NJI_14A Kapitoly z dějin německé literatury II

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Jan Budňák, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Zdeněk Mareček, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Jiří Munzar, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. Sylvie Stanovská, Dr. (přednášející)
Mgr. Martina Trombiková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Aleš Urválek, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Aleš Urválek, Ph.D.
Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V přednášce a paralelním semináři bude představena vybraná epocha novějších německojazyčných literárních dějin (baroko, osvícenství, výmarská klasika, romantika, realismus), popř. některý z jejích zásadních aspektů (např. vývojový román, venkovská próza atd.). Nebudou tedy každý semestr probrány všechny tyto epochy, ale vždy jen jedna, a to s cílem zprostředkovat studentům diferencovaný, rozmanitý pohled na tuto epochu/její vybraný aspekt.
Přednášková část kurzu probíhá jako série výstupů různých přednášejících. Tím se dosáhne kýženého tematického i metodologického mnohohlasí. V seminární části se odehrávají diskuse o (předem přečteným) paradigmatickým textům souvisejícím s přednáškou.
Cílem kurzu je zprostředkovat studentům vědomosti o určité literárněhistorické formaci (epocha, žánr, tematika, estetika, médium atd.), a neztrácet přitom ze zřetele její členitost a problematičnost. Tomuto přístupu také odpovídá koncepce literární části bakalářské zkoušky, jejímž předmětem není kurzorický přehled o epochách. Absolventi série literárněhistorických kurzů (kromě Kapitol II, NJI_14, také Kapitoly I, NJI_10, a Kapitoly III, NJI_17) mají při literární části bakalářské zkoušky možnost profilace, musí ale prokázat konkrétnější, plastičtější znalost zvoleného tématu.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu budou studenti:
- schopni vysvětlit základní dobové, žánrové, estatické a tematické koncepty dané literárněhistorické epochy/formace a budou schopni je ukázat na příkladu konkrétních textů,
- budou mít představu o alternativních koncepcích dané epochy/formace v její germanistické recepci,
- budou schopni rozumět paradigmatičnosti důležitých reprezentantům/textům dané epochy,
- získají návod k tomu, jakým způsobem samostatně zpracovat i další literárněhistorické formace tak, aby vystihli souvislost mezi jejími univerzáliemi (žánry, témata, typičtí reprezentanti) a konkrétními texty.
Osnova
  • Témata, žánrové konvence epochy.
  • Literární sociologie epochy, literární komunikace, literární instituce.
  • Paradigmatické texty a autoři.
  • Koncepce epochy ve (starší) germanistice, pohyby v kánonu epochy.
  • Četba textů/úryvků vztahujících se k dané literárněhistorické formaci, případové interpretace.
Literatura
  • BAHR, Ehrhard a Wulf KÖPKE. Dějiny německé literatury : kontinuita a změna : od středověku po současnost. Translated by Markéta Kachlíková. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2006, 439 s. ISBN 8024610485. info
  • BOERNER, Peter. Goethe. Edited by Johann Wolfgang von Goethe, Translated by Lucy Topoľská. Olomouc: Votobia, 1996, 167 s., [1. ISBN 80-7198-085-4. info
  • MARTINI, Fritz. Deutsche Literaturgeschichte : von den Anfängen bis zur Gegenwart. Edited by Angela Martini-Wonde. 19., neu bearb. Aufl. Stuttgart: Alfred Kröner Verlag, 1991, vii, 765. ISBN 3520196190. info
  • Deutsche Literatur in Schlaglichtern. Edited by Bernd Balzer - Volker Mertens. Mannheim: Meyers Lexikonverlag, 1990, 516 s. ISBN 3-411-02702-9. info
Výukové metody
přednášky, četba, diskuse, prezentace, rešerše
Metody hodnocení
aktivní účast, četba, písemný test, esej/klauzura
Vyučovací jazyk
Němčina
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.