PSMB083 ADHD v dospělosti

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Helena Halířová (přednášející), PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Eva Vraníková (přednášející), PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D. (zástupce)
Garance
prof. PhDr. Hana Přikrylová Kučerová, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubit porozumění studentů tematice ADHD v dospělosti, jak na úrovni klinického obrazu, tak na úrovni psychiatricko-psychologické praxe. Studenti se podrobně seznámí s projevy ADHD v dospělosti a jejich proměnami napříč celým životem jedince. Navážeme tak na obecně známější symptomatologii předchozích období pro utvoření uceleného náhledu na tuto poruchu. Záměrem je poskytnout studentům relevantní informace ve vzájemných souvislostech, ale také rozvíjet jejich kompetence v oblasti klinicko-psychologického usuzování. Student pozná ADHD ve své celistvosti jako divergenci, která nepochybně přináší mnohé těžkosti, ale zároveň i specifické kognitivní stránky, které lze podpořit a pozitivně využít k naplnění vlastního potenciálu.
Výstupy z učení
Absolvováním předmětu student získá detailní vhled do problematiky ADHD v dospělosti.
Seznámí se se symptomy, komorbidními poruchami i funkčními obtížemi, které se s ADHD často pojí. Získá tak hlubší porozumění životu dospělého s ADHD i kolizím, které mohou při střetu s nároky života prožívat.
Student se bude orientovat v zařazení poruchy v klasifikačních systémech MKN a DSM z pohledu historie i současnosti, diagnostických vodítkách a jejich srovnání.
Student bude znát postupy detekce, diagnostiky a léčby ADHD v dospělosti i faktory.
Detailní rozbor faktorů, které tyto procesy ovlivňují, poskytne studentům porozumění klinické praxi a obtížím, kterým v tomto kontextu čelíme, od zaměňování ADHD za jiné poruchy přes poddiagnostikovanost této poruchy v dospělé populaci až po problematiku ADHD u žen. Tento vhled je přenositelný i na kritické posuzování klinického přístupu k jiným psychiatrickým poruchám a ideálně bude sloužit uvědomělejšímu přístupu budoucího profesionála - obzvláště v oblasti klinické psychologie.
Na příkladu ADHD student také rozvine dovednost klinicko-psychologického usuzování a diferenciální diagnostiky, ve vztahu k ADHD i obecně.
Získané znalosti a dovednosti student využije v klinické praxi, výzkumné sféře, ale do jisté míry také v oblasti poradenské nebo i pracovní psychologie.
Osnova
  • 1. Obraz ADHD v dospělosti
  • Epidemiologie
  • Symptomatologie a proměny projevů napříč životem jedince
  • Komorbidní poruchy - úzkostné a afektivní poruchy, zneužívání návykových látek, poruchy osobnosti a další
  • Funkční problémy osobního, pracovního a studijního života i sebepojetí
  • Kazuistiky dospělých s ADHD
  • 2. Psychologicko-psychiatrická praxe
  • Proces detekce a diagnostiky ADHD u dospělých
  • Faktory procesu detekce a diagnostiky: Diagnostická vodítka, zhodnocení přítomnosti poruchy v dětství, komorbidní poruchy a prolínající se symptomatologie, preference pacientů, přístup lékařů, systém zdravotnictví
  • Diagnóza ADHD v systémech klasifikace
  • Zařazení poruchy v klasifikačních systémech MKN a DSM, diagnostická vodítka a jejich srovnání - primárně MKN-10 vs. DSM-V, MKN-11 a další vývoj
  • Proměny pohledu na ADHD v čase
  • Léčebné a podpůrné postupy
  • (a) Léčebné postupy zdravotnictví - farmakoterapie, psychoedukace, psychoterapie; (b) Podpůrné postupy mimo zdravotnictví
  • Proměny pohledu odborné veřejnosti na ADHD v čase
  • ADHD dospělých v kontextu současného zdravotnictví a výzvy, kterým čelíme.
Literatura
    povinná literatura
  • American Psychiatric Association. (2013). Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. In Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.).
  • Mohr, P., Anders, M., Přikryl, R., Masopust, J., Praško, J., & Höschl, C. (2013). Konsensus ČNPS o diagnostice a léčbě ADHD v dospělosti. Psychiatrie, 17(4), 189-202.
  • World Health Organization. (2008a). F90 Hyperkinetické poruchy. In Mezinárodní klasifikace nemocí a přidružených zdravotních problémů: Desátá revize (10th ed).
  • World Health Organization. (2019). 6A05 Attention deficit hyperactivity disorder. In International statistical classification of diseases and related health problems (11th ed.)
  • Updated European Consensus Statement on diagnosis and treatment of adult ADHD.
  • Mezinárodní statistická klasifikace nemocí a přidružených zdravotních problémů : MKN-10 : desátá revize : aktualizovaná druhá verze k 1.1.2009 : abecední seznam. Vyd. 1. [Praha]: Bomton Agency, 2009, 743 s. ISBN 9241546549. info
    doporučená literatura
  • American Psychiatric Association. (1994). Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. In Diagnostic and statistical manual of mental disorders (4th ed.).
  • Šťastná, L. (2021). Diagnostický rozhovor k posuzování možného výskytu ADHD u dospělých, DIVA-5. Adiktologie v preventivní a léčebné praxi, 4(1), 28-32. https://10.35198/APLP/2021-001-0003
  • American Psychiatric Association. (1968). Hyperkinetic reaction of childhood (or adolescence). In Diagnostic and statistical manual of mental disorders (2nd ed.).
  • American Psychiatric Association. (1980). Attention Deficit Disorder. In Diagnostic and statistical manual of mental disorders (3rd ed.).
  • Bitter, I., Mohr, P., Balogh, L., Látalová, K., Kakuszi, B., Stopková, P., Zmeškalová-Jelenová, D., Pulay, A., & Czobor, P. (2019). ADHD: A hidden comorbidity in adult psychiatric patients. ADHD Attention Deficit and Hyperactivity Disorders, 11(1), 83-89
    neurčeno
  • Theiner, P. (2012). ADHD od dětství do dospělosti. Psychiatrie pro Praxi, 13(4), 148–150.
Výukové metody
Výuka zahrnuje přednášky, diskuze a skupinové/týmové aktivity s následným teoretickým zakontextováním a samostudium poskytnutých materiálů.
Metody hodnocení
Podmínkou ukončení předmětu je 80 % účast, aktivní zapojení ve výuce (v individuálně přínosné míře), realizace skupinového projektu a závěrečná písemná reflexe.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2024.