PSMB080 Jak se dá pracovat se třídou

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. PhDr. Iva Burešová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Zuzana Zimová (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Iva Burešová, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V rámci předmětu se studenti seznámí s širokým spektrem problémových oblastí, které mohou být ve třídě řešeny školním psychologem. Studenti získají vhled do dané problematiky naučí se hledat vhodné způsoby řešení, zaměřené na minimalizaci rizik a podporu rozvoje potenciálu jednotlivých žáků i celého třídního kolektivu.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen rozpoznat různé typy třídního klimatu a bude schopen se zamýšlet nad tím, jak s konkrétní třídou může efektivně pracovat. Kromě tipů třídního klimatu bude schopen pracovat i s jinými tématy, která třída může řešit.
Osnova
  • 1. Úvod do práce se třídou; zjišťování zakázky; práce s třídními pravidly; význam práce se školní třídou 2. Klima třídy; typologie klimatu; způsoby zjišťování klimatu třídy; faktory ovlivňující klima třídy 3. Práce s novým kolektivem; diferenciace nových kolektivů; rozdílnost práce s různými kolektivy 3. Práce s nekohezním kolektivem; práce s nekohezním kolektivem v klasické třídě x ve výkonově orientované třídě 4. Práce s psychohygienou ve třídě z pozice školní psychology 5. Prevence x intervence; zakázky, se kterými pracujeme intervenčně nebo v rámci prevence 6. Šikana; co je šikana; stádia šikany; práce se třídou v jednotlivých stádiích šikany Identifikace příčin problémového chování Preventivní opatření a způsoby intervence Jak reagovat na různé typy nevhodného chování (pasivní/agresivní) 7. Ukázky aktivit pro práci se třídou 8. Srovnání práce se třídou v rámci různých oborů
Literatura
    doporučená literatura
  • PLUMMER, Deborah. Hry pro rozvíjení sociálních dovedností u dětí 5-12 let. Translated by Barbora Maturová. Vydání první. Praha: Portál, 2021, 183 stran. ISBN 9788026217923. info
  • BRAUN, Richard, Dana MARKOVÁ a Jana NOVÁČKOVÁ. Praktikum školní psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014, 214 s. ISBN 9788026201762. info
  • KOLAŘÍK, Marek. Interakční psychologický výcvik pro praxi : nové hry pro výcvikové skupiny. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013, 124 s. ISBN 9788024744506. URL info
  • ŠTECH, Stanislav a Jana ZAPLETALOVÁ. Úvod do školní psychologie. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 230 stran. ISBN 9788026203681. info
  • ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 325 s. ISBN 9788024727424. URL info
Výukové metody
Semináře, diskuze, domácí příprava, případové studie, simulace situací
Metody hodnocení
Požadavky na ukončení: 1. 80% účast na seminářích. 2. Aktivní účast na seminářích - zapojování se do diskuzí 3. Domácí příprava - hledání způsobů práce s konkrétní třídou
Informace učitele
Na konci každého semináře bude předložena studentům kazuistika týkající se konkrétní třídy. Studenti poté budou v rámci domácí přípravy hledat způsoby, jak nejefektivněji s danou třídou pracovat. Jejich nápady budou diskutovány v průběhu dalšího semináře.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024.