PSA_07 Obecná psychologie I (kognitivní.procesy)

Filozofická fakulta
podzim 2000
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: PZk.
Vyučující
prof. PhDr. Josef Švancara, CSc. (přednášející)
PhDr. Dalibor Vobořil, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Předpoklady
Seminař pouze pro řádné posluchače jednooborové psychologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Seminář pouze pro řádné posluchače jednooborového studia; 1.ročník
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
OBECNÁ PSYCHOLOGIE I. PS 2000/2001 1, 1 Z, Zk Kredit A Prof. J. Švancara; mgr. D. Vobořil (paměť; počítačové programy) Obsah: základní poznatky o kognitivních procesech a metodách jejich zkoumání. Osvojení dovedností pro replikaci metod v zadaných seminárních pracích. Návaznost: úvod do psychologie, neurovědy. Tematické okruhy: Pojetí a diapazon kognitivní psychologie Rozlišení čití a vnímání Vnímání barev: teorie, metody, užití Synestézie Weberův a Fechnerův zákon: rozsah platnosti, význam Negativní paobrazy: pojem, metoda, interpretace jevu Purkyňův fenomén Osobní časová rovnice Cyklus vnímání, schéma, aplikace Percepční obrana Gestalt: objasnění pojmu, oblasti užití Tvarové faktory Klasická zkoumání představ. Asociační experiment Eidetické představy: pojem, metody, autoři Funkce paměti Klasické a moderní zkoumání paměťových procesů Selektivní pozornost v optickém a akustickém vnímání, problém "cocktail party" Pozornost: Ribotovo pojetí; Broadbentova teorie filtru Stroopův efekt: charakteritika interference, metoda Mentální reprezentace. Mentální struktury a schémata Duální kódování Definice myšlení Základní charakteristiky myšlení Myšlení v pojetí různých teorií Piagetovo pojetí inteligence Guilfordův model intelektu Charakteristika produktivního a reproduktivního myšlení Typy problémů Chyby při řešení problémů a jejich prevence Funkce fantazie při řešení problémů Kognitivní obrat v psychologii: zdroje, autoři Doporučený postup: 1. charakteristika jevu, 2. začlenění,klasifikace 3. interpretace. Anglické (ev. německé, francouzské) ekvivalenty: vědomí, čití, vnímání, paobraz, paměť, rozhodovací procesy, představa, pozornost, pojem, usuzování, myšlení ... Provedení: Přednášky, cvičení (dělené skupiny), samostatná pozorování extramurálně. Cvičení pouze pro posluchače jednooborového studia. Zápočet: splnění zadaných seminárních úkolů, předložení záznamu psychologického praktika. Zkouška: znalost v rozsahu zadaných tematických okruhů. Též zvládnutí základní anglické terminologie v oblasti kognitivních procesů. Doporučená literatura: Atkinsonová, R. L. et al. (1996). Psychologie. 2. vyd., Praha. Anderson, J. R.(1985). Cognitive Psychology and its Implications. New York. Týž (1988) Kognitive Psychologie. Heidelberg. Cumminsová, D. (1998). Záhady experimentální psychologie. Praha. Eysenck, M. (1996). Simply Psychology. Hove. Hoskovec, J. (1992). Tajemství experimentální psychologie. Praha. Jiránek, F., Souček, J. (1967). Úvod do obecné psychologie. Praha. Kratina, F. (1947). Psychologie. Brno. Meili, R., Rohracher, H. (1967). Učebnice experimentální psychologie. Praha. Nakonečný, M. (1997). Encyklopedie obecné psychologie. Praha. Piaget, J. (1967). Psychologie inteligence. Praha. Popper, K.R. (1995). Věčné hledání. Praha. Švancara, J. (1994). Úvod do kognitivní psychologie. Brno. Švancara, J., Vašina, L., Kostroň, L. (1992). Kapitoly z kognitivní psychologie. MU Brno (dotisk).
Osnova
  • Obecná psychologie I - kognitivní procesy
Metody hodnocení
Přednášky, semináře, praktikum Zápočet, zkouška
Informace učitele
Psychologické praktikum - průběžně zaznamenávat jednotlivé metody
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 1999, podzim 1999, jaro 2002.