FF:PB21PA22 Vývojová psychologie - Informace o předmětu
PB21PA22 Vývojová psychologie
Filozofická fakultapodzim 2000
- Rozsah
- 1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Dita Janderková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a poradenství (program FF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Vývojová psychologie Cílem programu je poskytnout utříděný přehled o předmětu vývojové psychologie, o jejích významných představitelích, "klasických" tématech a současných trendech včetně. Dále program poskytuje přehled o vývoji jednotlivých psychických funkcí, činností, složek osob-nosti i osobnosti jako celku ve stadiích dětství a dospívání. Posluchači získají poznatky o celkové charakteristice jednotlivých stadií ontogeneze (věkových období, vývojových etap): stadium prenatální, novorozenecké, kojenecké, rané dětství, před-školní dětství, školní dětství, pubescence, adolescence. V přehledu se seznámí o vývojově-psychologických přístupech k dětské hře a pohádce pro děti.
- Osnova
- Posluchači se seznámí se základními poznatky vývojové psychologie formou přednášky a semináře. Přednášky budou rozděleny na dvě samostatné části. První bude tvořit obecná ontogenetická psychologie a druhou speciální ontogenetická psychologie. Nejprve budou rozebírány pojmy - fylogeneze, antropogeneze, ontogeneze psychiky, ;aktuální geneze", vývojová změna, biodromální psychologie, dále metody vývojové psychologie - příčný přístup, retrospektivní (anamnestický) postup, výzkum prospektivní (katamnestický), kasuistika. Zvláštní pozornost bude věnována periodizaci duševního vývoje (periodizace podle P. Říčana, E.H.Eriksona, S. Freuda, J. Piageta), teoriím duševního vývoje člověka (teorie empiristické, nativistické, teorie individualizace duševního vývoje), vztahu vývojové psychologie k výchově, k pedagogice. Rozebrány budou specifické znaky vývoje, zvláštnosti v psychickém vývoji chlapců a dívek, pojmy sekulární akcelerace, fluidní a krystalická inteligence v průběhu životní dráhy. Speciální ontogenetická psychologie se zaměří na charakteristiku jednotlivých období vývoje člověka (prenatální a novorozenecké období vývoje, kojenecké období, batolecí období, předškolní období vývoje, mladší školní období a období dospívání, charakteristika dospělosti a období stáří). Podle možností plánujeme v rámci seminářů návštěvu kojeneckého ústavu a domova důchodců.
- Literatura
- Vývojová psychologie :dětství, dospělost, stáří. Edited by Marie Vágnerová. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 522 s. ISBN 80-7178-308-0. info
- LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie [Langmeier, 1998]. Vyd. 3., přeprac. a dopl., v. Praha: Grada Publishing, 1998, 343 s. : i. ISBN 80-7169-195-X. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1996, 353 s. ISBN 8071843172. info
- LANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Vyd. 2., dopl. Praha: Avicenum, 1991, 284 s. info
- ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. 1. vyd. Praha: Panorama, 1990, 435 s. : i. info
- Informace učitele
- Literatura: Langmeier, J., Krejčířová, D. : Vývojová psychologie. Grada Publishing, Praha 1998. Langmeier, J.: Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Avicenum, Praha 1991. Říčan, P. : Cesta životem. Panorama, Praha 1990.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2000/PB21PA22