PSBA011 Sociálně psychologický výcvik ve skupině

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. PhDr. Jaroslava Dosedlová, Dr. (přednášející)
Mgr. Tereza Hrušková (cvičící)
Mgr. Adriána Kandová (cvičící)
Mgr. Monika Nacházelová (cvičící)
Mgr. Dana Sidorová (cvičící)
Mgr. Lucie Stroupková (cvičící)
Mgr. Monika Vodová (cvičící)
Garance
PhDr. Kateřina Koros Bartošová, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Prakticky orientovaný kurs v malé skupině se zaměřením na individuální prožitky "teď a tady", využívající technik sociální psychologie a psychoterapie, vedoucí k rozvoji a obohacení osobnosti účastníků s důrazem na sebepoznání, sociální percepci,komunikaci a týmovou spolupráci.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat základní způsoby interpersonální komunikace v malé sociální skupině;
- orientovat se v základních podpůrných, intervenčních či terapeutických nástrojích (technikách) založených na interpersonálním vnímání, chování či jednání;
- aplikovat sociálně psychologické principy na praktický problém;
- formulovat vhodné závěry a doporučení opírající se o analýzu interpersonálního chování v malé sociální skupině.
Osnova
  • Obsah předmětu je vždy konkretizován při úvodním setkání a průběžně inovován při realizaci výcviku v závislosti na možnostech, potřebách a očekáváních jednotlivých účastníků.
  • Základní průběh předmětu je následující:
  • Úvodní setkání směřující k základnímu poznání jednotlivých účastníků s vyučujícím a mezi sebou.
  • Vícedenní praktická průprava využívající sociálně-psychologických technik směřujících k rozšíření sebepoznání, které vede k realističtější představě o sobě, větší schopnosti autokorekce a přeneseně i k větší sebejistotě a úspěšnosti.
  • Výcvik je zaměřen na zvýšení citlivosti pro myšlenky, emoce a pohnutky vlastní i cizí (větší schopnost empatie), jasnější vědomí skupinové dynamiky, skupinových rolí a potřeb spolupráce v týmu, rozvoj komunikačních dovedností, rozvoj tvořivosti.
  • Závěrečné shrnující setkání, jehož podstatou je uzavření podstatné části psychologických procesů vzniklých v předcházejících fázích výcviku.
Literatura
  • Kolařík, M. (2011). Interakční psychologický výcvik. Brno: Grada Publishing.
  • Hermochová, S. (1988). Metody aplikované sociální psychologie. I., Interakční programy, interakční hry a tematická interakce. Praha: Univerzita Karlova,
  • Kratochvíl, S. (2007). Příběhy terapeutických skupin. Praha: Triton.
  • Kříž, P. (2005). Kdo jsem, jaký jsem. Kladno: AISIS.
  • Komárková, R., Slaměník, I., Výrost, J. (2001). Aplikovaná sociální psychologie III. Sociálně psychologický výcvik. Praha: Grada.
  • YALOM, Irvin D. a Molyn LESZCZ. Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Translated by Hana Drábková - Martin Hajný. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, 647 s. ISBN 9788073673048. info
Výukové metody
Výhradně seminární a zážitková forma výuky probíhající v blocích dle domluvy v rámci seminárních skupin.
Metody hodnocení
Způsob ukončení předmětu určí vyučující na počátku semestru.
Informace učitele
Revidováno a doplněno dne 28. 12. 2017:
PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.