FAV032 Kinematografie střední Evropy: Maďarsko

Filozofická fakulta
podzim 2002
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Jaromír Blažejovský, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 15:00–15:45 12, St 15:50–16:35 12
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Klíčovou otázkou maďarských filmů je vztah člověka k národním dějinám. Zaměříme se na autory, kteří v reflexi tragické kolektivní zkušenosti (revoluce 1848, Republika rad, fašismus, válka, stalinismus, revoluce 1956) prokázali největší odvahu a uměleckou originalitu, používali vlastní metaforické systémy nebo vytvářeli autonomní estetické světy: Zoltán Fábri, Miklós Jancsó, István Szabó, András Kovács, Péter Bacsó, Zoltán Huszárik, Gábor Bódy, Béla Tarr etc. Literatura: Liehm, Mira & Liehm, Antonín J.: The Most Important Art: Soviet and Eastern European Film After 1945 (Berkeley - Los Angeles - London 1980); Magyar filmkalauz (Budapest 1985); Nemeskürty, István: Wort und Bild, Die Geschichte des ungarischen Films (Budapest 1980, příp. zkrácené vydání, či jiná jazyková verze); Petrie, Graham: History Must Answer to Man (Budapest 1981). Filmy: A tanú (Svědek, Péter Bacsó 1969), Angi Vera (Vera Angiová, Pál Gábor 1978), Apa (Otec, István Szabó 1966), Csillagosok, katonák (Hvězdy na čepicích, Miklós Jancsó, 1967), Eszkimó asszony fázik (Paní Eskymačka mrzne, János Xantus 1983), Fényes szelek (Svěží vítr, Miklós Jancsó, 1969), Hannibal tanár úr (Pan profesor Hannibal, Zoltán Fábri, 1956), Hideg napok (Chladné dny, András Kovács 1966), István, a király (Král Štěpán, Gábor Koltay 1983), Körhinta (Kolotoč, Zoltán Fábri, 1955), Még kér a nép (Lid ještě prosí, Miklós Jancsó, 1965), Mephisto (Mefisto, István Szabó 1981), Napló gyermekeimnek (Deník pro mé děti, Márta Mészárosová, 1982), Psyché (Psyché, Gábor Bódy 1980), Redl ezredes (Plukovník Redl, István Szabó 1984), Sátántangó (Satanské tango, Béla Tarr 1994), Sodrásban (Proud, István Gaál 1963), Szegénylegények (Beznadějní, Miklós Jancsó, 1965), Szerelem (Dny čekání, Károly Makk, 1970), Szerelmem, Elektra (Elektra a její pravda, Miklós Jancsó, 1974), Szindbád (Sindibád, Zoltán Huszárik, 1971).
Metody hodnocení
Kolokvium: filmografie 18 filmů k diskusi.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2002/FAV032