FF:UZCJBE02 Didaktika češtiny II - Informace o předmětu
UZCJBE02 Didaktika českého jazyka a literatury II
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 5 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. PhDr. Zdeňka Hladká, Dr. (přednášející)
prof. PhDr. Michaela Soleiman pour Hashemi, CSc. (přednášející)
Mgr. Lucie Taraldsen Medová, M.Phil., Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Jana Pleskalová, CSc.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Silvie Hulewicz, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta - Předpoklady
- UZCJBE01 Didaktika čj/lit || NOW( UZCJBE01 Didaktika čj/lit )
Předpokladem přístupu ke zkoušce z didaktiky českého jazyka a literatury je získání zápočtu z předmětu UZCJBE01 (Didaktika českého jazyka a literatury I) a zápočtu z předmětu UZCJBE02 (Didaktika českého jazyka a literatury II). - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 6 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/6, pouze zareg.: 0/6 - Mateřské obory/plány
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS3)
- Cíle předmětu
- Disciplína je koncipována jako jednosemestrová. Cílem a meritorní náplní je osvojení určujících principů aktivního vyučování českému jazyku a slohu demonstrovaných v řízené diskusi na základě cvičných studentských výstupů. V rámci nich je také srovnávána středoškolská učebnicová literatura a jsou vyvozována specifika probírání jednotlivých tematických celků.
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
rozumět základním principům aktivního vyučování českému jazyku; vysvětlit základní principy aktivního vyučování českému jazyku; vytvořit vlastní hodinu aktivního modelového vyučování, použít základní principy aktivního vyučování českému jazyku ve vlastní praxi. - Osnova
- V kurzu je věnována pozornost jazykovým i slohovým okruhům. Témata jsou pojímána jako středoškolské učivo, jsou sledována specifika jejich probírání na středoškolské úrovni, je akcentováno jejich propojení s komunikační výchovou. Na jazykové a slohové učivo jsou aplikovány různé metody a formy výuky, včetně aktuálních přístupů k procesu vyučování, s nimiž mají studenti možnost seznámit se v kurzech obecné didaktiky a pedagogiky (jde o aktivizující výukové metody, konstruktivistické pojetí výuky, problematiku formativního hodnocení atd.).
- Jazyková témata:
- 1. Obecné poučení o jazyce (jazyk, řeč, jazykověda, čeština a jazyky příbuzné). 2. Národní jazyk, útvary národního jazyka. 3. Zvuková stránka jazyka (mluvené projevy). 4. Grafická stránka jazyka, pravopis (psané projevy). 5. Slovo a jeho význam. 6. Slovní zásoba, změny slovní zásoby. 7. Slovníky. 8. Tvoření slov. 9. Morfologie (úvod). 10. Slovní druhy. 11. Mluvnické kategorie jmen. 12. Mluvnické kategorie sloves. 13. Syntaktické vztahy (z hlediska sémantického a formálního). 14. Základní větné členy. 15. Rozvíjející větné členy. 16. Souvětí souřadné. 17. Souvětí podřadné. 18. Nepravidelnosti větné stavby (zvláštnosti větného členění, odchylky od pravidelné větné stavby). 19. Aktuální větné členění. 20. Jazyková kultura.
- Slohová témata:
- 1. Základní poučení o slohu (stylistika, styl, slohotvorný proces, slohotvorní činitelé). 2. Funkční styly, slohové postupy, slohové útvary. 3. Prostěsdělovací styl – informační slohové útvary. 4. Vypravování. 5. Popis (kromě popisu uměleckého). 6. Umělecký popis. 7. Charakteristika. 8. Administrativní styl. 9. Životopis. 10. Dopis. 11. Odborný styl. 12. Výklad. 13. Úvaha. 14. Publicistický styl. 15. Recenze, kritika. 16. Fejeton. 17. Reportáž. 18. Umělecký styl. 19. Řečnický styl – projev, proslov. 20. Esejistický styl.
- Dále je pozornost věnována obecným otázkám, jako jsou: základní cíle při vyučování jazyku a slohu; využití algoritmu ve vyučování jazyku a slohu; obsah učiva a jeho proměny v základních středoškolských jazykových učebnicích; využití populárně-vědeckých textů o češtině; využití moderních technologií ve výuce českého jazyka; hodnocení slohových prací a klasifikace ve vyučování češtině vůbec; mimoškolní formy vyučování češtině; kurikulární dokumenty; maturitní zkouška z češtiny ad.
- Literatura
- HAUSENBLAS, Ondřej. Vrátíme smysl hodinám češtiny? :úvaha a praktický návrh, jak učinit náš vyučovací předmět hodným žákova zájmu. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1997, 51 s. ISBN 80-86039-39-0. info
- SVOBODA, Karel. Didaktika českého jazyka a slohu. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1977, 307 s. info
- ČECHOVÁ, Marie a František DANEŠ. Komplexní jazykové rozbory. 2., upr. vyd., v SPN 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1996, 263 s. ISBN 80-85937-27-1. info
- ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Didaktika češtiny. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 251 s. ISBN 8004224393. URL info
- KOSTEČKA, Jiří. Do světa češtiny jinak :didaktika českého jazyka a slohu pro vyučovací praxi. 1. vyd. Jinočany: H & H, 1993, 229 s. ISBN 80-85787-24-5. info
- Martinková, Věra. Český jazyk I, II, III, IV. Tripolia, Praha 2001, 2002, 2002, 2004.ISBN 80-86448-16-9, 80-86448-21-5, 80-86448-24-X, 80-86448-27-4.
- Kostečka, Jiří. Český jazyk pro 1. ročník gymnázií. 2. vyd. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 2003. 199 s. Zpracováno podle katalogu požadavků ke společné části maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury. ISBN 80-7235-135-4.
- Kostečka, Jiří. Český jazyk pro 2. ročník gymnázií. 1. vyd. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 2003. 243 s. Zpracováno podle katalogu požadavků ke společné části maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury. ISBN
- Kostečka, Jiří. Český jazyk pro 3. ročník gymnázií. 1. vyd. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 2002. 285 s. Zpracováno podle katalogu požadavků ke společné části maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury. ISBN
- Kostečka, Jiří. Český jazyk pro 4. ročník gymnázií. 1. vyd. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 2003. 279 s. Zpracováno podle katalogu požadavků ke společné části maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury. ISBN
- Výukové metody
- Ve výuce je kombinován teoretický výklad učitele, cvičné výstupy studentů a řízená diskuse o problematice vyučování českému jazyku a slohu. Důraz je kladen především na praktické využití poznatků.
- Metody hodnocení
- Předpokladem pro úspěšné absolvování kurzu je:
aktivní účast na seminářích vyžadující připravenost studentů na každou hodinu;
příprava dvou modelových hodin (jedné jazykové a jedné slohové).
Zkouška (nezávislá na vykonání pedagogické praxe) shrnuje tematiku probíranou v Didaktice českého jazyka a literatury I a v Didaktice českého jazyka a literatury II, obsahuje rovnoměrně zastoupené problémové okruhy z českého jazyka a literatury (teze k nim jsou probírány na seminářích).Předpokladem přístupu ke zkoušce z didaktiky českého jazyka a literatury je získání zápočtu z předmětu UZCJBE01 (Didaktika českého jazyka a literatury I) a zápočtu z předmětu UZCJBE02 (Didaktika českého jazyka a literatury II). - Informace učitele
- Náplň předmětu UZCJBE02 je identická s náplní předmětu CJBE02.
- Další komentáře
- Poznámka k ukončení předmětu: Podmínkou přístupu ke zkoušce je získání zápočtu.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/UZCJBE02