PSBB090 Trénink pro rozvoj soft skills

Filozofická fakulta
jaro 2026
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Sofiia Berezka, Ph.D. (přednášející)
Garance
Sofiia Berezka, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Šefčíková
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem tohoto tréninku je rozvoj klíčových soft skills, které jsou nezbytné pro úspěšný profesní růst a osobní seberealizaci. Účastníci tréninku si osvojí a zlepší následující dovednosti: Komunikační dovednosti: Naučí se efektivně komunikovat, prezentovat své myšlenky a naslouchat druhým. Odolnost vůči stresu: Získají nástroje a techniky pro zvládání stresových situací a udržení vnitřního klidu v náročných podmínkách. Time management: Naučí se plánovat a řídit svůj čas tak, aby efektivně dosahovali svých cílů a zvyšovali svou produktivitu. Týmová práce: Zlepší své schopnosti spolupracovat s kolegy, řešit konflikty a podporovat týmovou dynamiku. Emoční inteligence: Získají dovednosti v oblasti porozumění vlastním emocím i emocím druhých, což povede k lepším vztahům a empatičtějšímu chování. Kreativita: Naučí se rozvíjet svou kreativitu a přistupovat k řešení problémů z nových a inovativních úhlů pohledu. Schopnosti rozhodování a kritického myšlení: Zlepší svou schopnost analyzovat situace, činit promyšlená rozhodnutí a efektivně řešit problémy. Flexibilita: Naučí se přizpůsobovat změnám, rychle reagovat na nové situace a efektivně pracovat v dynamickém prostředí.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu "Trénink pro rozvoj soft skills" budou studenti schopni:
Efektivní komunikace: jasně a srozumitelně vyjadřovat své myšlenky, názory a zpětnou vazbu v různých kontextech, a to jak v písemné, tak ústní formě. Zlepší své naslouchací dovednosti a schopnost vést konstruktivní dialog.
Zvládání stresu: rozpoznat stresové faktory a využívat konkrétní techniky pro zvládání stresu, udržení emocionální stability a zvýšení osobní odolnosti v náročných situacích.
Efektivní řízení času: plánovat a prioritizovat své úkoly s ohledem na časové požadavky a cíle. Budou schopni optimalizovat své pracovní postupy a zlepšit svou produktivitu.
Týmová spolupráce: efektivně spolupracovat s ostatními členy týmu, přispívat k týmové dynamice, řešit konflikty a podporovat pozitivní týmovou kulturu.
Emoční inteligence: porozumět svým emocím i emocím druhých, což jim umožní lépe řídit své osobní a profesní vztahy. Budou schopni efektivně reagovat na emoční potřeby ostatních a zlepšit svou empatii.
Kreativní myšlení: přistupovat k problémům a výzvám s inovativním a kreativním myšlením. Budou schopni nacházet nové způsoby řešení problémů a podporovat kreativní iniciativy v pracovním prostředí.
Kritické myšlení a rozhodování: analyzovat různé situace s kritickým nadhledem, hodnotit možné scénáře a přijímat informovaná rozhodnutí. Budou schopni aplikovat strategické a analytické myšlení v praxi.
Flexibilita a adaptabilita: rychle se přizpůsobit novým situacím, změnám a výzvám v pracovním i osobním životě. Naučí se efektivně jednat v nečekaných situacích a hledat optimální řešení v proměnlivém prostředí.
Osnova
  • Hlavními tématy kurzu jsou: rozvoj komunikačních dovedností, odolnost vůči stresu, time management, týmová práce, kreativita, emoční inteligence, rozhodování a kritické myšlení, flexibilita.
Literatura
  • BLAŽKOVÁ, Martina. Adaptační soft-skills: sociální dovednosti rozvíjené adaptačním kurzem. Edited by Jiří Němec. 184 listů. URL info
  • CHUDOVÁ, Kateřina a Hana KALLUS. Developing creativity, soft skills and skills for life in international legal podcasting. In INCOLLAB Collaborative Learning and Teaching Conference. 2021. info
  • TRUMPEŠOVÁ - RUDOLFOVÁ, Eva. Hard skills will qualify you, with soft skills you will rank the first. In The European Conference on Education. 2013. conference programme info
Výukové metody
Interaktivní vedení předmětu, práce ve skupinkách, práce na dílčích domácích úkolech.
Metody hodnocení
Průběžné plnění krátkých úkolů, aktivita v hodinách, účast na závěrečném semináři, vedení praktických cvičení pro skupinu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2025.