PSBA029 Základy pedagogické psychologie

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Předpoklady
PSBA007 Obecná psychologie II && PSBA015 Vývojová psychologie II && PSBA020 Sociální psycholologie II && PSBA021 Psychol. osobnosti II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Neoddělitelnou součástí psychologických poznatků, které musí psycholog ovládat, jsou poznatky z pedagogické psychologie.
Pedagogická psychologie zkoumá psychologické zákonitosti změn, které v subjektu působí výchovný a vzdělávací proces. Studenti se seznámí se základními a nejnovějšími poznatky této speciální psychologické vědní disciplíny a s možnostmi aplikace jejích teoretických poznatků v každodenním procesu učení, výchovy a sebevýchovy jedince.
Vedle nutného uvedení do studia této disciplíny, vymezení pedagogické psychologie jako vědní disciplíny a představení jejích výzkumných a diagnostických metod, je pozornost zaměřena na problematiku procesu učení, zejména na analýzu činitelů ovlivňujících průběh a výsledky procesu učení, mj. včetně stylů učení. Pozornost je dále věnována psychologickým aspektům hodnocení, zkoušení a klasifikace učebních výkonů žáků, trémě, školní úspěšnosti/neúspěšnosti žáků, žákově vnímané školní zdatnosti, tvořivosti ve škole a nadaným žákům.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu studenti budou schopni definovat předmět pedagogické psychologie, určit její místo v systému psychologických disciplín a objasnit význam studia pedagogické psychologie; zvýší úroveň jejich sebepoznání a poznání žáků; zkvalitní vlastní metody úspěšného učení, poznají vlastní styl učení a možnosti jeho korekce. Získají také hlubší vědomosti o  hlavních aktérech výchovně-vzdělávacího procesu (učitel, žák).
Osnova
  • 1. Pedagogická psychologie jako věda. Definice, předmět a poslání (funkce) pedagogické psychologie. Vztah pedagogické psychologie k psychologickým a pedagogickým vědám. Systém pedagogické psychologie. Pedagogická psychologie v přípravě odborných psychologů.
  • 2. Metody pedagogické psychologie. Metody získávání údajů: rozhovor, pozorování, anamnéza, dotazník a anketa, analýza produktů činnosti, psychologické testy, experimentální metody, sociometrie. Metody zpracování údajů: kvantitativní, kvalitativní. Výzkum v pedagogické psychologii. Etické otázky pedagogické diagnostiky.
  • 3. Učení. Psychologie učení jako speciální psychologická disciplína. Psychologické teorie učení. Pojem učení (širší a užší pojetí), definice učení. Funkce učení. Fáze procesu učení. Křivka učení. Klasifikace druhů učení.
  • 4. Zákony učení: motivace, transfer, opakování, zpětná informace.
  • 5. Činitelé ovlivňující průběh a výsledky učení (žák, situace, v níž učení probíhá, učební materiál, učitel). Metody učení (metoda dílčí, celková a kombinovaná, metoda PQRST, rozložení učiva, uležení, přeučení, učení nahlas a potichu, individuální a skupinové učení, sugestopedie atd.).
  • 6. Styly učení. Definice, geneze, některé typologie, diagnostika a ovlivňování stylu učení. Autoregulace učení. Žákovo pojetí učení. Předpoklady úspěšného studia. Studijní neúspěchy a jejich řešení.
  • 7. Psychologické aspekty hodnocení, zkoušení a klasifikace učebních výkonů žáků. Vymezení pojmů: hodnocení, zkoušení a známkování. Funkce zkoušení a hodnocení. Druhy zkoušek (ústní, písemné, praktické). Předzkouškové a zkouškové stavy - tréma (příznaky, následky, redukce ze strany učitele a žáka, druhy).
  • 8. Školní úspěšnost/neúspěšnost. Formy neúspěšnosti. Analýza školního neprospívání žáků - příčiny. Psychologická charakteristika neprospívajících žáků – typicky a netypicky neprospívající žák. Psychologické aspekty při odstraňování neprospěchu žáků. Syndrom neúspěšné osobnosti/neúspěšného žáka. Vnímaná osobní/vlastní zdatnost žáka (self-efficacy), žákova vnímaná školní zdatnost (academic self-efficacy).
  • 9. Tvořivost ve škole. Definice tvořivosti, faktory tvořivosti, vývoj tvořivosti, etapy tvořivého procesu, úrovně tvořivosti, činitelé a podmínky záměrného rozvíjení tvořivého myšlení žáků, postavení tvořivého žáka v třídním kolektivu. Tvořivost učitele.
  • 10. Nadaní žáci – poznávání a rozvíjení jejich osobnosti. Vymezení pojmu nadání. Identifikace nadaných žáků. Typologie nadaných žáků. Vzdělávání nadaných žáků, možnosti dalšího rozvoje nadaných žáků. Mýty a předsudky o nadaných dětech.
Literatura
    povinná literatura
  • MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 702 s. ISBN 9788026201748. info
  • ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vydání druhé. Praha: Portál, 2007, 655 stran. ISBN 9788073672737. info
  • JEDLIČKA, Richard, Jaroslav KOŤA a Jan SLAVÍK. Pedagogická psychologie pro učitele : psychologie ve výchově a vzdělávání. Illustrated by Jana Slavíková. Vydání 1. Praha: Grada, 2018, 528 stran. ISBN 9788027105861. URL info
    doporučená literatura
  • SANTROCK, John W. Educational psychology. Seventh edition. New York: McGraw-Hill, 2021, 668 stran. ISBN 9781260571301. info
