FF:PSA_19 Úvod do psychologie - Informace o předmětu
PSA_19 Úvod do psychologie
Filozofická fakultapodzim 2000
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, M-PS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je nejen seznámit studenty se základními pojmy jednotlivých psychologických disciplín, ale poskytnout jim jisté "uvedení" do studia, základní orientaci v oboru, poskytne jim odpovědi na otázky jak a co studovat, ale umožní ji také porozumět propojení jednotlivých psychologických disciplin. Cílem výuky - a předmětem zkoušky - tedy není pouhá určitá suma znalostí, ale také porozumění oboru, které je předpokladem pro další studium. Předpokladem udělení zápočtu je minimálně 80% účast na seminářích a pravidelná příprava v podobě vypracování seminárních prací, které musí být student schopen prezentovat před spolužáky. Z předmětu je písemná postupová zkouška, kterou musí student složit do 1 roku od zahájení studia. Ke zkoušce musí student doložit seznam prostudované odborné literatury. 1) Věda a vědecké poznání. Systém věd. Vědy o člověku. Postavení psychologie v systému věd. Psychologické disciplíny - obecné, aplikované, hraniční. Psychologie, psychoterapie a psychiatrie. Studium psychologie na FF MU. Různá uplatnění psychologa. 2) Dějiny psychologického myšlení. Filosofie a psychologie. Vývoj uvažování o duši a duševnu. Psychické a fyzické - řešení psychofyzického problému jako východisko psychologických systémů. Přehled základních psychologických systémů. Klasifikace psychických jevů. Hlavní pojmy. 3) Vědecká metoda. Běžné myšlení a vědecké poznání. Obecnost vědeckých teorií a jedinečnost člověka. Základní výzkumné metody. Data a fakta. Problém, hypotéza, teorie. Klasifikační, vztahová, kauzální a systémová analýza. Indukce a dedukce. 4) Člověk jako jednající bytost. Základní psychické procesy. Kognice, emoce, motivace. 5) Učení jako adaptace organismu. Typy učení na subhumánní a humánní úrovni. Pojem učení v jednotlivých psychologických systémech. 6) Osobnost - definice. Teorie osobnosti. Psychické vlastnosti, stavy a obsahy. Jedinečnost člověka. Já a sebepojetí. Utváření osobnosti. Socializace. Nativismus a enviromentalismus. 7) Jedinec ve společnosti. Sociální percepce a komunikace. Postoje a jejich změna. Jazyk. Povaha jazyka, vztah jazyka a myšlení. Zkušenost a jazyk. 8) Psychopatologie. Norma a normalita. Různá vymezení normality. Základní poruchy psychických funkcí. Psychoterapie a psychologické poradenství. 9) Fylogeneze, antropogeneze, ontogeneze. Vývoj jedince a jeho periodizace. Hlavní vývojové změny. Výzkum psychického vývoje. 10) "Praktická" psychologie. Uplatnění psychologie při řešení problémů jedince, skupiny, instituce atd. Psychoterapie. Výchovné a rodinné poradenství. Psychologie v průmyslu a řízení. Anzenbacher, A.: Úvod do filosofie. Praha, SPN 1992 Atkinson, R. L.: Psychologie. Praha, VP 1996 Disman, M.: Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha, Karolinum 1993 Hall, C.S., Lindzey, G.: Psychológia osobnosti. Bratislava, SPN 1997. Hoskovec, J.: Tajemství experimentální psychologie. Praha, UK 1992. Meili, R., Rohracher, H.: Učebnice experimentální psychologie. Praha, SPN 1967. Nakonečný, M.: Motivace lidského chování. Praha, Academia 1996. Nakonečný, M.: Průvodce dějinami psychologie. Praha, SPN 1995. Hoskovec, J., Sedláková, M., Nakonečný, M.: Psychologie 20. stol. IV. Praha, Karolinum 1995. Sternberg, R.J.: Cognitive psychology. NY, Holt, Rinehart and Winston 1996. Švancara, J., Vašina, L., Kostroň, L.: Kapitoly zkognitivní psychologie. Brno FF MU 1992. Švancara, J.: Úvod do kognitivní psychologie. Brno, FF MU 1994 Výrost, J., Slaměník, I. (Eds.) Sociální psychologie. Praha 1997.
