FF:SPEDM111 Sociální deviace - Informace o předmětu
SPEDM111 Sociální deviace
Filozofická fakultajaro 2026
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Helena Juřicová
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a poradenství (program FF, N-SOPP_) (3)
- Cíle předmětu
- Cílem povinně volitelného předmětu Sociální deviace je rozšířit a prohloubit znalosti získané v předmětu Sociální patologie (bakalářský stupeň studia) v oblasti sociálních deviací. Studenti se seznámí s různými pojetími sociálních deviací, teoretickými přístupy a etiologií sociálních deviací. Dále získají přehled o aktuálních formách sociálně deviantního chování, které budou interpretovány v kontextu současné společnosti. Součástí výuky budou také kazuistiky zaměřené na postupy práce sociálního pedagoga při řešení sociálních deviací.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování studijního předmětu Sociální deviace schopen vymezit deviantní chování, charakterizovat vybrané biologické, psychologické a sociologické teorie deviantního chování; identifikovat a popsat deviantní chování; uvést intervenující státní a nestátní organizace; na kazuistikách navrhnout postupy práce sociálního pedagoga se sociálními deviacemi.
- Osnova
- Vymezení základních pojmů - deviace, sociální deviace, konformita, nonkonformita; oblasti lidských sociálních deviací, struktura sociální deviace. Normalita - sociokulturní pojetí sociální normy, norma skupiny, mediální norma, funkční pojetí normy.
- Etiologie sociálních deviací, endogenní a exogenní příčiny. Přístupy společnosti k sociálním deviacím.
- Biologické teorie sociální deviace - východiska biologických teorií, antropologická škola (C. Lombroso, E. A. Hooton), konstituční teorie (W. H. Scheldon), biosociologické teorie (E. Ferri), genetické studie dvojčat a adopční (K. O. Christiansen, S. A. Mednic, S. a E. Glueckovi).
- Psychologické teorie sociální deviace - východiska, koncepce psychoanalytické (S. Freud, R. L. Jenkins), teorie behaviorální (J. Dollard, H. J. Eysenck, A. Bandura), teorie morálního vývoje (J. Piaget, L. Kohlberg).
- Teorie anomie - vymezení anomie a anarchie; teorie anomie Émila Durkheima (egoistická, altruistická, anomická a fatalistická sebevražda). Východiska konceptu anomie Roberta Mertona, zdroje anomie, schéma individuální adaptace a adaptační reakce (konformizmus, inovace, ritualizmus, retreatizmus, rebelie).
- Chicagská škola - historický kontext, teorie sociální ekologie, teorie koncentrických zón, teorie sociální dezorganizace, oblasti zkoumání Chicagské školy, příklady výzkumu Chicagské školy.
- Vybrané sociální skupiny se sociálně deviantním jednáním; intervenující státní a nestátní organizace.
- Sebevražednost - východiska a historický kontext, pojmy související se sebevražedností (sebevražda, sebevražedný pokus, sebevražedné chování, demonstrativní sebevražda, sebezabití, obětování), statistiky sebevražednosti, motivy sebevražd, příčiny suicidálního chování dětí a mládeže, varovné signály, hlavní zásady krizové intervence. Národní akční plán prevence sebevražd.
- Kriminalita a delikvence - základní pojmy: kriminalita, delikvcence, dítě, mladistvý, zletilost, provinění; poruchy chování podle stupně společenské závažnosti, faktory kriminálního chování a delikvence (biologické, psychické a sociální faktory), osobnostní charakteristiky delikventů. Možnosti nápravy - výchovná opatření, nápravná opatření, trestní opatření.
- Záškoláctví - význam pravidelné školní docházky, vymezení záškoláctví a absentérství. Příčiny záškoláctví (negativní vztah ke škole, vlivy rodinného prostředí, trávení volného času a vliv vrstevníků). Opatření ke snížení výskytu záškoláctví.
- Sekty a nová náboženská hnutí - vymezení pojmů sekta, nové náboženské hnutí a kult. Sektářské rysy, očekávání sekty od členů skupiny, trestná činnost sekt, populace ohrožená sektami (charakteristiky, příčiny vstupu do sekt a důsledky pro jedince), fáze vzniku závislosti na sektě.
- Literatura
- povinná literatura
- MUNKOVÁ, Gabriela. Sociální deviace : přehled sociologických teorií. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2013, 168 stran. ISBN 9788073803988. info
- URBAN, Lukáš. Sociální deviace : stav, trendy a souvislosti. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o., 2024, 336 stran. ISBN 9788073809621. info
- FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie : forenzněpsychologický rozbor vybraných sociálněpatologických jevů. 3., rozšířené a aktualiz. Praha: Grada, 2024, 309 stran. ISBN 9788027150786. URL info
- BĚLÍK, Václav, Stanislava SVOBODA HOFERKOVÁ a Blahoslav KRAUS. Slovník sociální patologie. Vydání 1. Praha: Grada, 2017, 120 stran. ISBN 9788027105991. URL info
- doporučená literatura
- KRAUS, Blahoslav a Jolana HRONCOVÁ. Sociální patologie. Vyd. 2. Hradec Králové: Gaudeamus, 2010, 325 s. ISBN 9788074350801. info
- ONDREJKOVIČ, Peter. Sociálna patológia. Tretie, doplnené a prepraco. Bratislava: VEDA, vydavateľstvo SAV, 2009, 577 stran. ISBN 9788022410748. info
- Social deviance : readings in theory and research. Edited by Henry N. Pontell. 4th ed. Upper Saddle River, N.J.: Prentice Hall, 2002, xi, 485. ISBN 0130407747. info
- Encyclopedia of social deviance. Edited by Craig J. Forsyth - Heith Copes. Thousand Oaks: Sage Reference, 2014, x, s. ISBN 9781452240336. info
- Výukové metody
- Přednáška a seminář – výklad, diskuze s opřením se o studium odborné literatury, práce s audiovizuálními dokumenty (filmové dokumenty a jejich rozbor), beseda, exkurze.
Pro absolvování předmětu je počítáno se zátěží 125 hodin (5 ECTS kreditů):
30 hodin – účast na výuce
25 hodin – četba odborné literatury, samostudium studijních materiálů v e-learningu a systematická příprava na semináře
25 hodin – samostatné řešení případových studií (kazuistik)
10 hodin – příprava prezentace na seminář
35 hodin – příprava na písemný test - Metody hodnocení
- K ukončení předmětu je vyžadována: (1) účast na výuce minimálně 75 %; (2) systematická příprava dle pokynů zadaných vyučujícím a aktivní zapojení v semináři; (3) vypracování prezentace vybraného sociálně deviantního jevu a jeho prezentace (více informací budou sděleny vyučujícím ve výuce); (4) úspěšné absolvování písemného testu zaměřeného na ověření znalostí vycházejících ze sylabu předmětu.
- Informace učitele
- Předmět má e-learningovou oporu v ELF (k dispozici vždy po zapsání studenta do předmětu v akuální instalaci e-learningového systému pro daný akademický rok).
- Studijní opora
- https://elf.phil.muni.cz
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2026/SPEDM111