RJURS01J Reflektivní seminář I - jednooborové studium

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Taťjana Zaňko, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc. (cvičící)
Mgr. Jana Formanová (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc.
Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Předpoklady
Student si současně zapisuje předmět RJUPP01J Pedagogická praxe ruštiny I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem semináře je reflektovat společně s oborovým didaktikem a ostatními frekventanty náslechovou praxi, výuku v tandemu a vlastní výuku. Studenti pod vedením oborového didaktika společně hodnotí kurikulární dokumenty školy a navrhují případné změny, úpravy v souvislosti s aktuálními novými poznatky ve výuce cizích jazyků a novými poznatky v oblasti digitálních technologií. Praktikanti reflektují a hodnotí vybrané skupiny žáků a postupy provázejícího učitele směrem k zajištění kázně a aktivní práce žáků ve výuce.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- reflektovat vyučovací hodinu jiného pedagoga;
- postihnout klady a zápory vlastní výuky;
- aplikovat obecné didaktické, pedagogické i psychologické aspekty v praxi;
- kriticky hodnotit a uplatňovat základní principy oborové didaktiky;
Osnova
  • 1. Nastavení a udržení podmínek pro učení ve třídě (kázeň ve třídě).
  • 2. Učení žáků napříč jinými vyučovacími předměty.
  • 3. Komunikace jako prostředek učení.
  • 4. Konfrontace výukového plánu s realitou.
Literatura
  • JANÍK, Tomáš, Josef MAŇÁK a Petr KNECHT. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. 1. vyd. Brno: Paido, 2009, 173 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-194-2. info
  • NEZVALOVÁ, Danuše. Reflexe v pregraduální přípravě učitele. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2000, 72 s. ISBN 8024402084. info
  • JUKLOVÁ, Kateřina. Začínající učitel z pohledu profesního vývoje. Vydání: první. Hradec Králové: Gaudeamus, 2013, 177 stran. ISBN 9788074352669. info
  • PODLAHOVÁ, Libuše. Ze studenta učitelem : student - praktikant - začínající učitel. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 145 s. ISBN 8024404443. info
Výukové metody
Semináře s aktivní účastí, reflexe a sebereflexe, diskuse.
Metody hodnocení
Předpokládá se aktivní účast na seminářích, jejichž témata a termíny konání budou upřesněny na začátku či v průběhu semestru. V závěru semestru či ve zkouškovém období se uskuteční společné setkání zaměřené na reflexi uskutečněných praxí. Před konáním závěrečného reflektivního setkání je třeba do odevzdávárny předmětu praxe vložit veškerou potřebnou dokumentaci.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.