FF:RJU_11 Didaktika ruštiny II - Informace o předmětu
RJU_11 Didaktika ruštiny II
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 1/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Taťjana Zaňko, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Taťjana Zaňko, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Taťjana Zaňko, Ph.D.
Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Ústav slavistiky – Filozofická fakulta - Předpoklady
- Didaktika ruštiny I
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-RJU_)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-RJU_) (2)
- Cíle předmětu
- Předmět navazuje na předmět Didaktika ruštiny I.
Cílem je připravit studenty k samostatným výstupům v rámci pedagogické praxe, rozvinout získané dovednosti studentů, aby byli schopni si podle zadání připravit vlastní výstupy zaměřené na zvládnutí konkrétních vyučovacích jednotek, v nichž jim jako vyučovaní budou asistovat jejich spolužáci a spolužačky. V semestru se uskuteční rovněž ukázka badatelsky orientované výuky (vedené v tandemu s vyučujícím z jiného studijního programu) a její následná reflexe.
Studenti tedy procvičí svoji schopnost:
- naplánovat konkrétní vyučovací jednotku;
- předvést konkrétní vyučovací jednotku;
- aktivizovat vyučované při předávání konkrétních znalostí/dovedností a při jejich nácviku;
- vizualizovat a pracovat při tom s pomůckami a didaktickou technikou;
- prezentovat před větším počtem přítomných;
- rétoricky zvládnout modelové vyučovací jednotky.
Studentům bude poskytnuta zpětná vazba, a to jak ze strany spolužáků, tak vyučujícího. - Výstupy z učení
- Na konci kurzu budou studenti schopni:
- dokázat dobře připravit a rozvrhnout v čase konkrétní vyučovací jednotku;
- zvolit efektivní postup při výuce na konkrétních případových studiích;
- předvést modelovou vyučovací jednotku;
- aktivizovat studenty v modelové vyučovací jednotce;
- efektivně aplikovat širokou škálu metod, včetně badatelsky orientované výuky a reflektivního modelu ALACT;
- řečnicky zvládnout vedení modelové vyučovací jednotky;
- udílet pokyny pro práci studentů a organizovat jejich práci;
- dostat zpětnou vazbu k výkonu v případové studii;
- vytvořit příležitost k práci s technickými prostředky při výuce;
- vytvořit podmínky pro diskusi. - Osnova
- 1. Výuka jazykových prostředků a klasifikace řečových dovedností a jejích místo ve výuce ruského jazyka na střední škole. Definice skupinových i individuálních cílů pro celý kurz (zadání případových studií).
- 2. Metodika výuky ruské fonetiky.
- 3. Metodika výuky ruské gramatiky.
- 4. Metodika výuky ruské grafiky a ortografie.
- 5. Metodika výuky ruské slovní zásoby.
- 6. Metodika výuky mluvení v hodinách RJ. Organizace konverzace a nácviku konverzačních dovedností ve výuce. Hodnocení mluvení.
- 7. Metodika výuky psaní. Didaktický test. Hodnocení psaní.
- 8. Metodika výuky poslechu s porozuměním. Hodnocení poslechu s porozuměním.
- 9. Metodika výuky čtení s porozuměním. Hodnocení čtení s porozuměním. Metodika práce s literárním textem ve výuce. Tandemové vyučování a badatelsky orientovaná výuka (s využitím metody expertních týmů).
- 10. Praktické ukázky toho, jak včlenit lingvoreálie do výuky ruštiny. Nácvik organizace skupinových prací ve výuce.
- 11. Praktické využití metod pro ověřování znalostí a dovedností.
- 12. Praktická ukázka toho, jak si připravit jednoduché materiály pro vyučování; jejich příprava. Volba a zvládnutí technických prostředků jako vizualizačních pomocníků ve výuce.
- 13. Závěrečná diskuse.
- Literatura
- povinná literatura
- ROZBOUDOVÁ, Lenka a Jakub KONEČNÝ. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka kak vtorogo inostrannogo : jazykovyje sredstva. Vydání první. Praha: Karolinum, 2018, 118 stran. ISBN 9788024642772. info
- Совремeнная дидактика русского языка как второго иностранного Речевые умения. Edited by Lenka Rozboudová. 1. elektronické vydání. Karolinum, 2020, 1 online. ISBN 9788024646350. URL info
- ČAPEK, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, 604 stran. ISBN 9788024734507. URL info
- doporučená literatura
- PURM, Radko, Stanislav JELÍNEK a Josef VESELÝ. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Vydání třetí (rozšíře. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003, 250 stran. ISBN 8070411740. info
- CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Vyd. 2. Praha: Academia, 2013, 209 s. ISBN 9788020022745. info
- Společný evropský referenční rámec pro jazyky : jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Translated by Jaroslava Ivanová. 2. české vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006, xviii, 267. ISBN 8024414252. info
- GREEN, Adam. Teaching skills and strategies for the modern classroom: 100+ research-based strategies for both novice and experienced practitioners. [Cockburn Central]: Fast Track Training Australia, [2020]. ISBN 978-0-6489080-6-7.
- Larmer, J., Mergendoller, J. R., & Boss, S. Setting the standard for project based learning : a proven approach to rigorous classroom instruction. Ascd. 2015.
- Boss, S., & Larmer, J. Project Based Teaching. ASCD. 2018.
- PETTY, Geoffrey. Teaching today: a practical guide. Fifth edition. Oxford: University Press, [2014]. ISBN 978-1-4085-2314-8.
- Grossman, P., Herrmann, Z., Sarah Schneider Kavanagh, & Pupik, C. G. (2013). Core Practices for Project-Based Learning: A Guide for Teachers and Leaders. Core Practices in Education Series. Harvard Education Press. 8 Story Street First Floor, Cambridge,
- SEIXAS, Peter – MORTON, Tom: The Big Six. Historical Thinking Concepts. Nelson Education: Toronto, 2013 ISBN 978-0176541545.
- KLEČKOVÁ, Gabriela a Světlana HANUŠOVÁ. Rámec profesních kvalit učitele cizího jazyka v přípravě učitelů. In Národní konference ke Kompetenčnímu rámci absolventa a absolventky učitelství. 2023. info
- neurčeno
- PÍŠOVÁ, Michaela. Didaktika cizích jazyků – otázky identity. In XVIII. konference ČAPV Kam směřuje současný pedagogický výzkum? 2010. info
- Výukové metody
- - případové studie – modelové předvedení toho, jak vést hodinu;
- praktické skupinové aktivity;
- praktické seminární aktivity;
- simulace realního prostředí;
- metoda flipped learningu;
- zpětná vazba – diskuse. - Metody hodnocení
- - zpětná vazba spolužáků;
- diskuse k předvedenému výkonu v případové studii;
- zpětná vazba a hodnocení vyučujícího;
- ústní zkouška. - Vyučovací jazyk
- Ruština
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Vypisují pouze zájemci o získání učitelské způsobilosti.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/RJU_11