FF:NJK25 tendence současné výuky - Informace o předmětu
NJK25 Určující metodologické a praktické tendence výuky literatury - didaktický seminář
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 1/1/0. 14 hodin za semestr. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Jan Budňák, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Zdeněk Mareček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martina Trombiková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Aleš Urválek, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Aleš Urválek, Ph.D.
Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-NJU_)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu, který kombinuje přednáškovou a seminářovou organizační formu, je přiblížit studentům výrazné tendence německojazyčné literatury v období po r. 1945 (s důrazem na nejnovější literaturu po r. 2000). To se bude dít "induktivní" formou: konkrétní text (román), jehož úryvky se budou číst a diskutovat v seminářové části kurzu, poslouží jako východisko k představení širšího estetického nebo tematického proudu současné literatury.
Kurz je koncipován jako přednáškový cyklus s různými přednášejícími (Ringvorlesung). Část přednášek tvoří výstupy hostujících docentů a autorská čtení současných autorů s následnými diskusemi.
Program kurzu je každý semestr odlišný, kurz si neklade za cíl podat celkový obraz o německojazyčných literárních v období po r. 1945, který by nutně musel zůstat kurzorický. Volí spíše přístup vhodně zvolených sond a sleduje tím rozvoj literárněhistorické orientační kompetence studentů. Tu pak mohou aplikovat i na jiné aspekty/tendence daného období. - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student schopen:
- pojmenovat a na příkladech konkretizovat výrazné tendence a proudy literatury po r. 1945,
- interpretovat kanonická i méně známá literární díla jako reprezentanty těchto proudů,
- získat orientační dovednosti v německojazyčných literárních a kulturních dějiných doby po r. 1945 (až do současnosti),
- tvořit argumentativní (komparativní) texty k vybraným aspektům současné literatury. - Osnova
- Program kurzu se bude semestr od semestru lišit. Aktuální program bude zveřejněn před začátkem každého semestru, kdy se kurz bude realizovat.
- Literatura
- Wendelin Schmidt-Dengler (ed. Johann Sonnleitner): Bruchlinien II. Vorlesungen zur österreichischen Literatur 1990 bis 2008.Salzburg: Residenz, 2012.
- Clemens Kammler: Deutschsprachige Gegenwartsliteratur seit 1989: Zwischenbilanzen, Analysen, Vermittlungsperspektiven. Heidelberg : Synchron, 2004.
- Výukové metody
- seminář, přednáška, četba, diskuse
- Metody hodnocení
- aktivní účast, povinná četba, protokoly, esej
- Vyučovací jazyk
- Němčina
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/NJK25