FAVKS042 Narativní tendence v současném českém filmu

Filozofická fakulta
podzim 2003
Rozsah
2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Dora Viceníková (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
So 27. 9. 13:15–14:45 12, So 11. 10. 13:15–14:45 12, So 1. 11. 13:15–14:45 12, So 22. 11. 13:15–14:45 12, So 13. 12. 13:15–14:45 12
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Vyprávění představuje komunikační proces, v němz narativ je jakozto sdělení předáván autorem příjemci. Záměrem přednásky bude na příkladu generačně spřízněných rezisérů (Jan Němec, Jan Svankmajer, Karel Vachek, Věra Chytilová), s přihlédnutím k filmové tvorbě mladsich tvůrců, odhalit rozdílné způsoby narace. Zaměříme se předevsím na autorský film, film jako sebereflexe, sebevyjádření. Kapitola o vstupování autora do díla bude dána do kontextu s literaturou, malířstvím a fotografií. Literatura: Bachtin, Michail M.(1975): Francois Rabelais a lidová kultura středověku a renesance. Praha: Odeon; Bachtin, Michail M. (1980): Román jako dialog. Praha: Odeon; Bordwell, David (1985): Narration in the Fiction Film. The University of Wisconsin Press; Branigan, Edward (1984): Point of View in the Cinema. New York: Mouton Publishers; Carriére, Jean-Claude (1995): Vyprávět příběh. Praha: NFA; Černý, Václav (1993): Tvorba a osobnost. Praha: Odeon.; Deleuze, Gilles (2000): Film 1. Obraz pohyb. Praha: Národní filmový archiv; Freud, Sigmund (1990): O člověku a kultuře. Praha; Gombrich, Hans G.(1985): Umění a iluze. Praha: Odeon; Chatman, Seymour (2000): Dohodnuté termíny. Rétorika narativu ve fikci a filmu. Olomouc: Univerzita Palackého; Jampolskij, Michail B. (1995): Dialog a struktura filmového prostoru. In: Sborník filmové teorie 2. Tartuská skola. Praha: Národní filmový archiv; kol.(1996): Subjekt autor auditorium. Subjekt v priestoroch umenia. Bratislava: Sorosovo centrum súčasného umenia; Propp, Vladimir J. (1999): Morfologie pohádky a jiné studie. Praha: H&H; Přádná, S., Skapová, Z., Cieslar, J.(2002): Démanty vsednosti. Český a slovenský film 60.let.Praha: Prazská scéna; Rimmon-Kenanová, Shlomith (2001): Poetika vyprávění. Brno: Host; Stanzel, Franz K. (1988): Teorie vyprávění. Praha: Odeon.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2003/FAVKS042