MUI_240 Creative pedagogical and psychotherapeutical methods in museums

Faculty of Arts
Spring 2026
Extent and Intensity
2/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
PhDr. BcA. Darina Hlinková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. BcA. Darina Hlinková, Ph.D.
Division of Museology – Department of Archaeology and Museology – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Miriam Molnárová
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 6 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je získat povědomí o nejaktuálnějších a nejrozmanitějších trendech z oblasti pedagogiky a psychoterapie, které jsou aplikovány v oblasti tvorby muzejních a galerijních doprovodných programů, tak aby plnohodnotně uspokojily potřeby nejrůznějších klientů – návštěvníků, ať už je kategorizujeme z hlediska věku, mentální vyzrálosti, popř. retardací a nebo dle tělesné a motorické způsobilosti.
Syllabus (in Czech)
  • Terminologie z oblasti pedagogiky a psychologie
  • Metody, techniky, postupy a limity muzejní a galerijní edukace
  • Praktické příklady a rozbory jednotlivých programů
  • Evaluace doprovodného programu – techniky, přístupy
Literature
  • HOOPER-GREENHILL, Eilean. Museums and the interpretation of visual culture. London: Routledge, 2000
  • HROUZEK, Petr. Arteterapie ve speciální pedagogice: účinné faktory vývojové arteterapie - integrativní přístup. 2006
  • RUBIN, Judisth Aron. Approaches to art therapy, theory & technique. 1. vyd. Praha : Triton, 2008
  • TILESTON, Donna Walker. 10 best teaching practices : how brain research and learning styles define teaching competencies. 3rd ed. Thousand Oaks: Corwin, 2011, xiv, 134. ISBN 9781412973939. info
  • LHOTOVÁ, Marie. Proměny výtvarné tvorby v arteterapii. 1. vydání. České Budějovice: Scientia, 2010. info
  • LIEBMANN, Marian. Skupinová arteterapie : nápady, témata a cvičení pro skupinovou výtvarnou práci. Translated by Johana Elisová. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010, 279 s. ISBN 9788073677299. info
  • VALENTA, Milan. Rukověť dramaterapie II. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009, 180 s. ISBN 9788024422749. info
  • KANTOR, Jiří, Matěj LIPSKÝ and Jana WEBER. Základy muzikoterapie. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 295 s. ISBN 9788024728469. URL info
  • PEROUT, Evžen. Arteterapie se zrakově postiženými. Vyd. 1. Praha: Okamžik, 2005, ca 100. ISBN 8090324797. info
  • ŠICKOVÁ-FABRICI, Jaroslava. Základy arteterapie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 167 s. ISBN 80-7178-616-0. info
  • Learning in the museum. Edited by George E. Hein. New York: Routledge, 1998, xi, 203 p. ISBN 0415097762. info
Teaching methods
lectures
Assessment methods
essay
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught once in two years.
The course is taught every week.
The course is also listed under the following terms Spring 2013.
  • Enrolment Statistics (Spring 2026, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2026/MUI_240