PSBA033 Státní závěrečná zkouška bakalářská

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/0/0. 0 kr. Ukončení: SZk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
prof. PhDr. Marek Blatný, DrSc. (přednášející)
doc. PhDr. Iva Burešová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Jaroslava Dosedlová, Dr. (přednášející)
Mgr. Hana Jahnová (přednášející)
doc. PhDr. Martin Jelínek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Vojtěch Juřík, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Helena Klimusová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Kateřina Koros Bartošová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Petr Květon, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Hana Přikrylová Kučerová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Tomáš Urbánek, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Dalibor Vobořil, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jaroslava Dosedlová, Dr.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Předpoklady
Podmínkou přístupu k státní závěrečné zkoušce bakalářské je odevzdání bakalářské diplomové práce a získání příslušného počtu kreditů – tj. celkem min. 180 kreditů (z toho 129 kreditů za povinné předměty, 33 kreditů za povinně volitelné předměty a 18 kreditů za volitelné předměty).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Státní závěrečná zkouška bakalářská je ústní, jejíž imanentní součástí je obhajoba bakalářské diplomové práce a zkouška z uvedených předmětů v rozsahu kurikula jednooborového studia psychologie:
• Obecné psychologické vědy (obecná psychologie, psychologie osobnosti)
• Metodologie psychologie
• Vývojová psychologie
• Sociální psychologie
• Psychopatologie
Výstupy z učení
Studenti prokážou své schopnosti propojovat poznatky z jednotlivých psychologických disciplín, které jsou součástí státní závěrečné zkoušky bakalářské.
Osnova
  • Okruhy z předmětu PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI:
  • 1. Pojem osobnost v psychologii, přístupy k definování a pojetí osobnosti.
  • 2. Historie psychologie osobnosti. Definice osobnosti. Normalita, abnormalita. Tři tradice výzkumu.
  • 3. Diskuse nature vs. nurture. Výzkumy dvojčat.
  • 4. Rysy osobnosti. Hlavní rysové modely (Allport, Cattell, Eysenck, Big Five).
  • 5. Temperament. Klasické a moderní teorie (Pavlov, Kretschmer, Jung, Eysenck, Buss a Plomin, Thomas a Chessová, Kagan, Cloninger)
  • 6. Inteligence. Faktorovo-analytické, kontextové, vývojové a systémové modely. Emoční a sociální inteligence.
  • 7. Atribuce, kognitivní styl.
  • 8. Motivace. Intrinsická a extrinsická motivace. Homeostatické a růstové modely. Základní modely (Freud, Murray, McClelland, Festinger, Maslow, sebedeterministická teorie)
  • 9. Sebepojetí. Kognitivní, emocionální složka. Konativní složka sebepojetí - seberegulace. Základní modely (Markusová, Higgins, Greenwald, Festinger, Snyder, Carver a Scheier, Bandura, Baltes).
  • 10. Aktuální výzkumy v psychologii osobnosti (osobní pohoda, temná triáda, HEXACO model).
  • 11. Přehled základních teoretických přístupů ke zkoumání osobnosti. Teorie a její funkce.
  • 12. Psychoanalýza a navazující teorie: Freud, Erikson, Horneyová, Fromm, Murray, Sullivan.
  • 13. Analytická a individuální psychologie: Jung a Adler.
  • 14. Behaviorismus a související teorie: Pavlov, Watson, Skinner, Dollard a Miller.
  • 15. Humanistická psychologie a existenciální analýza: Goldstein, Rogers, Maslow a Frankl.
  • 16. Kognitivní teorie a související teorie: Lewin, Kelly.
  • 17. Rysový přístup: Allport, Cattell, Eysenck, pětifaktorový přístup k osobnosti (Big Five).
  • 18. Teorie sociálního učení a sociálně-kognitivní přístup: Rotter, Bandura, Mischel, Seligman.
  • 19. Další směřování psychologie osobnosti: pozitivní psychologie, feministická psychologie, narativní psychologie.
  • Okruhy z předmětu METODOLOGIE PSYCHOLOGIE:
  • 1. Problematika vědeckého poznání. Cesty poznání. Věda jako předmětné, systematické, kritické, kontrolovatelné, reprodukovatelné poznání. Členění výzkumu v psychologii podle cíle a výzkumných designů. Cíle výzkumu v psychologii – deskripce, predikce, explanace. Postup vědecké práce, základní pojmy - teorie, hypotéza, konstrukt, operacionalizace, proměnná. Základní výzkumné designy – experiment, kvaziexperiment, korelační studie. Specifické výzkumné strategie, longitudinální a průřezový výzkum.
