UEV_20 Osobnostní a sociální výchova

Filozofická fakulta
jaro 2026
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Antonín Tomek (přednášející)
prof. PhDr. Lubomír Spurný, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Lubomír Spurný, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
• rozvíjení sebepoznání, ujasnění si vlastních postojů, hodnot, cílů a možností rozvoje a změn; • inspirace a náměty metod a postupů, využití a aplikace OSV při výuce, příklady konkrétních aktivit ...
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- aplikovat znalost principů osobnostní výchovy ve výuce
- plánovat, organizovat a realizovat skupinové projekty
- vysvětlit vztah osobnosti vůči společnosti
Osnova
  • 1. Úvodní seznamovací, rozehřívací a stmelovací aktivity
  • 2. Já a můj osobní potenciál, možnosti rozvoje
  • 3. Svět kolem nás, hodnoty, principy, smysl
  • 4. Osobnostní a sociální výchova pomocí prožitkových aktivit
Literatura
  • Sedm návyků vůdčích osobností pro úspěšný a harmonický život (Variant) : 7 návyků vůdčích osobností pro úspěšný a harmonický život : návrat etiky charakteru. info
  • ROSENBERG, Marshall B. Nenásilná komunikace - řeč života. Translated by Norma Garcíová. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012, 221 s. ISBN 9788026201410. info
  • KOPŘIVA, Pavel, Jana NOVÁČKOVÁ, Dobromila NEVOLOVÁ a Tatjana KOPŘIVOVÁ. Respektovat a být respektován. 3. vydání. Bystřice pod Hostýnem: P. Kopřiva - Spirála, 2008, 286 stran. ISBN 9788090403000. info
  • VALENTA, Josef. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. 1. vyd. Kladno: Aisis, 2006, 226 s. ISBN 802394908X. info
  • BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení :východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 375 s. ISBN 80-7178-479-6. info
  • CANFIELD, Jack a Frank SICCONE. Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 380 s. ISBN 80-7178-194-0. info
  • KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 147 s. ISBN 80-7178-167-3. info
Výukové metody
skupinové diskuse, sebepoznávací a prožitkové aktivity a hry
Metody hodnocení
nadpoloviční aktivní účast
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.