- Osnova
- Cílem předmětu je nejen seznámit studenty se základními pojmy jednotlivých psychologických disciplín, ale poskytnout jim jisté "uvedení" do studia, základní orientaci v oboru, poskytne jim odpovědi na otázky jak a co studovat, ale umožní ji také porozumět propojení jednotlivých psychologických disciplin. Cílem výuky - a předmětem zkoušky - tedy není pouhá určitá suma znalostí, ale také porozumění oboru, které je předpokladem pro další studium. Předpokladem udělení zápočtu je minimálně 80% účast na seminářích a pravidelná příprava v podobě vypracování seminárních prací, které musí být student schopen prezentovat před spolužáky. Z předmětu je písemná postupová zkouška, kterou musí student složit do 1 roku od zahájení studia. Ke zkoušce musí student doložit seznam prostudované odborné literatury. 1) Věda a vědecké poznání. Systém věd. Vědy o člověku. Postavení psychologie v systému věd. Psychologické disciplíny - obecné, aplikované, hraniční. Psychologie, psychoterapie a psychiatrie. Studium psychologie na FF MU. Různá uplatnění psychologa. 2) Dějiny psychologického myšlení. Filosofie a psychologie. Vývoj uvažování o duši a duševnu. Psychické a fyzické - řešení psychofyzického problému jako východisko psychologických systémů. Přehled základních psychologických systémů. Klasifikace psychických jevů. Hlavní pojmy. 3) Vědecká metoda. Běžné myšlení a vědecké poznání. Obecnost vědeckých teorií a jedinečnost člověka. Základní výzkumné metody. Data a fakta. Problém, hypotéza, teorie. Klasifikační, vztahová, kauzální a systémová analýza. Indukce a dedukce. 4) Člověk jako jednající bytost. Základní psychické procesy. Kognice, emoce, motivace. 5) Učení jako adaptace organismu. Typy učení na subhumánní a humánní úrovni. Pojem učení v jednotlivých psychologických systémech. 6) Osobnost - definice. Teorie osobnosti. Psychické vlastnosti, stavy a obsahy. Jedinečnost člověka. Já a sebepojetí. Utváření osobnosti. Socializace. Nativismus a enviromentalismus. 7) Jedinec ve společnosti. Sociální percepce a komunikace. Postoje a jejich změna. Jazyk. Povaha jazyka, vztah jazyka a myšlení. Zkušenost a jazyk. 8) Psychopatologie. Norma a normalita. Různá vymezení normality. Základní poruchy psychických funkcí. Psychoterapie a psychologické poradenství. 9) Fylogeneze, antropogeneze, ontogeneze. Vývoj jedince a jeho periodizace. Hlavní vývojové změny. Výzkum psychického vývoje. 10) "Praktická" psychologie. Uplatnění psychologie při řešení problémů jedince, skupiny, instituce atd. Psychoterapie. Výchovné a rodinné poradenství. Psychologie v průmyslu a řízení. Anzenbacher, A.: Úvod do filosofie. Praha, SPN 1992 Atkinson, R. L.: Psychologie. Praha, VP 1996 Disman, M.: Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha, Karolinum 1993 Hall, C.S., Lindzey, G.: Psychológia osobnosti. Bratislava, SPN 1997. Hoskovec, J.: Tajemství experimentální psychologie. Praha, UK 1992. Meili, R., Rohracher, H.: Učebnice experimentální psychologie. Praha, SPN 1967. Nakonečný, M.: Motivace lidského chování. Praha, Academia 1996. Nakonečný, M.: Průvodce dějinami psychologie. Praha, SPN 1995. Hoskovec, J., Sedláková, M., Nakonečný, M.: Psychologie 20. stol. IV. Praha, Karolinum 1995. Sternberg, R.J.: Cognitive psychology. NY, Holt, Rinehart and Winston 1996. Švancara, J., Vašina, L., Kostroň, L.: Kapitoly zkognitivní psychologie. Brno FF MU 1992. Švancara, J.: Úvod do kognitivní psychologie. Brno, FF MU 1994 Výrost, J., Slaměník, I. (Eds.) Sociální psychologie. Praha 1997.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Zkoušku je nutno vykonat do 12 měsíců od započetí studia.
- Statistika zápisu (podzim 2000, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2000/PSA_19