PSDDS6 Doktorský seminář VI

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/0/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Marek Blatný, DrSc. (přednášející)
prof. PhDr. Tomáš Urbánek, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marek Blatný, DrSc.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Předpoklady
PSDDS5. Výuka v předmětu předpokládá, že student je vybaven základním poznatkovým aparátem z oblasti kvalitativního psychologického výzkumu. Zejména je důležitá dobrá orientace v terminologii a základních postupech kvalitativní analýzy dat.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student naváže na svoje předchozí znalosti o kvalitativní metodologii a metodách zpracování výzkumných dat, s cílem prohloubit tyto znalost a rozšířit je o jejich praktickou aplikaci. Seznámí se s detailnější charakteristikou kvalitativního přístupu, typy výzkumných plánů a průběhem přípravy výzkumného projektu, prohloubí si znalosti o metodách získávání, zpracování a analýzy kvalitativních dat, které bude schopen následně realizovat v praxi. Student bude schopen ovládat aplikaci etických pravidel psychologického výzkumu i kritéria hodnocení výzkumů, využívajících kvalitativní přístup a jeho metody, po absolvování předmětu bude schopen efektivně pracovat s postupy kvalitativní metodologie, zejména volit metody zpracování dat adekvátní výzkumnému záměru a povaze výzkumných dat, kriticky zhodnotit výsledky jejich analýzy a navrhovat případná alternativní řešení jejich zpracování, či stanovovat limity výzkumu, dokáží kriticky posoudit návrh výzkumu z hlediska metodologické správnosti a proveditelnosti.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: zvolit analytický postup adekvátní k výzkumné otázce; interpretovat výsledky analýz; kriticky zhodnotit vhodnost aplikace postupů zpracování dat v odborných studiích.
Osnova
  • Typy výzkumných plánů a příprava projektu. Nepravděpodobnostní metody výběru výzkumného souboru. Metody získávání kvalitativních dat. Metody zpracování kvalitativních dat. Metody analýzy kvalitativních dat. Výzkumná validita a metody její kontroly. Etická pravidla psychologického výzkumu. Kritéria hodnocení výzkumů užívajících kvalitativního přístupu a metod. Prezentace a diskuse studentských návrhů zpracování dat.
Literatura
    povinná literatura
  • Willig, C., Stainton Rogers, W. (eds.). The SAGE Handbook of Qualitative Research in Psychology. Second Edition. London: SAGE Publications Ltd, 2017. 664 s. ISBN-13: 978-1473925212.
  • Miovský, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. 332 s. (Psyché) ISBN 8024713624.
  • Hendl, J. Kvalitativní výzkum. Základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2016. 440 s. ISBN 978-80-262-0982-9
    doporučená literatura
  • Denzin, Norman K., and Yvonna S. Lincoln. 2011. Introduction: The discipline and practice of qualitative research. In Sage handbook of qualitative research. 4th ed. Edited by Norman K. Denzin and Yvonna S. Lincoln, 1–25. Thousand Oaks, CA: SAGE.
    neurčeno
  • Leech, Nancy L., and Anthony J. Onwuegbuzie. 2008. Qualitative data analysis: A compendium of techniques and a framework for selection for school psychology research and beyond. School Psychology Quarterly 23:587–604.
  • Onwuegbuzie, Anthony J., Nancy L. Leech, and Kathleen M. T. Collins. 2011. Toward a new era for conducting mixed analyses: The role of quantitative dominant and qualitative dominant crossover mixed analyses. In The Sage handbook of innovation in social r
  • Morrill et al. (2000). Qualitative Data Analysis. Chapter 10, 320-357.
Výukové metody
Přednáška, diskuse, prezentace případových studií, řešení modelových situací.
Metody hodnocení
Zápočet. Podmínkou pro získání zápočtu je 80% aktivní účast studenta na seminářích a zpracování kvalitativního výzkumného designu v rozsahu 5 normostran, dle zadání přednášejícího a odborného zájmu doktoranda.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: každý měsíc.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.