  • 2. Problematika měření v psychologii. Nepřímé měření konstruktů, validita a reliabilita nástrojů. Validita výzkumu – validita statistických postupů, konstruktová validita, externí a interní validita. Členění proměnných podle jejich role ve výzkumu.
  • 3. Kvalitativní a kvantitativní data, typy škál. Popisná a induktivní statistika. Princip falzifikace, testování hypotéz, postavení nulové hypotézy v procesu testování hypotéz, chyba I. a II. druhu.
  • 4. Výzkumný soubor. Základní a výběrový soubor. Sestavování výběrového souboru. Reprezentativnost. Pravděpodobnostní a nepravděpodobnostní výběry. Velikost výběrového souboru.
  • 5. Kauzální interpretace vztahů, Millovy kánony indukce. Experiment versus korelační studie. Typy experimentálních designů podle způsobu manipulace s nezávislými proměnnými. Varianty jednofaktoriálních a vícefaktoriálních experimentů. Zdroje ohrožení vnitřní validity.
  • 6. Mezisubjektový experiment. Znáhodnění a vyrovnání. Design kontrolních skupin a podmínek v psychologickém výzkumu.
  • 7. Vnitrosubjektový experiment. Efekt pořadí, progresivní efekt, efekt transferu. Counterbalancing (vyvažování) – kompletní a částečné vyvažování, reverzní vyvažování a blokové znáhodnění.
  • 8. Kvaziexperiment. Design s neekvivalentní kontrolní skupinou, plány vícenásobných časových sérií. Specifika ohrožení vnitřní validity.
  • 9. Korelační studie. Omezení závěrů korelačních studií. Typy zkreslení v korelačním výzkumu – nepravá korelace, vývojová sekvence, chybějící střední člen, dvojí příčina.
  • 10. Etické aspekty výzkumu v psychologii. Problematika klamání účastníků, informovaný souhlas, anonymita, riziko poškození, debriefing, vědecký přínos studie. Vědecké podvody – vymyšlená a zkreslená data, plagiátorství.
  • 11. Výzkumný projekt. Struktura výzkumného projektu – název, teoretická východiska, otázky a hypotézy, metoda, diskuse, citace zdrojů.
  • 12. Rozdíl mezi každodenním a vědeckým poznáním, porovnání kvantitativních a kvalitativních metod ve vědeckém výzkumu.
  • 13. Typy kvalitativních přístupů. Participativní a neparticipativní metody, archivní metody. Rysy kvalitativních metod.
  • 14. Symbolický interakcionismus a odvozené přístupy. Pragmatismus, realismus, konstrukcionismus. Etnometodologie.
  • 15. Východiska a postupy analýzy diskursu, foucaultovská tradice a psychologie diskursu, omezení získaných výsledků.
  • 16. Postupy a principy dobře zakotvené teorie, otevřené, axiální a selektivní kódování.
  • 17. Fenomenologie, cíle a použití fenomenologických postupů v psychologii.
  • 18. Případové studie ve vědeckém výzkumu, typy případových studií, jejich problémy a omezení.
  • 19. Kritéria hodnocení kvality kvalitativního výzkumu.
  • Okruhy z předmětu VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE:
  • 1. Vývojová psychologie: vymezení, předmět, cíle, metody (fylogeneze, antropogeneze, aktuální geneze psychických procesů)
  • 2. Metodologie vývojové psychologie: metody, typy výzkumů, psychologická zkoumání dvojčat.
  • 3. Vývojová věda: vývoj a obecné znaky psychického vývoje, vývojová změna (diferenciace, integrace, interiorizace, fixace), činitelé vývoje, způsoby realizace psychického vývoje.
  • 4. Znalost a ukotvení pojmů: fenotyp, genotyp, socializace, duševní vývoj, vývojová změna, intraindividuální a interindividuální rozdíly, intraindividuální změna.
  • 5. Socializační činitelé vývoje.
  • 6. Průběhové modely (trendy) vývoje. Senzibilní a kritické fáze vývoje (vývojová fáze, vývojový mezník, vývojová krize).
