PGB106 Pedagogická komunikace

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jakub Vlček (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Adéla Zajíčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 14:00–15:40 B2.44, kromě Po 21. 4. až Ne 27. 4.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 17/15, pouze zareg.: 6/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty s tématem pedagogické komunikace – jejími teoretickými základy i praktickým uplatnění v oblasti vzdělávání. První část kurzu bude věnována obecným teoriím mezilidské komunikace, zatímco v druhé části se budeme soustředit na komunikaci mezi vybranými aktéry ve vzdělávání. Komunikace zde bude pojímána jako klíčový nástroj, který ovlivňuje nejen myšlení a proces učení, ale také celkovou dynamiku vztahů ve vzdělávacím prostředí. Během kurzu budou studenti analyzovat reálné záznamy pedagogické komunikace, které jim pomohou identifikovat a porozumět různým komunikačním jevům. Studenti budou pracovat jak individuálně, tak ve skupinách. Kurz klade důraz na propojení teorie s praxí a podporuje aktivní zapojení studentů prostřednictvím analýzy reálných situací, diskuse a týmové spolupráce.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu budou studenti schopni: (1) Porozumět pedagogické komunikaci a rozlišit její obsahovou a vztahovou dimenzi a pochopit její roli v procesu učení a sociální dynamice; (2) Analyzovat reálné záznamy pedagogické komunikace a identifikovat klíčové komunikační fenomény a posoudit jejich dopady na výuku a vztahy mezi aktéry; (3) Aplikovat teoretické poznatky a využívat koncepty a empirické výzkumy pedagogické komunikace k interpretaci reálných situací ve vzdělávacím prostředí.
Osnova
  • BLOK 1: Uvedení do kurzu
  • Komunikace: základní koncepty 1
  • Komunikace: základní koncepty 2
  • BLOK 2: Komunikace ve školní třídě
  • Komunikace a učení
  • Komunikace ve školní třídě 1
  • Komunikace ve školní třídě 2
  • Žákovské participační vzorce
  • Dialogické vyučování
  • BLOK 3: Komunikace mezi učitelem a rodičem
  • Komunikace s rodiči 1
  • Komunikace s rodiči 1
  • BLOK 4: Kolegiální komunikace a spolupráce
  • Kolegiální komunikace ve vzdělávání 1
  • Kolegiální komunikace ve vzdělávání 2
  • Pedagogicky produktivní řeč
Literatura
Výukové metody
Přednáška, seminář, diskuse se studenty, skupinová práce, analýza transkriptů pedagogické komunikace, studium literatury.
Metody hodnocení
Pro úspěšné absolvování předmětu je nutné splnit následující podmínky: 1. účast na seminářích (možnost dvakrát chybět); 2. vypracování čtyř seminárních úkolů; 3. splnění závěrečné zápočtové písemky.
Informace učitele
Všechny základní informace o průběhu kurzu jsou k dispozici v prostředí ELF, do něhož mají studenti přístup. Základní informace obsahují sylabus kurzu, podmínky pro ukončení, materiály k jednotlivým tématům, zadání úkolů, požadavky na jejich zpracování. Studenti jsou povinni se s těmito podmínkami seznámit.
Studijní opora
https://elf.phil.muni.cz/24-25/course/view.php?id=734
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2026.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/PGB106