VH_74 Hudební manýrismus

Filozofická fakulta
podzim 2003
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Pavel Sýkora (přednášející), doc. PhDr. Mikuláš Bek, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. PhDr. Mikuláš Bek, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Taranzová
Rozvrh
Čt 16:40–18:15 46
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Přednáška zkoumá hudební vývoj v období přechodu renesance k baroku (asi 1550-1650). Všímá si "manýristických" tendencí v hudbě, a to v širších souvislostech s výtvarným uměním, architekturou a především literaturou. Výchozím bodem je charakteristika a vývoj termínu "manýrismus".
Osnova
  • 1. Termín "manýrismus". Vymezení diachronní a synchronní. 2. Muzikologická skepse k manýrismu. 3. Výtvarné umění, architektura, literatura, hudba: analogie. 4. "Manýrismus" a "baroko": shody a odlišnosti. 5. Nevyváženost protikladů. 6. Manýristická forma (destrukce, dezintegrace). 7. Pastorální tematika, erotika. 8. Subjektivismus, hyperbola. 9. Zásada "imitare le parole". 10. Madrigal. 11. Stile concitato. 12. Claudio Monteverdi: Il combattimento di Tancredi e Clorinda (1624) - analýza.
Literatura
  • BOHADLO, Stanislav. Materiály ke studiu dějin hudby, estetiky a sociologie. Vyd. 1. Hradec Králové: Pedagogická fakulta, 1988, 153 s. URL info
  • BUKOFZER, Manfred. Hudba v období baroka. Od Monteverdiho po Bacha. Bratislava: OPUS, 1986. info
  • ŠTĚDROŇ, Miloš. Claudio Monteverdi : génius opery. Praha: Supraphon, 1985, 217 s. URL info
  • SYPHER, Wylie. Od renesance k baroku : proměny umění a literatury 1400-1700. 1. vyd. Praha: Odeon - nakladatelství krásné literatury a umění, 1971, 244 s. URL info
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2001.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2003/VH_74