  • 7. Periodizace životní dráhy člověka; kritéria periodizačních systémů, shody a rozdíly ve vymezení vývojových etap. Vývojové teorie: klasické teorie vývoje a moderní teorie vývoje, teorie zaměřené na specifická vývojová období.
  • 8. Školy vývojové psychologie: ženevská škola, vídeňská škola, pařížská škola. Významní autoři vývojové psychologie a jejich přínos.
  • 9. Vývojová psychologie v České republice; brněnská škola vývojové psychologie.
  • 10. Vývojové škály.
  • 11. Periodizace vývojových období a jejich charakteristika.
  • 12. Význam kresby, hry a pohádky ve vývoji.
  • 13. Poruchy vývoje.
  • Okruhy z předmětu SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE:
  • 1. Úvod do sociální psychologie Předmět studia SP, SP v kontextu příbuzných disciplín. Historie SP, základní trendy v sociálně psychologickém myšlení 20. století, současná vlivná paradigmata. Metody výzkumu v SP, aplikační možnosti SP.
  • 2. Sociální kognice a) sociální percepce a kategorizace Asocianistické a konstruktivistické modely sociálního poznávání. Schéma procesů kognitivního zpracování (sociálních) informací. Utváření dojmů o druhých lidech, spjatost percepce s motivací. Zkreslení a chyby v sociální percepci. b) interpretace sociální reality – teorie atribuce Naivní psychologie F. Heidera, implicitní teorie osobnosti H. Kelleyho jako východiska atribučních přístupů. Teorie kauzálních schémat, základní principy atribuování (Weiner, Fiske, Taylor). Chyby v atribučních procesech (zákl. atribuční chyba, Ross), atribuce úspěchu a neúspěchu. Optimismus jako explanační styl (Seligman), depresivní atribuční styl (Abramson, Seligman, Teasdale). c) vztah k sobě samému jako produkt sociální interakce – sebeuvědomění, sebeúcta (Rosenberg, Tafarodi, Swan), sebeobranné a sebepodporující mechanismy. Socializace.
  • 3. Skupinové procesy a) malá sociální skupina Vymezení, klasifikace a typologie skupin. Struktura a vývoj skupiny. Skupinová dynamika. Role vůdce ve skupině, styly vedení. Skupinový vliv (sociální facilitace, sociální zahálení, deindividuace, skupinová polarizace). b) velké skupiny Typologie velkých skupin. Charakteristika davu, fenomény davového chování. Mezikulturální psychologie (Hofstede). Psychologie etnických společenství (mezietnické vztahy).
  • 4. Sociální komunikace Komunikační proces. Syntax, sémantika, pragmatika. Verbální, paraverbální a neverbální komunikace (mimika, gestika, kinezika, haptika, posturologie, proxemika, chronemika). Metakomunikace. Komunikační styly a vztahy. Komunikační axiomy (Watzlawick, Bavelas, Haley, Jackson). Empatická a asertivní komunikace.
  • 5. Interpersonální vztahy a styly chování Agresivita, rozlišení forem agrese, teorie agrese (Freud, Lorenz, Eibl – Eibesfeld, Dollard, Doob, Sears, Bandura, Geen), biologické, osobnostní a situační determinanty agrese, zvládání agrese. Afiliace, její význam, osamělost, nárazníková hypotéza sociálního kontaktu, sociální opora. Faktory ovlivňující navazování interpersonálních vztahů (afiliace, sociální dovednosti, prostorová blízkost, obeznámenost, atraktivita), teorie interpersonálních vztahů Láska – triangulární teorie lásky (Sternberg), spokojenost ve vztahu, stabilita vztahu – investiční model (Rusbult), intimita, prosociální chování. Základní dimenze interpersonálního chování (Leary).
  • 6. Postoje a) postoj - základní vymezení postoje, teoretické přístupy. Vztah mezi postojem a chováním (LaPière, Fishbein, Ajzen, Madden). Metody měření postojů - postojové škály (Likert, Thurstone, Guttmann, Bogardus), sémantický diferenciál (Osgood), maskované techniky. b) postojové změny Záměrná a nezáměrná změna postojů - teorie kognitivní disonance (Festinger), balanční teorie (Heider). Stereotypy a předsudky. Persuase. Konformita a poslušnost vůči autoritě (Asch, Milgram).
