PBM113 Práce s klientem a supervize

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. blokově. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (přednášející), doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Adéla Zajíčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 18 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/18, pouze zareg.: 0/18, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/18
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz má charakter výcviku. Kromě základních informací o práci s klientem trénují studenti v reálné situaci - navazování kontaktu, aktivní naslouchání, techniky dotazování apod. Předpokládá se aktivní zapojení studenta/ky. Část kurzu je věnována krizové intervenci a základům supervize.
Výstupy z učení
Dovednost navázat kontakt s klientem, formulovat zakázku, zvládnout proces práce s klientem.
Osnova
  • Pomoc a sociální kontrola. Druhy pomoci.
  • Poradenství, postupy, problémy diagnostiky. Klasický klinický přístup, humanistický přístup.
  • vztah s klientem, direktivita k komunikaci s klientem
  • transkační analýza v práci s klientem
  • příprava pracovníka, etika práce, profesionalita.
  • Objednávky a jejich získávání
  • techniky dotazování
  • uzavírání zakázky
  • problémové situace a typy klientů, krizová intervence, zásady. Základy supervize.
Literatura
    povinná literatura
  • ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krizová intervence pro praxi. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2011, 195 s. ISBN 9788024726243. URL info
  • HAVRDOVÁ, Zuzana a Martin HAJNÝ. Praktická supervize : průvodce supervizí pro začínající supervizory, manažery a příjemce supervize. Praha: Galén, 2008, 213 s. ISBN 9788072625321. info
  • KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Edited by Jiřina Šiklová. 5. vyd. Praha: Portál, 2006, 147 s. ISBN 8073671816. info
  • ÚLEHLA, Ivan. Umění pomáhat : učebnice metod sociální praxe. Vyd. 3., v Sociologickém na. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005, 128 s. ISBN 9788086429366. info
  • HAWKINS, Peter a Robin SHOHET. Supervize v pomáhajících profesích. Translated by Helena Hartlová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 202 s. ISBN 8071787159. info
  • VODÁČKOVÁ, Daniela. Krizová intervence. 1. vyd. Praha: Portál, 2002, 543 s. ISBN 8071786969. info
    doporučená literatura
  • BAŠTECKÁ, Bohumila, Veronika ČERMÁKOVÁ a Milan KINKOR. Týmová supervize : teorie a praxe. Vydání první. Praha: Portál, 2016, 325 stran. ISBN 9788026209409. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. Supervize - kontrola, nebo pomoc? Prevence. Praha, 2006, roč. 3, č. 2, s. 6-8. ISSN 1214-8717. info
  • DRAPELA, Victor J. Přehled teorií osobnosti. 3. vyd. Praha: Portál, 2001, 175 s. ISBN 80-7178-606-3. info
  • GABURA, Ján a Jana PRUŽINSKÁ. Poradenský proces. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995, 147 s. ISBN 80-85850-10-9. info
Výukové metody
Prezenční výuka. Půjde o několik blokových setkání v zadaných termínech dle rozvrhu. Účast na daných setkáních je povinná.
Metody hodnocení
závěrečná zpětná vazba, aktivní účast
Informace učitele
https://is.muni.cz/
Interaktivní osnovy
Studijní opora
https://is.muni.cz/
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.