UCJL18 Dramatická výchova ve výuce českého jazyka

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
PhDr. Miroslava Novotná, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Bromová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 18:00–19:40 D31, kromě Po 21. 4. až Ne 27. 4.
Předpoklady
Schopnost převést literární text do dramatické podoby. Vlastní tvůrčí schopnost.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 8/10, pouze zareg.: 0/10, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/10
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozvíjet své pedagogické znalosti a schopnosti spolu s tvůrčí aktivitou. Předmět je zaměřen na osvojení řečových dovedností v sólovém i skupinovém projevu, na zvládnutí doplňující a odpovídající mimiky, na rozvoj improvizačních schopností, na pohotovost reakcí v nejrůznějších situacích i na využití dramatické výchovy ve vyučovacím procesu. Velká pozornost je věnována správné dikci, intonaci, hře se slovy, scénickým hrám, improvizacím slovním i pohybovým. Součástí předmětu je interpretace nejrůznějších dramatických textů, osvojení si současných tendencí v dramatické tvorbě, poznání různých autorů dramatických textů, včetně autorů her pro děti. Předmět přihlíží k problematice výuky žáků v zájmových kroužcích i v dalších mimoškolních aktivitách. Po absolvování tohoto kurzu by student měl být schopen chápat rozdíl mezi dramatickým předvedením a dramatickým zpracováním literárního textu.
Výstupy z učení
Vlastní projekt, převedení literárního textu do dramatické podoby, divadelní praxe ve výuce. Tvůrčí práce s textem, tvorba divadelního scénáře.
Osnova
  • 1. Výběr textu. 2. Interpretace krátkých textů. 3. Uvědomění si obsahu slova a jeho vyjádření. 4. Vyjádření pocitů a emocí. 5. Prostorové a časové vnímání, vnímání hrajícího kolegy a kolegů. 6. Dramatizace monologická i dialogická. 7. Pohybová a prostorová interpretace textu. 8. Improvizace na daná témata. 9. Sestavení poetického pásma či krátké hry. 10. Vzájemné hodnocení a pozorování.
Literatura
    doporučená literatura
  • MACHKOVÁ, Eva. Dospělí dětem : výběrový katalog pohádkových her z produkce DILIA. Edited by Jitka Sloupová. Praha: DILIA, 1987, 88 s. info
    neurčeno
  • MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova : didaktika dramatické výchovy. 2. vydání. Praha: Akademie múzických umění v Praze, divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007, 223 stran. ISBN 9788073310899. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy : zásobník dramatických her a improvizací. Online. 12. vyd. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2011, 155 s. ISBN 978-80-7068-250-0. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Volba literární látky pro dramatickou výchovu, aneb, Hledání dramatičnosti. Druhé, doplněné vydání. Praha: Akademie múzických umění v Praze v Nakladatelství AMU, 2012, 146 stran. ISBN 9788073312145. info
  • CENEK, Svatopluk. Úvod do teorie literární výchovy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979, 231 s. URL info
  • HOŘÍNEK, Zdeněk. Drama, divadlo, divák. 3. rozš. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2008, 209 s. ISBN 9788086928463. info
  • FREYTAG, Gustav. Technika dramatu. Translated by Jaroslav Žert. Praha: Ústav pro učebné pomůcky průmyslových a odborných škol, 1944, 179 s. info
  • NEZKUSIL, Vladimír. Nástin didaktiky literární výchovy : (čtyřletá gymnázia a vyšší třídy víceletých gymnázií) : z praxe pro praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2004, 165 s. ISBN 8072901605. info
  • VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 2., rozš. Praha: Agentura Strom, 1998, 279 s. ISBN 80-86106-02-0. info
  • PETERKA, Josef. Teorie literatury pro učitele. Třetí vydání. Jíloviště: Mercury Music & Entertainment s.r.o., 2007, 345 stran. ISBN 9788023992847. info
Výukové metody
Seminář, diskuse, prezentace.
Metody hodnocení
Závěrečný (skupinový) projekt, ústní zkouška.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2026.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/UCJL18