FF:AJ24001 Fikce a hist. v postmodernismu - Informace o předmětu
AJ24001 Fikce a historie v období postmodernismu
Filozofická fakultapodzim 2003
- Rozsah
- 0/6. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. dr. Lubomír Doležel (přednášející), doc. PhDr. Jiří Kudrnáč, CSc. (zástupce)
- Garance
- Jeffrey Alan Vanderziel, B.A.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Michaela Hrazdílková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/16, pouze zareg.: 0/16, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/16 - Mateřské obory/plány
- Anglický jazyk a literatura (program FF, M-FI) (2)
- Anglický jazyk a literatura (program FF, M-HS)
- Cíle předmětu
- Cílem kursu je podrobit kritickému posouzení postmoderni filozoficko-epistemologickou pozici, podle níž neexistuje podstatný rozdíl mezi fikčním a historickým narativem, a vysvětlit alternativní pozici založenou na sémantice možných světů.
- Osnova
- Po dlouhou dobu nadvlády mimetické doktriny byla díla fikční literatury v podstatě považována za beletrizovanou historii. V postmoderní filozofii a dějinách kultury bylo rozhraničení mezi fikcí a historií napadeno z druhé strany, ze strany literární a textové teorie. Roland Barthes a Hayden White se proslavili tezí, že neexistují žádné textové příznaky, které by nám umožnily rozlišit mezi fikčním a historickým narativem. Jejich teze, vyvozená z analýzy textů historie byla posílena odvoláním na radikálně konstruktivistickou filozofii jazyka, která anuluje vztah reference a upírá jazyku schopnost zobrazovat svět. Postmoderní výzva znovu zaměřila pozornost na prastaré spojitosti mezi literaturou a historií. Mnoho postmoderních kritiků výzvu podpřilo, ale valná většina praktikujících historiků ji prostě ignorovala. Kritické hlasy z tábora historiků neměly zatím dostatečnou teoretickou průraznost, protože se v podstatě spokojily s opakováním tradičních argumentů proti historickému relativismu. Teoretická pozice, kterou rozvineme v tomto kursu, vyjde z předpokladu, že opravdu neexistující textové příznaky, které by nám dovolily jednoznačně rozhodnout, zda je určitý text fikční nebo historický. Rozlišovací kritéria musíme hledat na jiné úrovni, na úrovni možných světů projektovaných fikčními a historickými texty. Těžiště kursu bude v rozpracování sémantiky možných světů a zejména v určení těch funkčních a strukturních vlastností světů, které zakládají novou teoretickou formulaci vztahu mezi tvorbou literární fikce a modelováním historické minulosti. Nemenší pozornost bude věnována analýze vybraných fikčních a historických děl postmoderny, které tvořivým způsobem pěstují živou intertextuální výměnu mezi literaturou a historiografií.
- Literatura
- Trevor-Roper, H. R. 1980. History and Imagination. Oxford: Clarendon Press.
- Doležel, Lubomír. 1998. Heterocosmica: Fiction and Possible Worlds. Baltimore: Johns Hopkins University Press. Český překlad Praha: Karolinum, 2003
- Doležel, Lubomír. 1998. Heterocosmica: Fiction and Possible Worlds.
- White, Hayden. 1987. The Content of the Form: Narrative Discourse and Historical Representation. Baltimore: Johns Hopkins University Press.
- ECO, Umberto. Šest procházek literárními lesy :přednášky na Harvardově univerzitě. Translated by Bronislava Grygová. v Olomouci: Votobia, 1997, 196 s. ISBN 80-7198-248-2. info
- Informace učitele
- 1. Ucast. 2. Aktivita v seminarich - davani otazek, ucast v diskusi. 3. Kratky ustni pohovor na zaver kursu (budou probihat od 27.do 30. rijna bud individualne nebo v malych skupinach). Kazdy student si pro pohovor pripravi jednu specifickou otazku vztahu mezi fikci a historii a prokaze schopnost pojednat o ni v pojmoslovi, ktere bylo rozpracovano v kursu.
- Další komentáře
- Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: 10 October to 5 November 2003.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2003/AJ24001