FF:NJURS03J Reflektivní seminář II - Informace o předmětu
NJURS03J Reflektivní seminář II
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 1/1/0. Výuka se koná jednou za 14 dní prezenčně v kombinaci se samostatnou činností. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Ursula Dorothea Riedner, Dr. phil. (přednášející)
Mgr. Martina Trombiková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Markéta Hotařová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jana Formanová (pomocník) - Garance
- Ursula Dorothea Riedner, Dr. phil.
Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta - Předpoklady
- Předpokladem je ukončení germanistického nebo srovnatelného bakalářského studia, ukončení předmětu didaktika III a praxe náslechové a pedagogické I.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-NJU_) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem je:
- aby studující reflektovali své sebepojetí učitele a pokračovali v utváření vize svého ideálního učitelského já
- dokázali reflektovat praxi zacíleně (individuálně: reflektivní deník, portfolio; ve skupině: sdílení a vedená reflexe) a stanovit si vlastní individuální cíle pro svůj profesní seberozvoj (sebehodnoticí dokument)
- na základě reflexe rozvinuli a prohloubili své pedagogické a didaktické dovednosti se zaměřením na zpětnou vazbu/hodnocení učení žáků a žákyň a využití reflexe ve výuce NJ s ohledem na cíle hodiny (dle Standardu oblasti 4 a 5) včetně vypracování písemné přípravy do výuky a její realizace vpraxi (vedená reflexe s oborovou didaktičkou a provázející učitelkou/provázejícím učitelem v rámci tripartity/hospitace)
- získání inspirace do výuky sdílením příkladů dobré praxe - Výstupy z učení
- Studující bude schopen
- reflektovat vývoj svého učitelského sebepojetí
- zacíleně reflektovat svou praxi jak individuálně, tak ve skupině se zaměřením na zpětnou vazbu/hodnocení a reflexi výuky
- produktivně využívat poznatky z reflexí u a hospitace ve své praxi tak, aby byl znatelný pokrok
- v praxi potom smysluplně plánovat, připravit a realizovat koherentní výuku s ohledem na metody, formy a zvolené aktivity výuky - Osnova
- Reflexe praxe II: náslechů, vlastní výuky i výuky v tandemu. Vše v návaznosti na praxi popsanou níže. Fokus: Zpětná vazba/hodnocení a reflexe. INFORMACE K PRAXI viz webové stránky: https://www.phil.muni.cz/student/pedagogicke-praxe/pokyny-pro-studujici Praxe probíhá na střední škole vybrané ze sítě škol spolupracujících s FF MU ve spolupráci s provázejícím učitelem a oborovým didaktikem. Student je na začátku semestru informován o průběhu a podmínkách pro úspěšné absolvování praxe. Následuje samotný průběh praxe a průběžná evaluace. Součástí praxe jsou hospitace oborového didaktika ve výuce studenta, absolvování nabízených didaktických workshopů a průběžná písemná reflexe absolvované praxe v rámci učitelského reflexivního deníku a vedení si učitelského portfolia. Těmito závěrečnými dokumenty (včetně elektronického Sebehodnotícího dokumentu) student na konci semestru svou praxi vykáže a při závěrečném reflexivním setkání s oborovým didaktikem zreflektuje svoje pedagogické kompetence a stanoví si dílčí seberozvojové cíle pro další semestr.
- Literatura
- povinná literatura
- Standard kvality profesních kompetencí studenta učitelství (2020): https://www.ped.muni.cz/media/3566145/standard-kvality-profesni-ch-kompetenci-online1.pdf
- doporučená literatura
- WILIAM, Dylan a Siobhán LEAHY. Zavádění formativního hodnocení : praktické techniky pro základní a střední školy. Třetí revidované vydání. Praha: EDUkační LABoratoř, 2020, xxvi, 243. ISBN 9788090608283. info
- JANÍK, Tomáš a Petr NAJVAR. Fred A. J. Korthagen - Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. 1. vyd. Brno: Paido, 2011, 294 s. ISBN 978-80-7315-221-5. info
- Výukové metody
- úvodní reflexe ke stavu praxe
skupinová reflexe
individuální reflexe na základě zkušeností i inputů od vyučující
psaní reflektivního deníku k vlastní pedagogické zkušenosti
reflektivní diskuze s oborovou didaktičkou i provázející učitelkou/provázejícím učitelem v rámci tripartity (hospitace)
sdílení dobré praxe
prezentace (video)medailonku sebe jako vyučující/ho - Metody hodnocení
- aktivní účast na semináři
hospitace: osobní/videohospitace
reflexe s oborovou didaktičkou
(video)medailonek sebe jako vyučující/ho
V rámci praxe pak paralelně:
reflexivní deník
učitelské portfolio
sebehodnotící dokument (reflexe studenta - provázejícího učitele - oborového didaktika) - Vyučovací jazyk
- Němčina
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/NJURS03J