FF:UCJL18 Dramatická výchova - Informace o předmětu
UCJL18 Dramatická výchova ve výuce českého jazyka
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 2/0/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Miroslava Novotná, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Bromová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav české literatury – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 18:00–19:40 D31, kromě Po 21. 4. až Ne 27. 4.
- Předpoklady
- Schopnost převést literární text do dramatické podoby. Vlastní tvůrčí schopnost.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 8/10, pouze zareg.: 0/10, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/10 - Mateřské obory/plány
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-CJU_) (3)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je rozvíjet své pedagogické znalosti a schopnosti spolu s tvůrčí aktivitou. Předmět je zaměřen na osvojení řečových dovedností v sólovém i skupinovém projevu, na zvládnutí doplňující a odpovídající mimiky, na rozvoj improvizačních schopností, na pohotovost reakcí v nejrůznějších situacích i na využití dramatické výchovy ve vyučovacím procesu. Velká pozornost je věnována správné dikci, intonaci, hře se slovy, scénickým hrám, improvizacím slovním i pohybovým. Součástí předmětu je interpretace nejrůznějších dramatických textů, osvojení si současných tendencí v dramatické tvorbě, poznání různých autorů dramatických textů, včetně autorů her pro děti. Předmět přihlíží k problematice výuky žáků v zájmových kroužcích i v dalších mimoškolních aktivitách. Po absolvování tohoto kurzu by student měl být schopen chápat rozdíl mezi dramatickým předvedením a dramatickým zpracováním literárního textu.
- Výstupy z učení
- Vlastní projekt, převedení literárního textu do dramatické podoby, divadelní praxe ve výuce. Tvůrčí práce s textem, tvorba divadelního scénáře.
- Osnova
- 1. Výběr textu. 2. Interpretace krátkých textů. 3. Uvědomění si obsahu slova a jeho vyjádření. 4. Vyjádření pocitů a emocí. 5. Prostorové a časové vnímání, vnímání hrajícího kolegy a kolegů. 6. Dramatizace monologická i dialogická. 7. Pohybová a prostorová interpretace textu. 8. Improvizace na daná témata. 9. Sestavení poetického pásma či krátké hry. 10. Vzájemné hodnocení a pozorování.
- Literatura
- doporučená literatura
- MACHKOVÁ, Eva. Dospělí dětem : výběrový katalog pohádkových her z produkce DILIA. Edited by Jitka Sloupová. Praha: DILIA, 1987, 88 s. info
- neurčeno
- MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova : didaktika dramatické výchovy. 2. vydání. Praha: Akademie múzických umění v Praze, divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007, 223 stran. ISBN 9788073310899. info
- MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy : zásobník dramatických her a improvizací. Online. 12. vyd. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2011, 155 s. ISBN 978-80-7068-250-0. info
- MACHKOVÁ, Eva. Volba literární látky pro dramatickou výchovu, aneb, Hledání dramatičnosti. Druhé, doplněné vydání. Praha: Akademie múzických umění v Praze v Nakladatelství AMU, 2012, 146 stran. ISBN 9788073312145. info
- CENEK, Svatopluk. Úvod do teorie literární výchovy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979, 231 s. URL info
- HOŘÍNEK, Zdeněk. Drama, divadlo, divák. 3. rozš. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2008, 209 s. ISBN 9788086928463. info
- FREYTAG, Gustav. Technika dramatu. Translated by Jaroslav Žert. Praha: Ústav pro učebné pomůcky průmyslových a odborných škol, 1944, 179 s. info
- NEZKUSIL, Vladimír. Nástin didaktiky literární výchovy : (čtyřletá gymnázia a vyšší třídy víceletých gymnázií) : z praxe pro praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2004, 165 s. ISBN 8072901605. info
- VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 2., rozš. Praha: Agentura Strom, 1998, 279 s. ISBN 80-86106-02-0. info
- PETERKA, Josef. Teorie literatury pro učitele. Třetí vydání. Jíloviště: Mercury Music & Entertainment s.r.o., 2007, 345 stran. ISBN 9788023992847. info
- Výukové metody
- Seminář, diskuse, prezentace.
- Metody hodnocení
- Závěrečný (skupinový) projekt, ústní zkouška.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/UCJL18