JPNB84 Moderní japonské myšlení

Filozofická fakulta
jaro 2026
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. David Grant (přednášející)
Mgr. Marek Mikeš, Ph.D. (pomocník)
Garance
Mgr. Marek Mikeš, Ph.D.
Seminář japonských studií – Centrum asijských studií – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Seminář japonských studií – Centrum asijských studií – Filozofická fakulta
Předpoklady
Kurz nevyžaduje předchozí znalosti japonského moderního myšlení. Obeznámenost s vývojem hlavních předmoderních myšlenkových směrů je výhodou.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem tohoto úvodního kurzu je představit hlavní tendence vývoje japonského myšlení v období přibližně od roku 1868 do roku 1945, tedy v období mezi revolucí Meidži a koncem druhé světové války. Kurz se zaměřuje na obeznámení posluchačů se způsoby pronikání západní filosofie na japonské ostrovy a se způsoby jejího přijímání. Část kurzu je věnována filosofickému diskurzu Kjótské školy a jejím hlavním představitelům, zejména pak postavě a dílu jejího pomyslného zakladatele, Nišidy Kitaróa. Kurz v menší míře adresuje také spřízněné téma náboženského myšlení.
Výstupy z učení
Na základě absolvování kurzu si studenti osvojí znalosti obecných trendů vývoje moderního japonského myšlení, jeho hlavních představitelů a jejich myšlenek. Získají také základní vhled do kulturního pozadí, ve kterém tito myslitelé žili a ve kterém tvořili svá díla.
Osnova
  • 1. Úvodní hodina
  • 2. Nová paradigmata: konec kultury období Edo a postupné vznikání japonské modernity
  • 3. Vymezení pojmů: filosofie a myšlení na prahu éry Meidži
  • 4. Vývoj moderního myšlení v průběhu éry Meidži
  • 5-6. Filosofie Nišidy Kitaróa
  • 7. Kjótská škola a její hlavní představitelé
  • 8. Myslitelé spříznění s Kjótskou školou
  • 9. Překonání modernity: kontroverze spojené s Kjótskou školou před a během druhé světové války
  • 10. Poválečný vývoj
  • 11. Závěrečný test
Literatura
  • PIOVESANA S.J., Gino K., 2013. Recent Japanese Philosophical Thought 1862-1996: A Survey Including a New Survey By Naoshi Yamawaki, The Philosophical Thought of Japan from 1963 to 1996. 3. New York: Routlege. ISBN 978-1-873-41065-3.
  • Japanese philosophy : a sourcebook. Edited by James W. Heisig - Thomas P. Kasulis - John C. Maraldo. Honolulu: University of Hawai'i Press, 2011, xviii, 134. ISBN 9780824835521. info
  • The Oxford handbook of world philosophy. Edited by Jay L. Garfield - William Edelglass. Oxford: Oxford University Press, 2011, xxi, 633. ISBN 9780199351954. info
  • HEISIG, James W. Philosophers of nothingness : an essay on the Kyoto school. Honolulu: University of Hawai'i Press, 2001, xi, 380. ISBN 0824824806. info
Výukové metody
Kurz kombinuje přímý výklad a diskuzi na probíraná témata. Součástí kurzu je příprava formou domácí četby na některé hodiny.
Metody hodnocení
Kurz je ukončen písemným testem. Podmínkou pro přístup k testu je plnění dílčích úkolů a aktivita na hodinách.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2025.