  • Okruhy z předmětu PSYCHOPATOLOGIE:
  • 1. Definice oboru, jeho zařazení do systému věd.
  • 2. Stručný přehled dějin oboru.
  • 3. Sociální psychiatrie.
  • 4. Transkulturální psychiatrie.
  • 5. Pojetí normality.
  • 6. Etiopatogeneze psychických poruch.
  • 7. Etické problémy v psychiatrii.
  • 8. Systematické třídění poruch lidské psychiky.
  • 9. Poruchy vnímání.
  • 10. Poruchy pozornosti.
  • 11. Poruchy paměti.
  • 12. Poruchy myšlení.
  • 13. Porucha řeči.
  • 14. Poruchy inteligence.
  • 15. Poruchy pudů.
  • 16. Poruchy emotivity.
  • 17. Poruchy vůle.
  • 18. Poruchy jednání.
  • 19. Poruchy vědomí.
  • 20. Poruchy osobnosti.
  • 21. Incidence, epidemiologie duševních poruch.
  • 22. Typy terapie (stručný přehled).
  • Okruhy z předmětu OBECNÁ PSYCHOLOGIE:
  • 1. Úvod – vznik a zdroje kognitivní psychologie (historie, výzkumné metody, cíle výzkumu).
  • 2. Kognitivní neurověda (organizace nervového systému, stavba a funkce mozku).
  • 3. Pozornost a vědomí (dělení pozornosti, teorie pozornosti).
  • 4. Vnímání (čití a percepce, vnímání hloubky, vnímání barev, poruchy percepce, teorie vnímání).
  • 5. Paměť (dělení paměti, paměťové procesy, modely paměti, učení.
  • 6. Mentální reprezentace (externí a interní reprezentace, analogová a propoziční reprezentace, teorie a modely mentální reprezentace).
  • 7.Jazyk (vlastnosti jazyka, sémantika, syntax, pragmatika, vztah jazyka a myšlení).
  • 8. Usuzování, řešení problémů, rozhodování.
  • 9. Inteligence (teorie a modely inteligence, měření inteligence, kulturní kontext a inteligence).
  • 10. Motivace jako proces, základní pojmy motivace (reflex, pud, instinkt, homeostáza, motivace, motiv, …).
  • 11. Základní teorie motivace a jejich vzájemné srovnání.
  • 12. Výkonová motivace, (teorie pole, atribuční model, efekt Zeigarníkové, Flow - fenomén…).
  • 13. Přežití jednotlivce a druhu (regulace příjmu potravy a tekutin, sexuální a rodičovské motivy…).
  • 14. Fyziologický základ emocí, psychofyziologický doprovod emocí.
  • 15. Základní teorie emocí a jejich vzájemné srovnání.
  • 16. Základní úskalí při výzkumu emocí, problémy a způsoby studia emocí, využití přístrojových metod.
  • 17. Klasifikace emocí z hlediska síly, časové průběhu a z hlediska ontogenetického a fylogenetického.
Literatura
    povinná literatura
  • BLATNÝ, Marek. Psychologie osobnosti : hlavní témata, současné přístupy. Vydání 1. Praha: Grada, 2010, 301 stran. ISBN 9788024734347. URL info
  • CERVONE, Daniel a Lawrence A. PERVIN. Personality psychology : international student version. Edited by Arnaldo Zelli. twelfth edition. Singapore: Wiley, 2014, xix, 618. ISBN 9781118322215. info
  • Handbook of personality : theory and research. Edited by Oliver P. John - Richard W. Robins - Lawrence A. Pervin. 3rd ed. New York: Guilford Press, 2008, xv, 862. ISBN 9781593858360. info
  • GOODWIN, Kerri A. a C. James GOODWIN. Research in psychology : methods and design. Eight edition. Hoboken: Wiley Custom, 2018, xx, 455. ISBN 9781119510239. info
  • MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vydání 1. Praha: Grada, 2006, 332 stran. ISBN 9788024713625. info
  • Handbook of child psychology and developmental science. Edited by Lynn S. Liben - Ulrich Müller - Richard M. Lerner. Seventh edition. New Jersey: John Wiley & Sons, 2015, xxv, 1094. ISBN 9781118136782. info
  • MILLOVÁ, Katarína. Psychologie celoživotního vývoje : uvedení do moderních teorií. 1. vyd. Brno: Host, 2012, 126 s. ISBN 978-80-7294-699-0. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie a Lidka LISÁ. Vývojová psychologie : dětství a dospívání. Vydání třetí, přepracov. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2021, 542 stran. ISBN 9788024649610. URL info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2007, 461 s. ISBN 9788024613185. info