  • STERNBERG, Robert J. a Wendy M. WILLIAMS. Educational psychology. Second edition. Upper Saddle River, N.J.: Merrill, 2010, xxiv, 615. ISBN 9780205626076. info
  • Psychologie výchovy a vyučování. Edited by Jan Čáp. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1993, 413 s. ISBN 80-7066-534-3. info
    neurčeno
  • SLAVIN, Robert E. Educational psychology : theory and practice. Tenth edition, Pearson new i. Harlow: Pearson, 2014, ii, 578. ISBN 9781292020730. info
  • HOY, Anita Woolfolk. Educational psychology. Global edition, thirteenth e. Boston: Pearson, 2016, 720 stran. ISBN 9781292095301. info
  • DAŘÍLEK, Pavel a Pavel KUSÁK. Pedagogická psychologie. Část A. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998. 234 s. ISBN 80-7076-837-2.
  • KUSÁK, Pavel a Pavel DAŘÍLEK. Pedagogická psychologie. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001, 234 s. ISBN 8024402947. info
  • ĎURIČ, Ladislav, GRÁC, Ján, ŠTEFANOVIČ, Jozef. Pedagogická psychológia. Vyd. 2. Bratislava: Jaspis, 1991. 333 s. ISBN 80-900477-6-9.
  • VENDEL, Štefan. Pedagogická psychológia. 2. vyd. [Bratislava]: Epos, 2007, 447 s. ISBN 9788080577100. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi : příručka pro učitele. Vyd. 4. Praha: Portál, 2014, 383 s. ISBN 9788026207412. info
  • HOLEČEK, Václav. Psychologie v učitelské praxi. Vydání 1. Praha: Grada, 2014, 223 stran. ISBN 9788024737041. URL info
  • ĎURIČ, Ladislav a Mária BRATSKÁ. Pedagogická psychológia : terminologický a výkladový slovník. Edited by Viliam S. Hotár - Jozef Pastier. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1997, 463 s. ISBN 8008024984. info
  • Handbook of educational psychology. Edited by Patricia A. Alexander - Philip H. Winne. 2nd ed. London: Lawrence Erlbaum Associates, 2006, xx, 1055. ISBN 0805859713. info
  • Handbook of educational psychology. Edited by Lyn Corno - Eric M. Anderman. Third edition. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2016, xiv, 481. ISBN 9780415894821. info
  • Pedagogická encyklopedie. Edited by Tomáš Janík - Milada Rabušicová - Jan Průcha. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 935 s. ISBN 9788073675462. info
  • PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013, 395 s. ISBN 9788026204039. info
  • MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizova. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 398 stran. ISBN 9788075520142. info
  • PRŮCHA, Jan. Psychologie učení : teoretické a výzkumné poznatky pro edukační praxi. Vydání 1. Praha: Grada, 2020, 268 stran. ISBN 9788027128532. URL info
  • MAREŠ, Jiří. Styly učení žáků a studentů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 239 s. ISBN 80-7178-246-7. info
  • LOKŠOVÁ, Irena a Jozef LOKŠA. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 199 s. ISBN 807178205X. info
  • SZOBIOVÁ, Eva. Tvorivosť - poznávanie tajomstiev. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o., 2016, 386 stran. ISBN 9788073806132. info
  • LOKŠOVÁ, Irena a Jozef LOKŠA. Tvořivé vyučování. Vyd. 1. Praha: Grada, 2003, 208 s. ISBN 8024703742. info
  • HAVIGEROVÁ, Jana Marie. Pět pohledů na nadání. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 144 s. ISBN 9788024738574. URL info
  • HŘÍBKOVÁ, Lenka. Nadání a nadaní : pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 255 s. ISBN 9788024719986. URL info
  • HŘÍBKOVÁ, Lenka. Základní témata problematiky nadaných. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2007, 72 s. ISBN 9788086723259. info
  • SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole : východiska a nové metody pro praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 190 s. ISBN 8071782629. info
  • KOLÁŘ, Zdeněk a Renata ŠIKULOVÁ. Hodnocení žáků. 2., dopl. vyd. Praha: Grada, 2009, 199 s. ISBN 9788024728346. URL info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 430 s. ISBN 8024610744. info
Výukové metody
Přednáška, seminář, praktická cvičení, diskuze ve skupině, domácí práce - úkoly, četba.
Metody hodnocení
Ukončení: zkouška.
Požadavky k ukončení: aktivní účast, včas odevzdaný seminární úkol (za úkol odevzdaný po termínu se body nedávají), závěrečný znalostní test. Předpokladem pro přistoupení k testu je aktivní účast na výuce a odevzdání seminární práce.
Termín odevzdání seminární práce: 5. 5. 2025 - v elektronické podobě (do odevzdávárny předmětu v IS).
Informace učitele
Doporučení - využívat zdroje a odkazy ve Studijních materiálech v ISu.

Znalostní test - obvykle celkem 13 otázek - z toho 10 otázek uzavřených a 3 otázky otevřené.
Správná odpověď: uzavřená otázka: 1 b., otevřená otázka: max. 2 b. Chybná odpověď nebo nezodpovězená otázka: 0 b.
Znalostní test: max. 16 b.

Seminární úkol: max. 4 b.

Celkem lze obdržet max. 20 b.

Lze nahlédnout do hodnocení obou písemných prací rozhodných pro ukončení předmětu.

Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.