FF:FV120 Herectví - Informace o předmětu
FV120 Typologie herectví v českém filmu
Filozofická fakultapodzim 2001
- Rozsah
- 2/0. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Pavlína Míčová (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- V kurzu se seznámíme se základními vývojovými tendencemi filmového herectví v českém filmu. Zabývat se budeme jeho prvopočátky, tedy vztahem divadelního, resp. ochotnického a filmové herectví, star systémem 30-tých let., stylem filmového herectví protagonistů Národního divadla, možnostmi neherectví ve filmech Nové vlny, filmovými a televizními idoly let normalizačních až po autorské herectví devadesátých let. Budeme sledovat zda filmový příběh podléhal herecké hvězdě či herec, coby typ naopak sloužil filmovému příběhu. Rovněž zohledníme herecké pojetí některých "mytologických" filmových charakterů, jakými jsou role milovníka, svůdce, vampa atp. Základní literatura: Aristoteles: Poetika. Gryf, Praha 1993; Barthes, Roland: Tvář Garbo. In: Biograph, 1997, č. 1, s. 8; Baudrillard, Jean: O svádění. Votobia, Olomouc 1998; Březina, Václav: Lexikon českého filmu. Cinema, Praha 1996; Čechov, Michail: O herecké technice. Divadelní ústav, Praha 1996; Diderot, Denis: Herecký paradox. Svoboda, Praha 1945; Drvota, Mojmír: Základní složky ve filmu. NFA, Praha 1994; Jampolskij, M. B.: Dialog a struktura filmového prostoru (O reverzních montážních modelech). In: Sborník filmové teorie 2. Tartuská škola, NFA, Praha 1995; Janoušek, Jiří: 3 1/2. Orbis, Praha Praha 1964; Kulka, Jiří: Psychologie umění (obecné základy). Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1991; Melounek, Pavel: Lesk a bída českého filmového herectví aneb v zajetí vlastní přirozenosti. In: Film a doba, roč. XXXIII, leden 1987, s. 20-26; Melounek, Pavel: Proč se hraní kdekdo klaní. ČFÚ, Praha Praha 1990; Metrak, Krzysztof: Tváře. In: Biograph, 1997, č. 1, s. 9; Mukařovský, Jan: Dvě studie o dialogu. In: Kapitoly z české poetiky, Svoboda, Praha 1948, s. 129-156; Novotná, Drahomíra: Herec je mrtev, ať žije herec! In: Film a doba, roč. VIII, prosinec 1962, s. 626-629; Pondělíček, Ivo: Film jako svět fantomů a mýtů. Orbis, Praha 1964; Propp, Vladimír: Morfologie pohádky. Ústav pro čes. lit., Praha 1970; Přádná, Stanislava: Síla pravdivosti a hranice možností nehereckého fenoménu. In: Film a doba, roč. 37, 1991, č. 2, s. 66-72; Stoecklerová, Jacqueline: Komu patří "tělo" na plátně. In: Film a doba, roč. XXXVIII, 1992, č. 2, s. 82 - 86; Storchová, Michaela: Filmoví herci a herečky. Erika, Praha 1993; Široký, Hugo: Úvod do herecké psychologie. Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1964; Švehla, Jaroslav: Pantomima ve filmu. In: Tisícileté umění pantomimy. Melantrich, Praha 1989, s. 143-145.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2001/FV120