ETMA133 Kulturní dědictví jako strategický nástroj společnosti

Filozofická fakulta
jaro 2026
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
PhDr. Eva Kuminková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Marie Novotná (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Martina Pavlicová, CSc.
Ústav evropské etnologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Martina Maradová
Dodavatelské pracoviště: Ústav evropské etnologie – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Přednášky budou navazovat na znalosti získané během bakalářského studia v rámci předmětů Péče o kulturní dědictví I a II a rozšiřovat je o poznatky z praxe. Na kulturní dědictví nebudeme nahlížet pouze jako na hodnotu, kterou je potřeba chránit, ale především jako na zdroj, který společnost denně využívá pro naplňování svých různorodých potřeb. Zaměříme se především na jeho funkci ve vytváření lokální, regionální, národní i osobní identity, jako zdroje obživy, na etické aspekty související s praktikováním kulturního dědictví v měnící se společnosti a na využitelnost kulturního dědictví v kritických situacích, například v souvislosti s udržitelným rozvojem nebo ozbrojenými konflikty.
Výstupy z učení
Absolvování předmětu umožní studentům orientovat se v globálních tématech, která se propisují také do české společnosti, a při jejichž uchopování a řešení hrají etnologové stěžejní úlohu. Získají přehled o zdrojích informací a rolích, které mohou jako odborníci hrát při tvorbě a naplňování strategií ochrany a uchování kulturního dědictví na místní, regionální, národní i nadnárodní úrovni. Vyzkoušejí si sami hledat a navrhovat řešení složitých či eticky problematických situací. Absolvování předmětu je vybaví znalostmi potřebnými pro úspěšné uplatnění v praxi a rozvine jejich přehled i představivost ohledně komplexní úlohy kulturního dědictví v současné společnosti.
Osnova
  • Přednášky budou pokrývat následující témata: - k čemu může být kulturní dědictví užitečné a jak jej společnost může využívat
  • - kulturní dědictví jako zdroj identity (budování komunit, posilování sounáležitosti, vytváření sdílených hodnot)
  • - role nositele, komunity a instituce
  • - citlivé dědictví a etické aspekty
  • - ekonomické aspekty kulturního dědictví
  • - kulturní dědictví jako prostředek naplňování cílů udržitelného rozvoje
  • - role kulturního dědictví za ozbrojeného konfliktu a v souvilosti s vysídlením
  • - role muzea v interpretaci kulturního dědictví
  • - terénní lekce.
Literatura
  • BAJER, Vojtěch; BRYOL, Radek; BUBÍK, Miroslav; ČERVENKA, Radim; DRÁPALA, Daniel et al. Stopy lidského umu: předindustriální technické provozy na území někdejšího panství Rožnov. Ethnologica. Brno: Masarykova univerzita, 2022. ISBN 978-80-280-0201-5.
  • BRYOL, Radek; ČERŇANSKÝ, Martin; HNILICOVÁ, Markéta; KMOŠEK, Jiří; KMOŠEK, Vojtěch et al. Možnosti prezentace a udržitelné péče o památky lidové architektury: The possibilities of presentation and sustainable care for vernacular architecture monuments =
  • BOHÁČOVÁ, Michaela; DOROVSKÝ, Ivan; DVOŘÁKOVÁ, Hana; KOPŘIVOVÁ, Lenka; KOVAŘÍK, David et al. Barvy chorvatské Moravy. V Jevišovce: Sdružení občanů chorvatské národnosti v ČR, 2017. ISBN 978-80-270-3248-8.
  • KUMINKOVÁ, Eva. Tradice - proměny - identita: lidový oděv a tanec na Valašsku jako zdroje inspirace. Etnologické studie. Brno: Masarykova univerzita, 2021. ISBN 978-80-210-9962-3.
  • SMITH, Laurajane. Uses of heritage. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2006. ISBN 0-415-31831-9.
  • WULF, Christoph (ed.). Handbook on Intangible Cultural Practices as Global Strategies for the Future. Heritage Studies. Cham: Springer, 2025. ISBN 978-3-031-72122-9.
  • Sborníky textů "Material Times" - různá čísla.
Výukové metody
Výuka bude vedena formou přednášek s vysokou mírou participace studentů prostřednictvím diskuzí, workshopů, hraní rolí, vyhledávání zdrojů nebo cvičení s prvky strategického plánování.
Metody hodnocení
Studenti budou hodnoceni na základě splnění průběžných úkolů a odevzdání a obhajoby závěrečné práce, v rámci které budou mít za úkol navrhnou strategický plán záchrany či zachování konkrétního prvku hmotného nebo nehmotného kulturního dědictví. Závěrečný úkol bude obsahovat zdůvodnění výběru kulturního prvku, analýzu situace a důvodovou zprávu, objasnění, k naplnění jakých společenských potřeb jeho zachování přispěje a proč je tedy žádoucí investovat do něj energii a finance, a plán jeho záchrany / zachování a udržitelnosti včetně stanovení rolí.
Informace učitele
Podmínkou pro připuštění k hodnocení semestrální práce je odevzdání průběžných úkolů.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2025.