VIK31A10 Řízení knihoven a informačních center

Filozofická fakulta
podzim 2003
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Lubomír Kostroň, M.A., CSc. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Petr Macek, CSc.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Helena Bednářová
Rozvrh
každý lichý pátek 10:00–11:35 48
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cíl: zlepšit knihovní management "lidským" přístupem k pracovníkům knihovny vycházejícím z modelu "orchestru" s cílem přežití knihoven ve třetím tisíciletí: změnou priorit managera a jeho pracovních povinností, delegováním pravomocí a odpovědností na podřízené, přípravou strategického plánu, získáváním zdrojů (fund-raising) zlepšením práce public relations
Osnova
  • 1. Management zaměřený na člověka 1.1 Co je to "Human-centered management" 1.2 Řízení a vedení 1.2.1 řízení 1.2.2 vedení 1.3 Koncepce řízení 1.3.1 klasický model řízení 1.3.2 paternalistický model 1.3.3 model lidských vztahů 1.3.4 humanistický model řízení 2. Vedoucí pracovník,manažer 2.1 Osobnost manažera 2.1.1 psychické předpoklady 2.1.2 profesionální image 2.1.3 smysl pro humor 2.2 Vyjednávání 2.2.1 Jednání s podřízenými 2.2.2 Jednání s nadřízenými 2.2.3 Jednání se zákazníky, uživateli 2.3 Duševní hygiena manažera 2.3.1 Životospráva 2.3.2 režim práce a odpočinku 2.3.3 rodinné zázemí, přátelé 2.3.4 životní koncepce 3. Motivace pracovníků 3.1 Teorie motivace 3.2 Zdroje a druhy motivace 3.3 Ekonomická motivace 3.4 Kariéra 3.4.1 Delegování pravomocí 3.4.2 Celoživotní vzdělávání 3.4.3 Ženy jako vedoucí pracovnice 3.5 Pracovní klima 3.5.1 Přátelská atmosféra 3.5.2 Týmová práce, otevřené dveře 3.5.3 Humor 3.5.4 Pružná pracovní doba 3.5.5 Pohodlný nábytek, květiny 4. Změna v organizaci 4.1 Příčiny změny 4.2 Strategie změny 4.3 Strategické plánování 4.4 Plánování změn 4.5 Proces rozhodování 4.6 Realizace změn 4.7 Kontrola a hodnocení 4.8 Učící se organizace 5. Závěrečná shrnutí 5.1 možnosti aplikace "human-centered managementu" v českých knihovnách a problémy s tím spojené (proč nechtějí Češi vést?) 5.2 zpracování návrhu vlastního modelu vedení knihovny formou korespondenčního úkolu
Literatura
  • BEDRNOVÁ, Eva a Ivan NOVÝ. Psychologie a sociologie řízení. Vyd. 1. Praha: Management Press, 1998, 559 s. ISBN 80-85943-57-3. info
  • VODRÁČEK, Leo a Antonín ROSICKÝ. Informační management :pojetí, poslání a aplikace. Vyd. 1. Praha: Management Press, 1997, 146 s. ISBN 80-85943-35-2. info
  • DONNELLY, James H., James L. GIBSON a John M. IVANCEVICH. Management. Translated by Václav Dolanský - Josef Koubek. Vyd. 1. Praha: Grada, 1997, 821 s. ISBN 8071694223. info
  • KOVALIKOVÁ, Susan a Karen OLSENOVÁ. Integrovaná tematická výuka :model : [výuka, která vychází z poznání, jak učit lidský mozek]. 2. opr. vyd. Kroměříž: Spirála, 1995, 304 s. ISBN 80-901873-1-5. info
  • VODÁČEK, Leo a Oľga VODÁČKOVÁ. Management :teorie a praxe 80. a 90. let. 1. vyd. Praha: Management Press, 1994, 257 s. ISBN 80-85603-55-1. info
  • LAX, David A. a James K. SEBENIUS. Manažer jako vyjednavač :vyjednáváním ke kooperaci a úspěchům v soutěži. Translated by Jiří Bumbálek. Praha: Victoria Publishing, 1994, 272 s. ISBN 80-85605-68-6. info
  • 7 návyků vůdčích osobností pro úspěšný a harmonický život :návrat etiky charakteru. Edited by Stephen R. Covey, Translated by Stanislav Michalík. 1. vyd. Praha: PRAGMA, 1994, 329 s. ISBN 80-85213-41-9. info
  • MALONE, Paul B. III. Mějte je rádi a veďte je :jak vést lidi : kniha pro každého. Translated by Miroslav Soukup - Magdalena Váňová - Tomáš Chudlarský. 1. vyd. Praha: Práce, 1991, 177 s. ISBN 80-208-0235-5. info
Metody hodnocení
A. Závěrečné hodnocení na základě písemného zpracování návrhu vlastního modelu vedení knihovny nebo jiného inf.pracoviště a jeho ústní presentace na závěrečném kolokviu. B. Okruhy k bakalářské zkoušce: 1. Co je Human-centered management 2. Základní koncepce řízení 3. Osobnost vedoucího pracovníka 4. Různé typy vyjednávání 5. Duševní hygiena manažera 6. Základní teorie pracovní motivace 7. Zdroje a druhy motivace 8. Potřeba seberealizace jako zdroj pracovní motivace 9. Pracovní klima 10.Změna v organizaci
Informace učitele
Výuka probíhá dle rozvrhu uvedeném na webovských stránkách Kabinetu knihovnictví (http://www.phil.muni.cz/vik/) a dle aktálních informací vyvěšených na nástěnce kabinetu.
Další komentáře
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2001, podzim 2002.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2003/VIK31A10