FF:SPEDB106 Pedagogická diagnostika - Informace o předmětu
SPEDB106 Pedagogická diagnostika
Filozofická fakultajaro 2026
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Adéla Zajíčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a poradenství (program FF, B-SOPP_) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem povinně volitelného předmětu Pedagogická diagnostika je získání základních znalostí teorie a praxe pedagogické diagnostiky. Student porozumí cílům a metodám pedagogické diagnostiky, rozdílům mezi pedagogickou, psychologickou a pedagogicko-psychologickou diagnostikou; seznámí se kvalitativními a kvalitativními přístupy v pedagogické diagnostice a osvojí si základní metody pedagogické diagnostiky potřebné pro práci sociálního pedagoga.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- vymezit základní pojmy pedagogické diagnostiky;
- na příkladech objasnit typy diagnostikování;
- popsat cíle a metody pedagogické diagnostiky;
- určit rozdíly mezi pedagogickou, psychologickou a pedagogicko-psychologickou diagnostikou;
- aplikovat základní metody pedagogické diagnostiky v praxi sociálního pedagoga. - Osnova
- Vymezení základních pojmů (diagnostika, diagnostikování, diagnóza).
- Pedagogická diagnostika, didaktická diagnostika, pychologická diagnostika, pedagogicko-pychologická diagnostika - jejich charakteristiky, rozdíly a překryvy.
- Typy pedagogické diagnostiky (normativní, kriteriální, individualizovaná, diferenciální diagnostika; sumativní a formativní diagnostika).
- Proces diagnostikování, diagnóza a její typy, diagnóza jako prostředek pedagogické a poradenské intervence.
- Diagnostické metody a jejich využití v praxi sociálního pedagoga (dělení diagnostických metod, vlastnosti diagnostických metod, požadavky na kvalitu metod); testové metody - validita, reliabilita, standardizace, tvorba norem; projektivní metody.
- Diagnostické metody v práci sociálního peadgoga - -pozorování, rozhovor, anamnéza, dotazníky a testové baterie, analýza produktů činnosti a dokumentů.
- Diagnostika školní zralosti a způsobilosti pro školní docházku.
- Diagnostika klimatu školy, třídy, učitelského sboru a sociálních vazeb.
- Diagnostika rodiny.
- Dotazníky a testové baterie zaměřené na poznání některých aspektů osobnosti, diagnostika školní úspěšnosti.
- Diagnostika při volbě vzdělávací a profesní dráhy (volbě povolání).
- Možnosti speciálně-pedagogické diagnostiky v sociální pedagogice.
- Literatura
- povinná literatura
- MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizova. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 398 stran. ISBN 9788075520142. info
- ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha, 2001, 207 s. ISBN 80-7178-544-X. info
- VÁGNEROVÁ, Marie a Jarmila KLÉGROVÁ. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2008, 538 stran. ISBN 9788024615387. info
- doporučená literatura
- KREJČÍŘOVÁ, Dana a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Edited by Mojmír Svoboda. Vydání čtvrté. Praha: Portál, 2021, 791 stran. ISBN 9788026218517. info
- PŘINOSILOVÁ, Dagmar. Diagnostika ve speciální pedagogice : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 178 s. ISBN 9788073151423. info
- NAVAROVÁ, Sylvie a Markéta LANCOVÁ. Diagnostika v kariérovém poradenství. Praha: Raabe, 2019, 162 stran. ISBN 9788074964053. info
- Standards for educational and psychological testing. Washington: American Educational Research Association, 2014, ix, 230. ISBN 9780935302356. info
- neurčeno
- DANDOVÁ, Eva, Jana KROPÁČKOVÁ, Hana NÁDVORNÍKOVÁ, Daniela PRAVCOVÁ a Irena PŘÍKAZSKÁ. Školní zralost a odklady školní docházky. 1. vydání. Praha: Raabe, 2018, 146 stran. ISBN 9788074963735. info
- Výukové metody
- Přednáška a seminář. Přednášky mají formu výkladu a jsou doplněny praktickými příklady a ukázkami pedagogických diagnostických metod. Semináře jsou prakticky zaměřené, studentům je dána možnost vyzkoušet si vybrané diagnostické nástroje.
Pro absolvování předmětu je počítáno se zátěží 125 hodin (5 ECTS kreditů):
30 hodin – účast na výuce
25 hodin – četba odborné literatury, samostudium studijních materiálů v e-learningu a systematická příprava na semináře
10 hodin – samostatná práce s pedagogickými a psychologickými diagnostickými nástroji
25 hodin – vypracování diagnostického postupu na základě vybrané kazuistiky (výběr a zdůvodnění kazuistiky, popis kazuistiky, cíle diagnostiky, výběr diagnostických metod, návrh plánu diagnostického postupu, analýza výsledků diagnostiky, reflexe etických aspektů)
35 hodin – příprava na písemný test - Metody hodnocení
- K ukončení předmětu je vyžadována:
(1) účast na výuce minimálně 75 %;
(2) systematická příprava dle pokynů zadaných vyučujícím a aktivní zapojení v semináři;
(3) písemné vypracování pedagogické diagnostiky a diagnostického postupu na vybrané kazuistice;
(4) úspěšné splnění písemného testu zaměřeného na ověření znalostí vycházejících ze sylabu předmětu.
Podrobné informace k hodnocení jsou dostupné ve studijním systému ELF. - Informace učitele
- Předmět má e-learningovou oporu v ELF (k dispozici vždy po zapsání studenta do předmětu v akuální instalaci e-learningového systému pro daný akademický rok). V opoře jsou studentům dostupné prezentace z přednášek a seminářů, vybraná studijní literatura a doplňující studijní materiály, diagnostické nástroje; harmonogram, požadavky, tematické okruhy ke zkoušce a podmínky hodnocení.
- Studijní opora
- https://elf.phil.muni.cz
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2026/SPEDB106