FF:PSBB067 Sebezkušenost s koučinkem - Informace o předmětu
PSBB067 Sebezkušenost s koučinkem
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/1/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučováno synchronně online - Vyučující
- Ing. Veronika Káchová (přednášející), PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D. (zástupce)
Ing. Bc. et Bc. et Bc. Helena Konečná (přednášející), PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Monika Máchová (přednášející), PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D. (zástupce) - Garance
- Ing. Bc. et Bc. et Bc. Helena Konečná
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta - Předpoklady
- SOUHLAS
Předmět je koncipován jako praktická sebezkušenost s koučinkem v roli klienta. Podmínkou úspěšného absolvování předmětu je 100% účast, aktivní přístup a zapojení. Prosím zamyslete se nyní a zašlete nám (spolu se žádostí o výjimku, nejpozději týden před oficiálním začátkem semestru) stručné odpovědi na následující otázky:
1. Jak byste v jedné větě shrnul/a téma, ve kterém se jako klient v rámci koučování chcete posunout?
2. Jaká je Vaše skutečná motivace pro koučování - jako klienta?
3. Čemu se chcete v rámci koučování jako klient vyhnout?
4. Podle čeho poznáte, že jsou koučovací sezení pro Vás užitečná?
5. Co dalšího chcete nyní s námi sdílet, na co se chcete zeptat?
6. Jakou máte dosavadní zkušenost s koučováním?
7. Zúčastníte se úvodního skupinového setkání? (středa 17-19h v prvním týdnu semestru podle oficiálního harmonogramu FF) Pokud ne, uveďte důvod
Kritéria výběru studentů do předmětu: 1. skutečný zájem a motivace pro předmět - odpovědi na otázky relevantní vzhledem k cílům, výstupům a osnově předmětu, 2. pořadí přijetí odpovědí
Žádost o výjimku bude vyřízena nejpozději v týdnu před prvním setkáním.
Při větším zájmu a splnění podmínek je možné přijmout více studentů. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 7 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/7, pouze zareg.: 0/7 - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, B-PSYCH_)
- Cíle předmětu
- Předmět má dva základní cíle.
Prvním z nich je praktické seznámení se s metodou koučování skrze vlastní klientskou zkušenost. Z toho důvodu by tématem pro koučování mělo být něco skutečného, v čem se reálně chce student posunout a co student může skutečně ovlivnit. Může to být osobní téma, může se týkat školy, studia, vztahů, komunikace, vašich cílů, dokončení nějaké práce, nějakého rozhodnutí, vašeho dalšího směřování apod.
Z reflexe vlastní zkušenosti individuální i ve skupině vyplývá druhý cíl předmětu, a to uvědomění si principů a přístupů, které student může a chce přenést do své budoucí práce s klienty.
Vzhledem k cílům předmětu a jeho praktickému individuálnímu zaměření je počet studentů omezen kapacitou dostupných koučů. - Výstupy z učení
- Absolvování předmětu studentovi přinese:
- seznámení se základními principy koučování a koučovacím přístupem prostřednictvím vlastní zkušenosti;
- posunutí se ve vlastním tématu pomocí individuálního koučování;
- reflexi procesu a přínosů koučování – samostatně a ve skupině dalších studentů, kteří budou mít podobnou zkušenost;
- uvědomění pro budoucí práci s lidmi z klientského zážitku a jeho reflexe. - Osnova
- 1. Úvod do předmětu - skupinové setkání (organizace předmětu, dotazy, vyladění očekávání, seznámení se s kouči a informace k výběru kouče) - 2h - online, středa od 17h v prvním týdnu semestru podle oficiálního harmonogramu (může být upraveno, pokud zjistíme výrazné překryvy s Vašimi dalšími předměty u většiny studentů). Pro úspěšné absolvování předmětu je nutná účast na tomto setkání. Pozvánka na první online setkání Vám bude zaslána s dostatečným předstihem po zápisu všech přijatých studentů.
