FF:PGM510 Česká vzdělávací politika - Informace o předmětu
PGM510 Česká vzdělávací politika
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 1/1/0. 6 kr. Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr. (přednášející)
Mgr. Martin Majcík, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Adéla Zajíčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program FF, N-PG_)
- Školská správa a vzdělávací politika (program FF, N-PG_)
- Zkušenostně reflektivní učení (program FF, N-PG_)
- Cíle předmětu
- Kurz Česká vzdělávací politika navazuje na povinný kurz Vzdělávací politika. Z témat, jež jsou řešena v povinném kurzu, vybírá ta, která jsou aktuální či problematická z hlediska jejich řešení v rámci praktické vzdělávací politiky, a současně na která nebylo dost prostoru v povinném kurzu. Témata budou představena a diskutována na základě evropského kontextu a konkrétní situace v ČR. I když základní osnova je stanovena, ve výběru témat je zohledněn zájem studentů, jenž mohou studenti formulovat vždy na začátku semestru. Z toho vyplývá, že témata budou do značné míry variabilní. Součástí kurzu bude diskuse o dílčích aktuálních tématech vzdělávací politiky s oporou o průběžné sledování sdělovacích prostředků a webových portálů k tématice školství a vzdělávání (Academia, Edu-in, Scio, …).
- Výstupy z učení
- identifikovat samostatně klíčové téma praktické vzdělávací politiky; poukázat na aktuální problém praktické vzdělávací politiky; porozumět zájmům klíčových aktérů praktické vzdělávací politiky; analyzovat různé úrovně praktické vzdělávací politiky (makro, mezo, mikro); prezentovat vlastní názor na klíčové téma či problém praktické vzdělávací politiky a v diskusi jej obhájit; argumentovat v zájmu rovných vzdělávacích příležitostí
- Osnova
- (1) Otázka rovných vzdělávacích příležitostí v evropském kontextu (2) Otázka rovných vzdělávacích příležitostí v českém vzdělávacím systému (3) Kompozice všeobecného a kvalifikačního vzdělávání v evropském a českém vzdělávacím prostoru (4) Organizace vyššího sekundárního vzdělávání a způsoby jeho ukončování (česká maturita jako jedna z variant) (5) Modely preprimárního vzdělávání jako realizace různých modelů sociální a vzdělávací politiky (6) Modely financování terciárního vzdělávání (otázka školného) (7) Modely učitelské přípravy (8) Dostupnost vyššího vzdělání versus „překvalifikovanost“ (9) Mezinárodní měření vzdělávacích výsledků (PISA) (10...)Otevřená témata podle zájmu studentů
- Literatura
- doporučená literatura
- TOTH, Daniel. Lisabonská strategie a strategie Evropa 2020. Vyd. 1. Praha, 2010, 213 s. ISBN 978-80-87415-05-4. info
- neurčeno
- Nerovnosti ve vzdělávání : od měření k řešení. Edited by Petr Matějů - Jana Straková - Arnošt Veselý - Josef Basl. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (Slon), 2010, 495 s. ISBN 9788074190322. info
- Výukové metody
- diskuse, prezentace individuálních seminárních projektů, skupinové hodnocení
- Metody hodnocení
- zpracování a prezentace individuálního seminárního projektu, aktivní podíl na skupinových diskusích
- Informace učitele
- Matějů, P., Straková, J (Eds). (Ne) rovné šance ve vzdělání, vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha: Academia, 2006. ISBN 80-200-1400-4. Matějů, P., Straková, J., Veselý, A. (Eds.) Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření k řešení. Slon: Praha, 2010. ISBN:978-80-7419-032-2. Kasíková, H., Straková, J. (Eds.) Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Karolinum: Praha, 2011. ISBN ISBN 978-80-246-1911-8. Straková, J., Veselý, A. Eds. (2013) Předpoklady úspěchu v práci a v životě: výsledky mezinárodního výzkumu dospělých OECD PIAAC. Praha: DZS. Greger, D., Simonová, J., Straková, J. (Eds.) (2015). Spravedlivý start. Nerovné šance v předškolním vzdělávání a při přechodu na základní školu. Praha: Pedagogická fakulta UK. Straková, J. (2016). Mezinárodní výzkumy výsledků vzdělávání. Metodologie, přínosy, rizika a příležitosti. Praha: Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta. Strategie Evropa 2020 (http://www.msmt.cz/vyzkum-a-vyvoj/strategie-evropa-2020). Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2020 (http://www.vzdelavani2020.cz/images_obsah/dokumenty/strategie-2020_web.pdf) Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2020 – analytický podklad (http://www.vzdelavani2020.cz/images_obsah/dokumenty/analyticky-podklad_web.pdf) Walterová, E., Černý, K., Greger, D., Chvál, M. Školství – věc (ne)veřejná? Názory veřejnosti na školu a vzdělávání. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1882-1.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/PGM510