PSB_220 Diagnostika delikventů I

Filozofická fakulta
podzim 1998
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Manuela Muselová (přednášející), doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Předpoklady
PSA_0SZ SZ
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předpoklady a souvislosti: Předmět vychází z Psychologie osobnosti, Psychopatologie a Klinické psychologie, je velmi těsně spjat s Forenzní psychologií. Je zaměřen na využití 2 metod v diagnostice delikventů projektivního testu a dotazníku a je určen pro studenty se zaměřením na klinickou psychologii. První polovinu semestru tvoří uvedení do problematiky diagnostiky delikventů, ve druhé polovině je kladen důraz na samostatnou práci studentů s oběma metodami. Výstup: Kurs je ukončen zápočtem a kolokviem. Předpokladem k získání kolokvia je vypracování kazuistiky na základě administrace obou metod a následného rozhovoru. Cíl: Seznámit studenty s problematikou diagnostiky delikventů nejen v obecné rovině, ale i s konkrétními příklady a kazuistikami
Osnova
  • Tématické okruhy: 1.Kresba a její využití v rámci zkoumání osobnosti Vývoj grafických projevů u dětí Projekce a projektivní metody Grafické projektivní metody a jejich přehled (Test kresby stromu a kresebný Test tří stromů, Kresba postavy a další projektivní kresebné metody) Projevy osobnosti delikventa v kresebných projektivních technikách: Testu kresby lidské postavy a Testu kresby stromu 2.Rodina a její význam Historický pohled na rodinu Rodina jako systém Význam rodiny pro vývoj a socializaci dítěte 3.Výchova jako jeden z vlivů formujících osobnost jedince Pojem způsob výchovy a pojmy příbuzné Metody zjišťování způsobu výchovy 4.Morální versus násilné chování Morální vývoj Násilné chování a kriminalita 5.Kresebný Test tří stromů 6.Dotazník pro zjišťování způsobu výchovy v rodině Teoretická východiska konstrukce dotazníku Způsob administrace a vyhodnocování 7.Administrace obou metod u odsouzených delikventů a u kontrolní skupiny konkrétní výsledky Porovnání relativních četností v obou metodách v rámci obou skupin probandů 8.Kresebný Test tří stromů: porovnání skupiny delikventů a kontrolní skupiny Dotazník pro zjišťování způsobu výchovy v rodině: porovnání skupiny delikventů a kontrolní skupiny 9.Porovnání obou metod v rámci skupiny delikventů Porovnání obou metod v rámci kontrolní skupiny 10.Početní zastoupení probandů v jednotlivých polích modelu 9 polí způsobu výchovy v rodině srovnání skupiny delikventů a kontrolní skupiny 11.Kazuistické rozbory
Informace učitele
Studentům se doporučuje navštěvování předmětu Forenzní psychologie. Součástí výuky je jednodenní exkurze v NVÚ v Kuřimi. Literatura: Čáp, J.: Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. ISV nakladatelství, Praha 1996 Čáp, J., Rotterová, B.: Způsob rodinné výchovy. Psychodiagnostika, Bratislava 1992 Čírtková, L., Červinka, F.: Forenzní psychologie. Vydavatelství Support, Praha 1994 Dunovský, J.: Dítě a poruchy rodiny. Avicenum, Praha 1986 Koukolík, F., Drtilová, J.: Vzpoura deprivantů. Nakladatelství Makropulos, Praha 1996 Langer, S.: Mládež problémová její typy a možnosti uplatnění. Kotva, Hradec Králové 1994 Matějček, Z.: Rodiče a děti. Avicenum, Praha 1989 Mezník, J.: Vliv rodinné výchovy na formování agresivního a hostilního chování pachatelů násilných trestných činů. In: típek, J.: Úvod do sociální patologie. UK, Praha 1985, s. 36 49 Satirová, V.: Kniha o rodině. Svan, Brno 1994 Svoboda, M.: Metody psychologické diagnostiky dospělých. CAPA, Praha 1992 Švancara, J. a kol.: Diagnostika psychického vývoje. Avicenum, Praha 1980 Vaníčková, E., Hadj Moussová, Z., Provazníková, H.: Násilí v rodině. Syndrom zneužívaného a zanedbávaného dítěte. Karolinum, Praha 1995
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 1999, jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004.