FF:PSBA011 Soc. psych. výcvik ve skupině - Informace o předmětu
PSBA011 Sociálně psychologický výcvik ve skupině
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. PhDr. Jaroslava Dosedlová, Dr. (přednášející)
Mgr. Tereza Hrušková (cvičící)
Mgr. Adriána Kandová (cvičící)
Mgr. Monika Nacházelová (cvičící)
Mgr. Dana Sidorová (cvičící)
Mgr. Lucie Stroupková (cvičící)
Mgr. Monika Vodová (cvičící) - Garance
- PhDr. Kateřina Koros Bartošová, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, B-PSYCH_) (2)
- Cíle předmětu
- Prakticky orientovaný kurs v malé skupině se zaměřením na individuální prožitky "teď a tady", využívající technik sociální psychologie a psychoterapie, vedoucí k rozvoji a obohacení osobnosti účastníků s důrazem na sebepoznání, sociální percepci,komunikaci a týmovou spolupráci.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat základní způsoby interpersonální komunikace v malé sociální skupině;
- orientovat se v základních podpůrných, intervenčních či terapeutických nástrojích (technikách) založených na interpersonálním vnímání, chování či jednání;
- aplikovat sociálně psychologické principy na praktický problém;
- formulovat vhodné závěry a doporučení opírající se o analýzu interpersonálního chování v malé sociální skupině. - Osnova
- Obsah předmětu je vždy konkretizován při úvodním setkání a průběžně inovován při realizaci výcviku v závislosti na možnostech, potřebách a očekáváních jednotlivých účastníků.
- Základní průběh předmětu je následující:
- Úvodní setkání směřující k základnímu poznání jednotlivých účastníků s vyučujícím a mezi sebou.
- Vícedenní praktická průprava využívající sociálně-psychologických technik směřujících k rozšíření sebepoznání, které vede k realističtější představě o sobě, větší schopnosti autokorekce a přeneseně i k větší sebejistotě a úspěšnosti.
- Výcvik je zaměřen na zvýšení citlivosti pro myšlenky, emoce a pohnutky vlastní i cizí (větší schopnost empatie), jasnější vědomí skupinové dynamiky, skupinových rolí a potřeb spolupráce v týmu, rozvoj komunikačních dovedností, rozvoj tvořivosti.
- Závěrečné shrnující setkání, jehož podstatou je uzavření podstatné části psychologických procesů vzniklých v předcházejících fázích výcviku.
- Literatura
- Kolařík, M. (2011). Interakční psychologický výcvik. Brno: Grada Publishing.
- Hermochová, S. (1988). Metody aplikované sociální psychologie. I., Interakční programy, interakční hry a tematická interakce. Praha: Univerzita Karlova,
- Kratochvíl, S. (2007). Příběhy terapeutických skupin. Praha: Triton.
- Kříž, P. (2005). Kdo jsem, jaký jsem. Kladno: AISIS.
- Komárková, R., Slaměník, I., Výrost, J. (2001). Aplikovaná sociální psychologie III. Sociálně psychologický výcvik. Praha: Grada.
- YALOM, Irvin D. a Molyn LESZCZ. Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Translated by Hana Drábková - Martin Hajný. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, 647 s. ISBN 9788073673048. info
- Výukové metody
- Výhradně seminární a zážitková forma výuky probíhající v blocích dle domluvy v rámci seminárních skupin.
- Metody hodnocení
- Způsob ukončení předmětu určí vyučující na počátku semestru.
- Informace učitele
- Revidováno a doplněno dne 28. 12. 2017:
PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/PSBA011