FF:PGB004 Alternativní pohledy na školu - Informace o předmětu
PGB004 Alternativní pohledy na školu
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 2/0/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Roman Švaříček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jakub Vlček (cvičící) - Garance
- Mgr. Roman Švaříček, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Roman Švaříček, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 45 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/45, pouze zareg.: 0/45 - Mateřské obory/plány
- Digitální technologie ve vzdělávání (program FF, B-PG_)
- Pedagogika (program FF, B-PG_) (4)
- Cíle předmětu
- Studenti se skrze diskuze, projekty a samostatnou práci budou seznamovat s jednotlivými alternativními pedagogickými koncepcemi, budou analyzovat jejich specifika a budovat si na ně podložené názory. Předmět je koncipován jako přehled typických stížností na tradiční školu, a ukazuje, jak se s těmito výhradami snaží vyrovnávat alternativní pedagogické přístupy. Kurz navazuje na předmět Obecná pedagogika a vede k hlubšímu pochopení základních konceptů pedagogiky, jako jsou cíle výchovy a vzdělávání, kurikulum, socializace, činitelé výchovy, formy a metody výchovy.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student schopen:
- identifikovat specifika hlavních alternativních koncepcí v cílech, principech, kurikulu, vztahu učitele a žáka, formách a metodách výuky
- předložit argumenty, jimiž jednotlivé alternativní koncepce vzdělávání hájí své postupy
- poučeně diskutovat o přednostech a limitech řešení, které jednotlivé alternativní koncepce nabízejí - Osnova
- 1. Proč si stěžujeme na tradiční školu? (A jsou naše stížnosti oprávněné?)
- 2. Jak na stížnosti reagují alternativy? (Cestka k jádru učení I)
- 3. Jak na stížnosti reagují alternativy? (Cesta k jádru učení II)
- 4. Waldorfská pedagogika (Koncepce Rudolfa Steinera)
- 5. Daltonský plán (Koncepce Helen Parkhustové)
- 6. Školy podle Marie Montessori ("Pomoz mi, abych to dokázal sám")
- 7. Svobodné školy (Summerhill a školy, které se jím inspirovaly)
- 8. Alternativní alternativy (Současné alternativní školy, které si vytváří svoji vlastní koncepci)
- 9. Domácí vzdělávání (Nejpestřejší vzdělávací varianta)
- 10. Lesní školy (Příroda jako hlavní učitelka)
- 11. Závěrečná Reflexe: Co jste se naučili a nač se díváte jinak?
- Literatura
- MONTESSORI, Maria. Objevování dítěte. Translated by Vladimíra Henelová. Vydání druhé, v Portále. Praha: Portál, 2017, 351 stran. ISBN 9788026212348. info
- HECKMANN, Helle. Pomalé rodičovství : vědomá péče o děti - inspirativní přístup školky Nøkken. Translated by Jana Čeřenová. Praha: DharmaGaia, 2016, 145 stran. ISBN 9788074360626. info
- NEILL, Alexander Sutherland. Summerhill : příběh první demokratické školy na světě. Edited by Albert Lamb, Translated by Viktor Jurek. 1. vyd. Praha: PeopleComm, 2013, 348 s. ISBN 9788090489059. info
- MONTESSORI, Maria. Tajuplné dětství. Translated by Jan Volín. Vydání druhé, v Tritonu p. Praha: Triton, 2012, 178 stran. ISBN 9788073873820. info
- STEINER, Rudolf. Eurytmie jako viditelná mluva. Vyd. 1. Hranice: Fabula, 2008, 271 s. ISBN 9788086600512. info
- Metoda Montessori pro naše dítě : inspirace pro rodiče a další zájemce. Edited by Karel Rýdl. Vyd. 2., přeprac. a dopl. Pardubice: FF Univerzity Pardubice, 2007, 199 s. ISBN 9788073950040. info
- RÖHNER, Roel a Hans WENKE. Daltonské vyučování : stále živá inspirace. Translated by Kateřina Čechová. První vydání. Brno: Paido, 2003, 156 stran. ISBN 8073150417. info
- MONTESSORI, Maria. Absorbující mysl. 1998. ISBN 80-86189-02-3. info
- NEILL, Alexander Sutherland. Summerhill School : a new view of childhood. Edited by Albert Lamb. New York: St. Martin's Griffin, 1992, xxvii, 269. ISBN 0312141378. info
- GRUNELIUS, Elisabeth M. Výchova v raném dětském věku : školky s waldorfskou pedagogikou. Translated by Milada Luňáčková. 1. vyd. Přerov: Baltazar, 1992, 59 s. ISBN 8090030734. info
- CARLGREN, Frans. Výchova ke svobodě : pedagogika Rudolfa Steinera : obrazy a zprávy ze světového hnutí svobodných waldorfských škol. Edited by Arne Klingborg - Zdeněk Váňa, Translated by Václav Jakubec. 1. vyd. Praha: Baltazar, 1991, 263 s. ISBN 8090030726. info
- STEINER, Rudolf a Frans CARLGREN. Výchova ke svobodě :pedagogika Rudolfa Steinera : obrazy a zprávy ze světového hnutí svobodných waldorfských škol. Edited by Arne Klingborg - Zdeněk Váňa. 1. vyd. Praha: Baltazar, 1991, 263 s. ISBN 80-900307-2-6. info
- MONTESSORI, Maria. The Montessori method. Edited by Joseph McVicker Hunt, Translated by Anne E. George. First published by Schocken. New York: Schocken Books, 1964, xxxix, 376. ISBN 0805209220. info
- Výukové metody
- Diskuze, skupinová práce, projektová výuka, argunentační esej, dokumentární film, analýza textu, reflexe.
- Metody hodnocení
- Pro úspěšné ukončení kurzu musí získat student/ka minimálně 61 bodů, přičemž některé úkoly nesmí být splněny na méně než určitý počet bodů (viz níže). Závěrečné hodnocení se sestává z následujících částí:
1. Odevzdání deseti průběžných úkolů do ELFu (některé jsou individuální, jiné skupinové) (max. 50 bodů)
2. Návštěva alternativní školy (min. 5 z 10 bodů)
3. Znalostní on-line test (min. 6 z 10 bodů)
4. Závěrečný semestrální skupinový projekt a jeho obhajoba (min. 20 z 30 bodů)
5. Povinná docházka (max. dvě absence) - Informace učitele
- Tento předmět musí zapisovat i studenti, kteří v předchozím akademickém roce neúspěšně ukončili předmět Dějiny pedagogiky a vzdělávání (PG12A20, jaro 2017). To platí pro studenty, kteří neukončili/nezapsali předmět Dějiny pedagogiky a vzdělávání v minulých letech. Tato změna souvisí s inovacemi studia bakalářského studia oboru Pedagogika v roce 2017. Předmět Dějiny pedagogiky a vzdělávání již nebude nadále vypisován.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/PGB004