FF:RLMgB605 Digitálně-datová relig. - Informace o předmětu
RLMgB605 Digitálně-datová religionistika: od katalogu k tabulce a grafu
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Tomáš Hampejs, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Tereza Menšíková (přednášející)
Mgr. Tomáš Glomb, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Tomáš Glomb, Ph.D.
Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kristýna Čižmářová
Dodavatelské pracoviště: Ústav religionistiky – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každý lichý čtvrtek 16:00–17:40 B2.21, kromě Po 21. 4. až Ne 27. 4.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 4/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Jiné omezení: Zápis mimo religionistiku je podmíněn souhlasem vyučujících. - Mateřské obory/plány
- Religionistika - akreditace do roku 2024 (program FF, N-RL_) (3)
- Cíle předmětu
- Porozumění světu skrze “data” je v základu závislé na umění pracovat se standardizovaným pozorováním a jeho účelovou reprezentací - datasetem, stejně jako digitálními nástroji pro jeho vytváření, správu i analýzu. Předmět bude na vybraném případu procházet základními fázemi vytváření humanitně-vědního datasetu k výzkumným účelům. Prakticky ukáže, že v jádru většiny datových souborů je jedna či více tabulek a základním nástrojem datového výzkumníka je tabulkový procesor. Výuka kombinuje seminární diskuze s tematicky sevřenými exkurzy k vybraným výzvám práce s daty o kultuře a náboženství a bude rozvíjet imaginaci kolem volby správných zprostředkujících ukazatelů (proxies) tam, kde přímá data nemáme, ale můžeme na ně usuzovat z kombinace jiných dat. Studenti budou v kurzu kolektivně a postupně pracovat na společném výstupu ve směru převodu analogových dat či polostrukturovaných digitálních dat z katalogového zdroje k strukturovaným datům v tabulce a jejímu následnému základnímu statistickému vyhodnocení spolu s vizualizací vybraného problému.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném ukončení kurzu budou studující schopni:
- porozumět základům kultury a technologiím “dat” v digitálně-humanitněvědní religionistice a příbuzných vědách, aktivně přemýšlet o vzdálenostech mezi jevy a daty;
- znát principy práce s tabulkovým procesorem;
- odlišit data a metadata, odlišit strukturovaná, polostrukturovaná a strukturovaná data;
- znát základní fáze života dat, rozumět životnímu cyklu dat vzhledem k jevu a koncovému poznání;
- sbírat a zachycovat data o náboženství a kultuře, vytvářet a operacionalizovat datasety směrem k výzkumnému problému.
- Osnova
- Životní cyklus zpracování dat a seznámení se s datasetem I
- Životní cyklus zpracování dat a seznámení se s datasetem II
- Sbírání a operacionalizace dat I
- Sbírání a operacionalizace dat II
- Základy práce s tabulkovým procesorem I
- Základy práce s tabulkovým procesorem II
- Základy datové analýzy I
- Základy datové analýzy II
- Vizualizace a tvorba grafu I
- Vizualizace a tvorba grafu II
- Literatura
- Cantwell, C. D., & Petersen, K. (Eds.). (2021). Digital Humanities and Research Methods in Religious Studies: An Introduction. De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110573022
- Drucker, J. (2011). Humanities Approaches to Graphical Display. Digital Humanities Quarterly, 005(1).
- Drucker, J. (2021). The Digital Humanities Coursebook: An Introduction to Digital Methods for Research and Scholarship (1st ed.). First edition. | Abingdon, Oxon ; New York : Routledge/Taylor & Francis, 2021.: Routledge. https://doi.org/10.4324/978100310
- Výukové metody
- Seminární výuka. Studující budou pracovat v průběhu semestru kolektivně na výstupu celé skupiny. Kolokvium pak bude zaměřeno na individuální rozpravu nad vyhodnocením a interpretací výstupu a parametrů zpracovaných studentem. Základní kroky v průběhu semestru budou: 1) plnění domácí přípravy; 2) ruční sesbírání dat ze zdroje do tabulky na základě kritické interpretace zdroje/katalogu a vhodné kategorizování podle zvolených atributů; 3) základní deskriptivní statistika – kontingenční tabulka; 4) Základní vizualizace grafem.
- Metody hodnocení
- Společný skupinový výstup. Individuální kolokvium nad výsledným datasetem, rozprava nad zpracováním výzkumné otázky k dataset a reflexe plnění datasetu.
- Informace učitele
- Kurz je administrován v e-learningovém prostředí ELF.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/RLMgB605