PG2B112 Pedagogika volného času

Filozofická fakulta
jaro 2026
Rozsah
1/1/0. expedice. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martin Majcík, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Adéla Zajíčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Předpoklady
Předmět není vypisován pro studenty I. ročníku studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit se základním  vymezením a obsahem volnočasových aktivit v současném kontextu zkušenostního a reflektivního učení. Předmět se skládá ze tří bloků, jejichž cílem je poskytnout vhled do možností a způsobů pedagogické práce v rámci české tradice zkušenostního a reflektivního učení reprezentované Prázdninovou školou Lipnice, z.s. (psl.cz). Vysvětlen bude pedagogický přístup Prázdninové školy Lipnice a jeho přínos pro osobnostně sociální rozvoj člověka.
Výstupy z učení
Studenti budou schopni: I. - chápat principy zážitkově reflektivního učení, pedagogického přístupu reprezentovaného PŠL a jeho přínos pro osobnostně sociální rozvoj člověka, - vyjmenovat a charakterizovat vybrané skupiny programových prostředků, - diskutovat o použití programového prostředku k naplnění konkrétních cílů aktivit. II. V rámci expedice studenti: - získají autentickou zkušenost s expedičním typem programu a osvojí si základní expediční dovednosti - aktivně se zapojí do přípravy expedice - reflektují své zkušenosti jak v rámci expedice, tak i po jejím skončení III: Studenti budou schopni: - pojmenovat a metodicky ukotvit jednotlivé části expedičního programu - porozumět skupinové dynamice v rámci expedičního programu, - aktivně naslouchat druhým při reflexi expedičního programu, - diskutovat význam jednotlivých programových prostředků, které přispívají ke skupinové dynamice v rámci expedičního programu - hledat možné programové alterace expedičního programu
Osnova
  • Předmět se skládá z výuky uspořádané do tří bloků. První blok seznámí s obsahem a cíli předmětu, dále také s organizačními informacemi týkajícími se zejména expediční části předmětu. Druhý blok výuky je zaměřen na získání vlastní zkušenosti s rozmanitými programovými prostředky využívanými v programech PŠL. Bude kombinací předávání metodického know-how a zážitkových aktivit. Třetí blok výuky představuje třídenní expedice do přírody (pátek, sobota, neděle) jako jednu z charakteristických metod zkušenostně reflektivního učení. Jednat se bude o program náročností přizpůsobený fyzickým a psychickým potřebám a možnostem účastníků. Součástí předmětu je závěrečná reflexe expedice jak po stránce sebezkušenostní, tak metodické.
Literatura
    povinná literatura
  • Haková, J., Hanuš, M., Hanuš, M., Hanuš, R., Klusáček, M…. (2023). Praktická učebnice zážitkové pedagogiky, Nadační fond Gymnasion.
  • HANUŠ, Radek a Lenka CHYTILOVÁ. Zážitkově pedagogické učení. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 192 s. ISBN 9788024728162. URL info
    doporučená literatura
  • Hrkal, J., & Hanuš, R. (2000). Zlatý fond her II. Portál.
  • Haková, J. (2021) Krajinou ctností. Nadační fond Gymnasion. čas. Gymnasion
  • Kaplánek, M. (ed.). Čas volnosti – čas výchovy : pedagogické úvahy o volném čase. Praha : Portál, 2012
  • Zounková, D. (2007). Zlatý fond her III. Portál
  • Pešek, T. a kol. (2019) Slabikář neformálního vzdělávání. ANEV.
  • Hilská, V (2013). Zlatý fond her IV. Portál
  • Rojek, Chris, Susan M. Shaw, and A.J. Veal, eds/ A Handbook of Leisure Studies. (2006).
  • Koshar, Rudy. Histories of Leisure (2002).
  • KNOTOVÁ, Dana. Pedagogické dimenze volného času. 1. vyd. Brno: Paido, 2011, 195 s. 333. ISBN 978-80-7315-223-9. info
Výukové metody
teoretická a metodická příprava, skupinová diskuse, expedice, reflexe
Metody hodnocení
Zápočet. Pro úspěšné absolvování předmětu je nutné splnit následující podmínky: 1. aktivní účast na všech programových blocích včetně expediční části (100 %) 2. vlastní záznam o praktickém nácviku vedení aktivity. Záznam o provedení praktického nácviku v terénu ve formě zážitkové aktivity provedené se skupinou dětí nebo mladistvých kromě popisu aktivity musí také obsahovat krátkou reflexi, obsah záznamu: 1) fotodokumentace aktivity a reflexe; 2) stručné osobní zhodnocení vlastní realizace.
Informace učitele
Předmět bude vyučován v blocích.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2026/PG2B112