PSMB086 Sex, sexualita, gender a identita II

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Vít Janů (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marek Blatný, DrSc.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Předpoklady
SOUHLAS
Proces přijetí do předmětu probíhá na základě krátkého motivačního dopisu (rozsah max. 300 slov) zaslaného studentem. Cílem je popsat osobní motivaci pro studium problematiky, jeho význam pro další studium, povolání či život. Své motivační dopisy zasílejte ve formě žádosti o výjimku, kterou naleznete v aplikaci Registrace a zápis. UPOZORNĚNÍ: Předmět tematicky a akademicky navazuje na učivo předmětu Sex, sexualita, gender a identita I. Při zápisu předmětu SSGI II bude přednost dána těm studentům, kteří nejprve absolvují předmět SSGI I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Jiné omezení: Souhlas s přijetím na základě krátkého motivačního dopisu.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět seznamuje studenty s vybranými tématy psychologického bádání v oblasti lidské sexuality, sexu, pojetí genderu a identity. Předmět poskytuje moderní a komplexní přehled v oblasti sexuální orientace, sexuální preference a projevů sexuality, vnímané osobní identity a trans* identity, aspekty práce a komunikace s LGBTQIA+ komunitou. Cílem tohoto předmětu je předložit studentům náhled na specifika života LGBTQIA+ komunity v rámci osobního, profesního, akademického a sociálního života, stejně jako na specifikum práce s queer komunitou. Předmět cílí na rozvoj kritického uvažování, otevřenosti, respektu a diskuze.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student srozuměn se specifickou životní zkušeností LGBTQIA+ komunity a bude mít přehled o sexuální, genderové i vztahové rozmanitosti lidské společnosti. Student se bude orientovat napříč tématy v oblasti LGBTQIA+ spektra, zahrnujícími proces coming outu, rozmanitost lidské sexuality, projevů genderové identity a partnerských vztahů, procesem tranzice a trans* identitou, specifiky práce s LGBTQIA+ komunitou; a hranicemi normality v projevech sexuality
Osnova
  • 1. Úvod. Sex a sexualita v lidském životě aneb sex education pro psychology. Komunikace, partnerské vztahy, intimita a důvěra. Sex coby nástroj reprodukce, uspokojení i zábavy. 2. Současná témata. Hookup culture, sexualizování běžného života vs. tabuizování sexuálních aktivit, slut-shaming, genderová nerovnost v sexu, partnerských vztazích i běžném životě. Social a peer pressure, panictví coby sociální konstrukt. Strach z odmítnutí, výkonová úzkost a s ní často spojené sexuální dysfunkce. 3. Vývoj sexuality a identity v průběhu života. Fluidita sexuality a identity. Otevřenost společnosti a lidí v ní žijících k prozkoumávání i projevování své sexuality. Základní rozdělení queer komunity. Pansexualita a bisexualita. 4. Coming out. 5. Život LGBTQIA+ komunity. Historie queer komunity. Prevalence queer komunity. Problematika hate crimes, diskriminace, odmítnutí a nepochopení ze strany společnosti. Tlak na queer komunitu, zhoršení duševního zdraví u LGBTQIA+ lidí, suicidium, abúzus návykových látek, promiskuita a rizikové chování. Akademická a profesní úspěšnost LGBTQIA+ komunity (neustále narůstá). Menšinový stres. 6. LGBTQIA+ komunita ve společnosti. Stejnopohlavní rodičovství. Manželství pro všechny. LGBTQIA+ komunita ve školním prostředí a dalších oblastech života. 7. Specifika práce s LGBTQIA+ komunitou. Problematika GSRD v psychoterapii. 8. Duševní zdraví LGBTQIA+ komunity. Strategie destigmatizace, rozvoj well-beingu a životní spokojenosti. Partnerské vztahy a láska v queer komunitě. 9. Asexualita, aromance a demisexualita. Celibát. Problematika komunity incelů. 10. Gender a genderové role. Diverzita a fluidita genderu. Nonbinární identita, gender-fluid identita, agender lidé, gender-nonconforming lidé. Toxická maskulinita. 11. Transgender identita, tranzice a intersex lidé z pohledu sexuologa. 12. Transgender identita a tranzice z pohledu jedince. 13. Diverzita v projevu sexuality. Fetiš, kink. BDSM. Polyamorie. Sexuální perverze a inverze. 14. Hranice sexuality. Oddělení zdravého projevu sexuality od sexuálního násilí či duševních poruch. Souhlas/konsent. Znásilnění a sexuální obtěžování. Pedofilie a pohlavní zneužití.
