MKM11 Metody kritického myšlení

Filozofická fakulta
jaro 2026
Rozsah
e-learningový distanční kurz. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno synchronně online
Vyučující
Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Předpoklady
Nejsou požadovány
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 95 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/95, pouze zareg.: 0/95, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/95
Cíle předmětu
Kurz Metody kritického myšlení je plně e-learningový. V rámci tohoto kurzu budou rozvíjeny kompetence v procesu učení, které jsou využitelné v seberozvoji a každodenním životě studujících.
Jedná se o tyto cíle z pozice studujících:
  • Získat dovednost interakce v prostředí ELFu;
  • Orientovat se v digitálním prostředí a získat v něm osobní rovnováhu;
  • Poznat vybrané metody kritického myšlení a vyzkoušet si jejich využití v rozvoji své mediální a informační gramotnosti;
  • Navrhnout výukovou jednotku s využitím metod kritického myšlení;
  • reflektovat aktuální dění ve společnosti a kriticky k němu přistupovat;
  • Pochopit důležitost kritického přístupu k výuce
  • Výstupy z učení
    Po absolvování kurzu bude studující schopen:
  • Naučit se hledat a překládat otázky a problémy v rámci procesu učení (se);
  • Porozumět konstruktivistickému pojetí výuky;
  • Umět aplikovat metody kritického myšlení pro vlastní cíle;
  • Porozumět digitálnímu prostředí a jeho specifikům v kontextu svého informačního chování;
  • Ptát se a hledat odpovědi v rámci mediální a informační gramotnosti;
  • Porozumět principům well-beingu a sám si je osvojit
  • Osnova
    • 1. Úvodní modul
      2. Kritické myšlení
      3. Procesy učení, Bloomova taxonomie
      4. Konstruktivistické pojetí výuky
      5. Tři metody
      6. Tři metody
      7. Tři metody
      8. Tři metody
      9. Tři metody
      10. Tři metody
      11. Tři metody
      12. Tři metody
      13. Tři metody
      14. Závěrečný modul
    Literatura
    • ČERNÝ, Michal a Dagmar CHYTKOVÁ. Myšlenkové mapy pro studenty. 1. vyd. Brno: BizBooks, 2014, 168 s. ISBN 978-80-265-0267-8. URL info
    • BUZAN, Tony a Barry BUZAN. Myšlenkové mapy : probuďte svou kreativitu, zlepšete svou paměť, změňte svůj život. Translated by Michal Kašpárek. 2. vyd. Brno: BizBooks, 2012, 210 s. ISBN 9788026500308. info
    • INCH, Edward S. a Barbara WARNICK. Critical thinking and communication : the use of reason in argument. 6th ed. Boston: Allyn and Bacon, 2010, xiv, 363. ISBN 9780205672936. info
    • PRICE, Geraldine a Pat MAIER. Efektivní studijní dovednosti : odemkněte svůj potenciál. Translated by Tereza Semotamová. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2010, 361 stran. ISBN 9788024725277. info
    • PAZDERNÍKOVÁ, Pavla. Tvůrčí psaní a vědecká práce. Využití tvůrčích technik při přípravě, psaní a prezentaci odborného textu. Vedoucí dizertační práce PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D. Brno: Masarykova univerzita, FF, ÚČLK, 2009. info
    • ŠANDEROVÁ, Jadwiga a Alena MILTOVÁ. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách : několik zásad pro začátečníky. Vydání první. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005, 209 stran. ISBN 9788086429403. info
    • DISPEZIO, Michael A. Hlavolamy pro rozvoj kritického myšlení. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 93 s. ISBN 80-7178-647-0. info
    • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. 2. vyd. Praha: Portál, 2002, 380 s. ISBN 80-7178-681-0. info
    • FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní : malá učebnice technik tvůrčího psaní. Brno: Paido, 2001, 164 s. ISBN 8085931990. info
    • ČMEJRKOVÁ, Světla, František DANEŠ a Jindra SVĚTLÁ. Jak napsat odborný text. Vydání první. Praha: Leda, 1999, 255 stran. ISBN 8085927691. info
    • ECO, Umberto a Ivan SEIDL. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997, 271 s. ISBN 80-7198-173-7. info
    • PAPÍK, Richard. Naučte se číst! Praha: Grada, 1992, 181 s. ISBN 80-85424-93-2. info
    • ZIELKE, Wolfgang. Jak číst rychleji a lépe. Translated by Jiří Loser - Jaroslav Fingl. Vyd. 2. Praha: Svoboda, 1988, 168 s. URL info
    Výukové metody
    E-learning
    Metody hodnocení
    Vypracování průběžných úkolů a závěrečný ověřovací text a evaluační projekt.
    Informace učitele
    Kurz probíhá každý týden formou e-learningu. Skládá se z 14 modulů, které obsahují studijní materiály, případně doplňující studijní materiály, doporučenou literaturu, písemný úkol.
    Podmínkou splnění kurzu je absolvování všech úkolů a úspěšně vypracovaný závěrečný evaluační projekt. Do prostředí kurzu se dostanete přes tento link: https://elf.phil.muni.cz/24-25/course/view.php?id=812
    Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.