PB21PA22 Vývojová psychologie

Filozofická fakulta
podzim 2000
Rozsah
1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Dita Janderková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Vývojová psychologie Cílem programu je poskytnout utříděný přehled o předmětu vývojové psychologie, o jejích významných představitelích, "klasických" tématech a současných trendech včetně. Dále program poskytuje přehled o vývoji jednotlivých psychických funkcí, činností, složek osob-nosti i osobnosti jako celku ve stadiích dětství a dospívání. Posluchači získají poznatky o celkové charakteristice jednotlivých stadií ontogeneze (věkových období, vývojových etap): stadium prenatální, novorozenecké, kojenecké, rané dětství, před-školní dětství, školní dětství, pubescence, adolescence. V přehledu se seznámí o vývojově-psychologických přístupech k dětské hře a pohádce pro děti.
Osnova
  • Posluchači se seznámí se základními poznatky vývojové psychologie formou přednášky a semináře. Přednášky budou rozděleny na dvě samostatné části. První bude tvořit obecná ontogenetická psychologie a druhou speciální ontogenetická psychologie. Nejprve budou rozebírány pojmy - fylogeneze, antropogeneze, ontogeneze psychiky, ;aktuální geneze", vývojová změna, biodromální psychologie, dále metody vývojové psychologie - příčný přístup, retrospektivní (anamnestický) postup, výzkum prospektivní (katamnestický), kasuistika. Zvláštní pozornost bude věnována periodizaci duševního vývoje (periodizace podle P. Říčana, E.H.Eriksona, S. Freuda, J. Piageta), teoriím duševního vývoje člověka (teorie empiristické, nativistické, teorie individualizace duševního vývoje), vztahu vývojové psychologie k výchově, k pedagogice. Rozebrány budou specifické znaky vývoje, zvláštnosti v psychickém vývoji chlapců a dívek, pojmy sekulární akcelerace, fluidní a krystalická inteligence v průběhu životní dráhy. Speciální ontogenetická psychologie se zaměří na charakteristiku jednotlivých období vývoje člověka (prenatální a novorozenecké období vývoje, kojenecké období, batolecí období, předškolní období vývoje, mladší školní období a období dospívání, charakteristika dospělosti a období stáří). Podle možností plánujeme v rámci seminářů návštěvu kojeneckého ústavu a domova důchodců.
Literatura
  • Vývojová psychologie :dětství, dospělost, stáří. Edited by Marie Vágnerová. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 522 s. ISBN 80-7178-308-0. info
  • LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie [Langmeier, 1998]. Vyd. 3., přeprac. a dopl., v. Praha: Grada Publishing, 1998, 343 s. : i. ISBN 80-7169-195-X. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1996, 353 s. ISBN 8071843172. info
  • LANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Vyd. 2., dopl. Praha: Avicenum, 1991, 284 s. info
  • ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. 1. vyd. Praha: Panorama, 1990, 435 s. : i. info
Informace učitele
Literatura: Langmeier, J., Krejčířová, D. : Vývojová psychologie. Grada Publishing, Praha 1998. Langmeier, J.: Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Avicenum, Praha 1991. Říčan, P. : Cesta životem. Panorama, Praha 1990.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2000/PB21PA22