Literatura
    doporučená literatura
  • Tolman, D. L., Diamond, L. M., Bauermeister, J. A., George, W. H., Pfaus, J. G., & Ward, L. (2014). APA handbook of sexuality and psychology, Vol. 1: Person-based approaches. American Psychological Association.
  • Goldberg, A. E. (Ed.). (2016). The SAGE encyclopedia of LGBTQ studies. SAGE publications.
  • Ellis, S. J., Riggs, D. W., & Peel, E. (2019). Lesbian, gay, bisexual, trans, intersex, and queer psychology: An introduction (2nd ed.). Cambridge University Press.
  • Kort, J. (2018). LGBTQ clients in therapy: Clinical issues and treatment strategies (1st ed.). W. W. Norton & Company.
  • Pachankis, J. E., & Safren, S. A. (Eds.). (2019). Handbook of evidence-based mental health practice with sexual and gender minorities. Oxford University Press.
  • Rafferty, J. (2018). Ensuring comprehensive care and support for transgender and gender-diverse children and adolescents. Pediatrics, 142(4), Article e20182162. https://doi.org/10.1542/peds.2018-2162
  • American Psychological Association. (2015). Guidelines for psychological practice with transgender and gender nonconforming people. American Psychologist, 70(9), 832-864. https://doi.apa.org/doi/10.1037/a0039906
  • Americká psychologická společnost. (2018). Doporučený postup pro psychologickou práci s lesbami, gayi a bisexuálními klient-y/kami. Queer Geography HIV & Stigma. https://www.queergeography.cz/wp-content/uploads/2018/08/APA-guidelines_CZ.pdf
  • Barker, M.-J. (2019). Good practice across the counselling professions 001: Gender, sexual, and relationship diversity (GSRD). British Association for Counselling and Psychotherapy.
  • British Psychological Society. (2019). Guidelines for Psychologists working with gender, sexuality and relationship diversity: For adults and younger people (aged 18 and over). British Psychological Society.
  • Kadlecová, T., Kostiha, S., Macháčková, M., Pavlica, K., Pitoňák, M., Rumpel, A., Smetáčková, I., & Šoustal, R. (2020). Specifika sociální práce respektující genderovou, sexuální a vztahovou rozmanitost. Prague Pride.
  • Horáková, A., Pavlica, K., Pelechová, T., Pitoňák, M., Procházka, J., Rumpel, A., & Šoustal, R. (2020). Duhové rodiny v systému náhradní rodinné péče: Příručka pro pracovníky*pracovnice v oblasti sociálně-právní ochrany dětí. Prague Pride.
  • Transparent. (2021). Průvodce tranzicí pro trans* lidi. Transparent.
  • Veřejný ochránce práv. (2019). Být LGBT+ v Česku: Zkušenosti LGBT+ lidí s předsudky, diskriminací, obtěžováním a násilím z nenávisti, Výzkum veřejného ochránce práv 2019. Veřejný ochránce práv.
Výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek jednou za týden, využití kazuistik, odborných publikací. Dále formou kolektivní diskuze a studia literatury, skupinové práce a prezentace expertů v oboru a besedy se členy LGBTQIA+ komunity
Metody hodnocení
Povinná docházka na přednášky (minimální docházka 80%). K připuštění ke kolokviu je potřeba odevzdat seminární práci v rozsahu alespoň 3 stran.
Náhradní absolvování
Předmět není možné absolvovat v~průběhu zahraničního výjezdu vzhledem k~povinné docházce na přednášky.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2024.