FF:AEA_01 Úvod do studia archeologie - Informace o předmětu
AEA_01 Úvod do studia archeologie
Filozofická fakultapodzim 2002
- Rozsah
- 1/1/0. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- prof. PhDr. Vladimír Podborský, DrSc. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Zdeněk Měřínský, CSc.
Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Dobešová - Rozvrh
- Po 10:50–11:35 1, Po 11:40–12:25 1
- Předpoklady
- Požadavky ke kolokviu: - dobrá znalost archeologického pojmosloví, pomocných a mezních disciplin oboru a druhů archeologických pramenů - dokonalá orientace v periodizačních systémech a v chronologii pravěku a rané doby dějinné - orientační přehled dějin archeologie - znalost základních metod analyticko-syntetického stupně archeologické praxe - přehledná znalost základních archeologických periodik a nejdůležitějších syntéz pravěku střední Evropy
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Archeologie (program FF, B-HI) (2)
- Archeologie (program FF, B-HS)
- Archeologie (program FF, M-HI) (2)
- Archeologie (program FF, M-HS)
- Osnova
- 1. Předmět a objekt studia. Archeologie, prehistorie, protohistorie, raný a vrcholný středověk. Postavení archeologie v systému vědních oborů. Specializace v archeologii (pleitocénní, pravěká, raně historická, středověká, postmedievální, průmyslová, klasická, mediteránní, biblická; podmořská, horská, montánní, letecká, genová, experimentální, prostorová, akustická, utopická, A. smrti, A. zmizelého (nenalezeného) apod. Pomocné a mezní obory (speleoarcheologie, petroarcheologie, archeobotanika, paleozoologie, paleoantropologie, paleometalurgie, etnoarcheolo- gie atd.). Interdisciplinární, multidisciplinární a transdis- ciplinární přístup. - Význam studia pravěku. 2. Archeologické prameny, jejich charakteristika, obsah a třídění. Terénní památky (sídlištní, sepulkrální, depoty, ostatní) a prehistorický mobiliář (kamenné artefakty, keramika, kovy, organické materiály, sklo, jantar, mušlovina atd.). Surovina v pravěku. Vypovídací schopnost AP a jejich odlišnosti od pramenů písemných. Fenomén "archeologická kultura" a jeho časoprostorový model. 3. Princip periodizace dějin. Periodizační kritéria. Vývoj technologické (archeologické) periodizace pravěku. Druhy periodizací a jejich konkretní podoby. Základní dějinné koncepce. Idealistické a materialistické pojetí dějin. Biblický, antický, etnografický a soudobý filozofický model vzniku světa. Evolucio- nistická a kreacionistická koncepce antropogeneze a sociogeneze. 4. Přehled dějin evropské archeologie. Etapy starožitnická, archeologická (empirická), prehistorická (racionální). Soudobá archeologie a její ideové směry. Dějiny české a moravské archeo- logie. Společné a odlišné vývojové rysy. Významné postavy a jejich díla. Současná organizace naší archeologie. 5. Základy metodologie oboru. Metoda, technika, metodologie, metodika. 4 stupně archeologické praxe: prospekce, exkavace, muzealia, analyticko-syntetický stupeň a jeho možné vyústění do historiozofické či filozofické roviny. Základy teorie poznání. Obecné metody poznání (indukce, dedukce, analogie, experiment, dotazník). Empirické a racionální typy poznání v archeologii. - Expertní (destruktivní a nedestruktivní) analýzy archeologických památek a jejich přínos k chronologii a technologii pravěku (RTG, spektrální analýzy, chemické rozbory, výbrusy, neutronografie atd.). 6. Strategie analyticko-syntetického stupně archeologické praxe: Datování, etnicita, hospodářské struktury, duchovní život, sociální kultura. - Metody datování (chronologie) pravěku a rané doby dějinné. Chronologie relativní a absolutní. Kalendářní systémy. 7. Klasické metody relativní chronologie: Stratigrafie, její podstata a aplikace v archeologii. Stratigrafie vertikální a horizontální (s příklady). Problémy výzkumu tellů. Typologie, její principy (O. Montelius, jeho předchůdci, souputníci a pokračovatelé), výsledky, kritika a současné použití. Typologické asociační řady. Kombinační statistika. Kybernetizace typologické metody. Typologie v době elektronických počítačů. 8. Srovnávací metody v archeologii. Principy analogie. Nejvýznamnější technické metody stanovení relativní chronologie. - Klasické metody stanovení absolutního stáří archeologických památek: metoda odhadu, srovnávací metoda, chronologické "horizonty". 9. Soudobé přírodovědné a technické metody absolutní chronologie: Radiometrie, její zrod, vývoj, problémy, výsledky a současný stav; kalibrační postupy. Paleomagnetismus. Termoluminiscence. Starší i novější přírodovědné a lingvistické metody ("Milankovičova křivka" slunečního záření, geochronologie, dendrochronologie, metoda pylových spekter - palynologie, glotto- chronologie aj.). 10. Etnicita v pravěku a rané době dějinné. 11. Metody rekonstrukce hospodářského života a ekonomiky pravěku. 12. Možnosti poznání duchovního života pravěkých lidí. 13. Zdroje vědeckých informací.
- Literatura
- Bouzek, J. a kol., Dějiny archeologie I-II, Praha 1983, 1984
- Metody hodnocení
- P 1, S 1, kolokvium
- Informace učitele
- Bouzek, J. a kol., Dějiny archeologie I-II, Praha 1983, 1984 Buchvaldek, M. a kol., Dějiny pravěké Evropy, Praha 1985 Filip, J. (ed.), Enzyklopädisches Handbuch zut Ur- und Früh- geschichte Europas I-II, Praha 1966, 1969 Neustupný, E., Archaeological method, Cambridge 1993 Neustupný, J., K metodám archeologické práce, ČNM 126, 1957, 49-75 Nové archeologické metody I, II, UK Praha 1971, 1974 Pleiner, R. (ed.), Pravěké dějiny Čech, Praha 1978 Podborský, V. (ed.), Pravěké dějiny Moravy, Brno 1993 Podborský, V., Dějiny pravěku I-II, Brno 1979, 1982 Poulík, J. - Chropovský, B., Velká Morava a počátky československé státnosti, Praha-Bratislava 1985
- Další komentáře
- Poznámka k ukončení předmětu: informace k ukončení viz sylabus
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2002, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2002/AEA_01