platné legislativě upravující ediční činnost, pozornost bude věnována zejména autorskému zákonu, a o ekonomických a marketingových aspektech ediční činnosti. Opomenuta nezůstane praktická stránka ediční činnosti, tedy proces redakční a předtiskové přípravy a tisku samotného, včetně nejnovějších trendů v elektronickém publikování.
Výstupy z učení
- charakterizovat ediční a redakční práci v paměťových institucích a specifika jednotlivých druhů publikačních výstupů,
- aplikovat proces redakční a předtiskové přípravy a tisku, včetně reflexe nejnovějších trendů v elektronickém publikování
Osnova
  • Specifika ediční činnosti v souvislosti s vědou a výzkumem;
  • Legislativa;
  • Ekonomika a marketing ediční činnosti;
  • Nové trendy a možnosti – e-book, webové portály, internetová periodika.
  • Ediční činnost v muzejnictví.
Literatura
  • DVOŘÁKOVÁ, Zdenka. DTP a předtisková příprava : kompletní průvodce od grafického návrhu po profesionální tisk. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2008. 288 s. ISBN 9788025118818.
  • POKORNÝ, Milan a Dana POKORNÁ. Redakční práce : jak připravit text k publikování. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. 217 s. ISBN 9788024737737.
  • BEDNÁŘ, Vojtěch. Internetová publicistika. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. 210 s. ISBN 9788024734521.
Výukové metody
přednáška
Metody hodnocení
písemný test
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2023.