UCJL19 Biblioterapie ve školní praxi

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Marcela Křápková Hrdličková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jan Křeček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Pavla Palkovičová (přednášející)
Mgr. Matěj Tomeček (přednášející)
Mgr. Zuzana Zimová (přednášející)
Garance
Mgr. Marcela Křápková Hrdličková, Ph.D.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Bromová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 18:00–19:40 D33, kromě Po 21. 4. až Ne 27. 4.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 19/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seminář nabídne účastníkům vhled do možnosti využití metody biblioterapie (terapie četbou) při výuce literatury na středních školách. Posluchači budou seznámeni se základy biblioterapie jakožto psychoterapeutické metody, dále jim bude představena cílová skupina (žáci středních škol) a její čtenářské návyky a preferenece a následně biblioterapeutické práce se středoškolskými studenty. Účastníci kurzu nové poznatky uplatní při práci tvorbě vlastních biblioterapeutických experimentů.
Výstupy z učení
Studenti budou po skončení kurzu schopni samostatně využívat strategií biblioterapie při práci s četbou na středních školách, obdrží zpětnou vazbu od přednášejících a bude jim umožněno konfrontovat poznatky a vlastní názory s pedagogickou realitou.
Osnova
  • 1. Biblioterapeutický prožitek
  • 2. Úvod do biblioterapie
  • 3. Role učitele při biblioterapii
  • 4. Profesní etika učitelství
  • 5. Vývojová psychologie se zaměřením na adolescentní věk
  • 6. Metodika biblioterapeutického experimentu
  • 7. Biblioterapeutický experiment poučenýma očima
  • 8. Tvorba a prezentace vlastních biblioterapeutických experimentů
Literatura
    doporučená literatura
  • SUVILEHTO, Pirjo: We Need Stories and Bibliotherapy Offers One Solution to Developmental Issues. Online Journal of Complementary & Alternative Medicine, 2019, roč. 1, č. 5. Dostupné z: https://irispublishers.com/ojcam/pdf/OJCAM.MS.ID.000523.pdf
  • MOKRÁ, Marie, Tamara VALEŠOVÁ a Jan KŘEČEK: Biblioterapie ve výuce literatury na středních školách. Bohemica Litteraria, 2022, roč. 25, č. 2, s. 95–125.
  • ARNETT, Jeffrey Jensen a HUGHES, Malcolm: Adolescence and emerging adulthood: a cultural approach. Harlow, England: Pearson, 2012.
  • AFOLAYAN, Johnson A.: Documentary Perspective of Bibliotherapy in Education. Reading Horizons: A Journal of Literacy and Language Arts, 1992, roč. 33, č. 2, s. 137–148. Dostupné z: https://scholarworks.wmich.edu/reading_horizons/vol33/iss2/5/
  • JACKSON, Marilyn N. Malloy: Bibliotherapy Revisited: Issues in Classroom Management. Developing Teachers’ Awareness and Techniques to Help Children Cope Effectively with Stressful Situations. Mangilao, Guam: M-m-mauleg Publishing, 2006.
  • BUBENÍČKOVÁ, Petra. Biblioterapie v pedagogické a knihovnické praxi. Plzeň: Fraus, 2024, 127 stran. ISBN 9788074898884. info
  • HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru : od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Druhé vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2021, 179 stran. ISBN 9788024649597. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie a Lidka LISÁ. Vývojová psychologie : dětství a dospívání. Vydání třetí, přepracov. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2021, 542 stran. ISBN 9788024649610. URL info
  • MOKRÁ, Marie a Jan KŘEČEK. Biblioterapie v pedagogické praxi. Komenský. Brno: Masarykova univerzita, 2019, roč. 143, č. 3, s. 37-43. ISSN 0323-0449. URL info
  • HYNES, Arleen McCarty a Mary HYNES-BERRY. Bibliotherapy : the interactive process : a handbook. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2018, xiv, 274. ISBN 9780367172022. info
  • HOMOLOVÁ, Kateřina. Dětský a dospívající čtenář. [Opava]: Slezská univerzita v Opavě, 2013, 387 s. ISBN 9788072489527. info
Výukové metody
Široká škála didaktických metod (frontální výuka, zážitková pedagogika, skupinová práce, dramatizace aj.), řízená diskuse.
Metody hodnocení
Požadavky:
- aktivní přístup (studenti jsou povinni účastnit se seminářů /max. dvě neomluvené absence/, přispívat do diskuze a pracovat v hodině dle zadání);
Pro úspěšné zvládnutí předmětu je třeba kromě účasti a aktivní práce vytvořit vlastní biblioterapeutický experiment dle zadání (bude upřesněno v semináři).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2026.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/UCJL19