- 2.-6. Individuální koučink s jedním Vámi vybraným koučem. Termíny a podmínky individuálního koučování si domlouváte podle Vašich časových možností přímo s koučem v rozmezí cca 1h za 14 dní. - 5h online, únor - květen
- Samostatná práce – průběžné písemné reflexe koučování (pro Vaše účely), vstupní a výstupní reflexivní dotazník, závěrečná reflexe (k odevzdání) - 3h - únor - květen
- 7. Závěrečné zhodnocení a skupinová reflexe (společné reflexe individuální práce, přenos do dalšího studia, života, práce s klienty) - 2h online - květen - středa od 17h v posledním týdnu semestru
- Literatura
- povinná literatura
- Koučinkem k dosažení úspěchu. Edited by Jack Canfield. 1. elektronické vydání. Edice Knihy Omega, 2017, 1 online. ISBN 9788073907259. URL info
- doporučená literatura
- DWECK, Carol S. Nastavení mysli : nová psychologie úspěchu aneb naučte se využít svůj potenciál. Translated by Jan Melvil - Kateřina Ešnerová. Vydání druhé, aktualizova. V Brně: Jan Melvil Publishing, 2017, 320 stran. ISBN 9788075550323. URL info
- BAHBOUH, Radvan. Pohádka o ztracené krajině : psychologie sebekoučování. V. vydání. Brandýs n.L.: Dar Ibn Rushd, 2015, 115 stran. ISBN 9788088099031. info
- CRKALOVÁ, Anna a Norbert RIETHOF. Průvodce světem koučování a osobnostní typologie : inspirace pro praxi. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2012, 336 s. ISBN 9788072612529. info
- Výukové metody
- individuální koučování, individuální práce (průběžné písemné reflexe koučování pro vlastní potřebu, závěrečná písemná reflexe pro sdílení s ostatními, vstupní a výstupní dotazník), sdílení a reflexe koučování ve skupině
- Metody hodnocení
- Podmínkou udělení kolokvia je 100% účast na skupinových i individuálních setkáních a odevzdání závěrečné písemné reflexe, ve které student vyhodnotí naplnění cílů předmětu, a to na základě porovnání: vstupního a výstupního dotazníku; původního očekávání od koučování, průběhu koučovacích sezení a posunu v daném tématu; sdílení zkušeností s ostatními studenty, kteří prošli podobnou zkušeností a toho, co podle něj v rámci koučování fungovalo nejlépe a chce si tak přenést do své budoucí práce s klienty, případně čemu se naopak vyvarovat
- Informace učitele
- Veronika Káchová
Vystudovala jsem Ekonomiku a Management na Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicích. Po studiu jsem začala pracovat jako Business Controller v nadnárodní IT firmě, kde jsem dostala příležitost vést menší tým, což mě přivedlo ke koučování. Koučinku se aktivně věnuji od roku 2019. Jako kouč se snažím klienty inspirovat k tomu, aby šli za svými sny, nevzdávali se, a podporovat je na jejich cestě. Monika Máchová, Kouč ACC
Podporuji jednotlivce v jejich cestě směrem k pracovní a životní spokojenosti. Pomáhám lidem v oblastech nalezení vnitřní motivace, překonání bariér a hledání cest pro využití jejich potenciálu. Při koučinku uplatňuji schopnost naslouchat, empatii, pozitivní podporu a víru v lidi a jejich potenciál. Vycházím z dosavadní praxe, kde hlavním pojítkem byla vždy práce s lidmi (personalistika, nábor, poradenství a koučink). Jsem členem mezinárodní asociace koučů ICF. Další informace o mně na www.monikamachova.cz Helena Konečná, akreditovaný kouč EMCC
Přes dlouholetou praxi ve výrobní sféře i ve službách jsem se postupně od konzultování a vedení specifických tréninků a vedení projektů na zlepšování procesů dostala až ke studiu psychologie a koučování, které mi dává největší smysl, jelikož není omezeno žádnými nástroji a vede k objevení a naplnění toho, co skutečně potřebujete.
Stále mě překvapuje a baví objevovat sílu zaměření pozornosti v kombinaci s vlastní vůlí a vnímáním jiné osoby pro důležitá uvědomění a osobní posun, které se v rámci koučinku děje, a ze kterého mám radost já i koučovaný. Poskytuji prostor a vedu Vás k vlastnímu pojmenovávání a uvědomování situace a jejích souvislostí. Nalezení Vašich odpovědí Vás posune k většímu uvědomění vlastních kompetencí, posílí či ukotví Vás ve správné cestě ke svému cíli a ve Vašich dalších krocích, které skutečně a rádi uděláte. Více na: https://www.linkedin.com/in/ing-helena-konecna/ e-mailové adresy: veronika.kachova@email.cz, moni.machova@seznam.cz, helena.konecna@scacp.cz - Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/PSBB067