RLMgB605 Digitálně-datová religionistika: od katalogu k tabulce a grafu

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Tomáš Hampejs, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Tereza Menšíková (přednášející)
Mgr. Tomáš Glomb, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Tomáš Glomb, Ph.D.
Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kristýna Čižmářová
Dodavatelské pracoviště: Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
každý lichý čtvrtek 16:00–17:40 B2.21, kromě Po 21. 4. až Ne 27. 4.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 4/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Jiné omezení: Zápis mimo religionistiku je podmíněn souhlasem vyučujících.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Porozumění světu skrze “data” je v základu závislé na umění pracovat se standardizovaným pozorováním a jeho účelovou reprezentací - datasetem, stejně jako digitálními nástroji pro jeho vytváření, správu i analýzu. Předmět bude na vybraném případu procházet základními fázemi vytváření humanitně-vědního datasetu k výzkumným účelům. Prakticky ukáže, že v jádru většiny datových souborů je jedna či více tabulek a základním nástrojem datového výzkumníka je tabulkový procesor. Výuka kombinuje seminární diskuze s tematicky sevřenými exkurzy k vybraným výzvám práce s daty o kultuře a náboženství a bude rozvíjet imaginaci kolem volby správných zprostředkujících ukazatelů (proxies) tam, kde přímá data nemáme, ale můžeme na ně usuzovat z kombinace jiných dat. Studenti budou v kurzu kolektivně a postupně pracovat na společném výstupu ve směru převodu analogových dat či polostrukturovaných digitálních dat z katalogového zdroje k strukturovaným datům v tabulce a jejímu následnému základnímu statistickému vyhodnocení spolu s vizualizací vybraného problému.
Výstupy z učení
Po úspěšném ukončení kurzu budou studující schopni:
  • porozumět základům kultury a technologiím “dat” v digitálně-humanitněvědní religionistice a příbuzných vědách, aktivně přemýšlet o vzdálenostech mezi jevy a daty;
  • znát principy práce s tabulkovým procesorem;
  • odlišit data a metadata, odlišit strukturovaná, polostrukturovaná a strukturovaná data;
  • znát základní fáze života dat, rozumět životnímu cyklu dat vzhledem k jevu a koncovému poznání;
  • sbírat a zachycovat data o náboženství a kultuře, vytvářet a operacionalizovat datasety směrem k výzkumnému problému.
  • Osnova
    • Životní cyklus zpracování dat a seznámení se s datasetem I
    • Životní cyklus zpracování dat a seznámení se s datasetem II
    • Sbírání a operacionalizace dat I
    • Sbírání a operacionalizace dat II
    • Základy práce s tabulkovým procesorem I
    • Základy práce s tabulkovým procesorem II
    • Základy datové analýzy I
    • Základy datové analýzy II
    • Vizualizace a tvorba grafu I
    • Vizualizace a tvorba grafu II
    Literatura
    • Cantwell, C. D., & Petersen, K. (Eds.). (2021). Digital Humanities and Research Methods in Religious Studies: An Introduction. De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110573022
    • Drucker, J. (2011). Humanities Approaches to Graphical Display. Digital Humanities Quarterly, 005(1).
    • Drucker, J. (2021). The Digital Humanities Coursebook: An Introduction to Digital Methods for Research and Scholarship (1st ed.). First edition. | Abingdon, Oxon ; New York : Routledge/Taylor & Francis, 2021.: Routledge. https://doi.org/10.4324/978100310
    Výukové metody
    Seminární výuka. Studující budou pracovat v průběhu semestru kolektivně na výstupu celé skupiny. Kolokvium pak bude zaměřeno na individuální rozpravu nad vyhodnocením a interpretací výstupu a parametrů zpracovaných studentem. Základní kroky v průběhu semestru budou: 1) plnění domácí přípravy; 2) ruční sesbírání dat ze zdroje do tabulky na základě kritické interpretace zdroje/katalogu a vhodné kategorizování podle zvolených atributů; 3) základní deskriptivní statistika – kontingenční tabulka; 4) Základní vizualizace grafem.
    Metody hodnocení
    Společný skupinový výstup. Individuální kolokvium nad výsledným datasetem, rozprava nad zpracováním výzkumné otázky k dataset a reflexe plnění datasetu.
    Informace učitele
    Kurz je administrován v e-learningovém prostředí ELF.
    Další komentáře
    Studijní materiály
    Předmět je vyučován jednou za dva roky.
    Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2025.
    • Statistika zápisu (nejnovější)
    • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/RLMgB605