CJV03 Německý jazyk I. pro nefilology

Filozofická fakulta
podzim 2000
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Helena Filipová, Dr. (cvičící)
PhDr. Helena Hušková (cvičící)
Garance
PhDr. Helena Ulbrechtová, Dr.
Oddělení Centra jazykového vzdělávání na Filozofické fakultě – Centrum jazykového vzdělávání
Kontaktní osoba: PhDr. Irena Zachová
Předpoklady
Povinně volitelný kurz společného základu pro studenty 1. a 2. ročníku a pro studenty 3. ročníku, kteří ještě nesložili odbornou zkoušku. Předpokládají se předběžné jazykové znalosti na středoškolské úrovni.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 90 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/90, pouze zareg.: 0/90, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/90
Mateřské obory/plány
předmět má 32 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz je zaměřen na rozbor jazykové struktury odborných textů, je procvičována schopnost komunikace o odborných tématech a psaní některých útvarů (dopis, žádost, životopis...).
Osnova
  • CJV 03 1.Úvod do studia, seznámení s plánem výuky, s podmínkami pro získání zápočtu,studijní literaturou, vstupní test. 2. Die fremde Sprache und der Spracherwerb DfS: "Ein Sprachgenie lernt Russisch", mündliche Zusammenfassung Grammatik: starke Verben 3. Ausländerstudium DfS: "Das Auslandsstudium fängt in der Heimat an", Brief Grammatik: Rektion der Verben 4. LfG/A: Wassily Kandinsky: "Lebenslauf" Wege: C.F.von Weizsäcker, Lexikon-Artikel Lebenslauf Grammatik: Komposita, Relativsatz 5. Ll/1: "Lesende" Zusammenfassung, Abkürzungen Grammatik: Verben mit präpositionalem Objekt 6. Wissen, Lernen Ll/2: "Was ist Mind-Mapping?", Anfertigung von Mind-Maps, Referat LfG/A: Martin Heidegger: "Was heißt Denken?" Grammatik: Konjunktionen und ihre Funktion in der argumentativen Struktur eines Textes, substantivierte Infinitive und Adjektive in der philosophischen Sprache 7. ZMP: "Der Personal Computer - Komunikations- oder Isolationssystem?" Diskussion Grammatik: Verben mit daß-Sätzen oder Infinitivskonstruktionen 8. DfS: "Der Personal Computer- Kommunikations- oder Isolationssystem?" Fortsetzung Diskussion Grammatik: Passiv 9. LfG/F: Wassily Kandinsky: Grundbegriffe: "Natur und Kunst/Natur und abstrakte Kunst" Grammatik: Wortfamilien, substantivierte Adjektive 10.DfS: Ll/2: "Das Versprechen", Zwei Filmkritiken, Beurteilung Grammatik. Futur I und II zum Ausdruck der Vermutung 11.Kulturen verstehen Wege: "Der heilige Hieronymus im Gehäuse" Bildbeschreibung Grammatik: Die Partizipialkonstruktion - Partzipialsätze 12. RNMZ: "Grundzüge der deutschen Geschichte" Referat Grammatik: Gebrauch des Konjunktivs I,II 13. Zápočtový test
Literatura
  • Dreyer, H.- Schmitt, R.: Lehr- und Ubungsbuch der deutschen Grammatik, Munchen, Verl. f. Deutsch 1995 / Brandi, M.-L.. - Momenteau, B.: Lesekurs fur Geisteswissenschaftler, Fortgeschrittene, Munchen, Verl. Klett 1996
Metody hodnocení
Cvičení, zkouška písemná a ústní po dvou semestrech výuky. Cvičení ukončeno zápočtem - písemný test.
Vyučovací jazyk
Němčina
Navazující předměty
Informace učitele
Uznání zkoušky - zkouška bude uznána studentům, kteří předloží doklad o vykonání státní jazykové zkoušky z němčiny nebo zkoušky "Zentrale Mittelstufenprufung (ZMP)". UPOZORNĚNÍ PRO STUDENTY: Zápočty a zkoušky je možno skládat pouze během zápočtového týdne a během zkouškového období.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
požaduje se znalost němčiny na středoškolské úrovni, maturita je výhodou.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004.