  • Sociální psychologie. Edited by Jozef Výrost - Ivan Slaměník. 2., přepracované a rozší. Praha: Grada, 2008, 404 stran. ISBN 9788024714288. info
  • Sociální psychologie : moderní učebnice sociální psychologie. Edited by Miles Hewstone - Wolfgang Stroebe, Translated by Dagmar Brejlová - Pa. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 769 s. ISBN 8073670925. info
  • MYERS, David G. Sociální psychologie. Translated by Helena Vaďurová - Zuzana Paseková - Milena Bildová. 1. vydání. Brno: Edika, 2016, 536 stran. ISBN 9788026608714. URL info
  • ČEŠKOVÁ, Eva a Hana KUČEROVÁ. Psychopatologie a psychiatrie : pro psychology a speciální pedagogy. Edited by Mojmír Svoboda. Vydání třetí. Praha: Portál, 2015, 317 stran. ISBN 9788026209768. info
  • EYSENCK, Michael W. a Mark T. KEANE. Kognitivní psychologie. Translated by Miroslav Filip. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008, 748 s. ISBN 9788020015594. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Motivace lidského chování. 3. vyd. Praha: Academia, 2014. info
  • STUCHLÍKOVÁ, Iva. Základy psychologie emocí. Vydání druhé. Praha: Portál, 2007, 227 stran. ISBN 9788073672829. URL info
    doporučená literatura
  • BALCAR, Karel. Úvod do studia psychologie osobnosti. 2. opr. vyd. V Chrudimi: Mach, 1991, 217 s. info
  • DRAPELA, Victor J. Přehled teorií osobnosti. Translated by Karel Balcar. Vydání sedmé. Praha: Portál, 2021, 175 stran. ISBN 9788026217091. info
  • HALL, Calvin S. Psychológia osobnosti : úvod do teórií osobnosti. 3. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 2002, 510 s. ISBN 8008033843. info
  • HŘEBÍČKOVÁ, Martina. Pětifaktorový model v psychologii osobnosti : přístupy, diagnostika, uplatnění. Vydání 1. Praha: Grada, 2011, 251 stran. ISBN 9788024733807. URL info
  • SCHULTZ, Duane P. a Sydney Ellen SCHULTZ. Theories of personality. Tenth edition. Australia: Wadsworth Cengage Learning, 2013, xvii, 479. ISBN 9781111835231. info
  • ARNETT, Jeffrey Jensen. Emerging adulthood : the winding road from the late teens through the twenties. Second edition. New York: Oxford University Press, 2015, xvi, 394. ISBN 9780199929382. info
  • Blatný, M. (Ed.) (2016). Psychologie celoživotního vývoje. Praha: Karolinum.
  • ŠVANCARA, Josef. Kompendium vývojové psychologie [Švancara, 1986]. Vyd. 4. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 235 s. info
  • THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie : proměny lidské psychiky od početí po smrt. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 575 stran. ISBN 9788026207146. info
  • OREL, Miroslav. Psychopatologie : nauka o nemocech duše. 2., aktualizované a doplně. Praha: Grada, 2016, 338 stran. ISBN 9788024755168. info
  • STERNBERG, Robert J. Kognitivní psychologie. Translated by František Koukolík. Vydání druhé. Praha: Portál, 2009, 636 stran. ISBN 9788073676384. info
Výukové metody
Výuka předmětu Státní závěrečná zkouška bakalářská je realizována v příslušných předmětech během předchozího studia.
Zkouška před zkušební komisí.
Metody hodnocení
Státní závěrečná zkouška bakalářská sestává z odděleně klasifikovaných součástí: obhajoby bakalářské diplomové práce a z ústní části. Pro absolvování SZZ bakalářské je nutné úspěšné složení všech jejích částí. Celkový výsledek SZZ bakalářské se hodnotí některým ze stupňů podle klasifikační stupnice stanovené čl. 17, ods. 1 Studijního a zkušebního řádu MU. Hlasování zkušební komise o státní závěrečné zkoušce bakalářské.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024.