FF:CJQ027 Stylistika češtiny - Bc.,ciz. - Informace o předmětu
CJQ027 Stylistika češtiny - bakalárský kurs pro cizince
Filozofická fakultapodzim 2004
- Rozsah
- 2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Michal Křístek, M.Phil., Ph.D. (přednášející)
PhDr. Jarmila Vojtová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- PhDr. Michal Křístek, M.Phil., Ph.D.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Muchová - Předpoklady
- CJQ020 Syntax češtiny pro cizince II
Předpokládá se, že studenti se velmi dobře orientují v gramatice současné češtiny na všech rovinách (fonetika a fonologie, morfologie...). - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Čeština pro cizince (program FF, B-FI)
- Cíle předmětu
- Kurs vychází z funkčního pojetí stylistiky, jehož základy byly položeny členy Pražského lingvistického kroužku a později dále rozvíjeny. Cílem bude zvládnutí terminologické soustavy oboru, a to v přímé návaznosti na práci s texty. Počítá se s praktickou aplikací teoretických pouček na konkrétní ukázky textů, což by mělo studenty vést k osvojení schopnosti rozebrat všechny jazykové roviny textu z hlediska stylistiky a ze zjištěných skutečností pak vyvodit teoretické závěry obecnějšího charakteru.
- Osnova
- Kurs vychází z funkčního pojetí stylistiky, jehož základy byly položeny členy Pražského lingvistického kroužku a později dále rozvíjeny. Cílem bude zvládnutí terminologické soustavy oboru, a to v přímé návaznosti na práci s texty. Počítá se s praktickou aplikací teoretických pouček na konkrétní ukázky textů, což by mělo studenty vést k osvojení schopnosti rozebrat všechny jazykové roviny textu z hlediska stylistiky a ze zjištěných skutečností pak vyvodit teoretické závěry obecnějšího charakteru.
- Literatura
- MINÁŘOVÁ, Eva, Marie KRČMOVÁ, Jan CHLOUPEK a Marie ČECHOVÁ. Současná česká stylistika. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 2003, 342 s. none. ISBN 80-86642-00-3. info
- BEČKA, Josef Václav. Česká stylistika. 1. vyd. Praha: Academia, 1992, 467 s. ISBN 8020000208. info
- Jelínek, Milan. Stylistika. In Karlík, P., Nekula, M. a Rusínová, Z., ed. 1995. Příruční mluvnice češtiny. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, s. 701-782.
- Encyklopedický slovník češtiny. Edited by Petr Karlík - Marek Nekula - Jana Pleskalová. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2002, 604 s. ISBN 80-7106-484-X. info
- Publikace Současná česká stylistika obsahuje odkazy na další odbornou literaturu týkající se stylistiky; hesla věnovaná stylistice lze najít také v Encyklopedickém slovníku češtiny.
- Metody hodnocení
- Ke konci semestru studenti samostatně zpracují a odevzdají seminární práci (stylistický rozbor textu); rozbor je součástí ústní zkoušky. Text rozboru studenti odevzdají minimálně týden před zkouškou, kopii si přinesou s sebou ke zkoušce. Rozbor je součástí zkoušky - diskuse o konkrétních bodech rozboru bude východiskem k prověřování obecných teoretických znalostí ze stylistiky. Základním pramenem k samostudiu je Současná česká stylistika (2003 - viz seznam literatury); ostatní publikace uvedené v seznamu literatury lze použít jako doplňující zdroje.
- Informace učitele
- Požadavky k rozboru: studenti si mohou zvolit libovolný text v rozsahu 30-50 řádků; k rozboru je nutno přiložit kopii tohoto textu a označit ji podle normy ČSN ISO 690 - Bibliografické citace : obsah, forma a struktura (pro elektronické zdroje platí norma ČSN ISO 690-2; obě normy jsou k dispozici v knihovně FF). Rozbor by měl vycházet z podrobné analýzy základních rovin textu. Doporučený postup rozboru, který se v minulých letech osvědčil: - na všech základních rovinách textu postupně vyhledat a terminologicky správně označit slohově příznakové výrazové prostředky, a to jak se stálou, tak s kontextovou stylovou hodnotou; s použitím kodifikačních a normativních příruček pak vymezit typ jejich příznakovosti, - na základě těchto zjištění se pokusit samostatně určit funkci výše zmíněných výrazových prostředků v textu, - blíže charakterizovat kompozici textu (horizontální a vertikální členění, slohové postupy aj.), - zařadit rozebíraný text k některému z funkčních stylů a toto rozhodnutí zdůvodnit; jen málo textů je z tohoto hlediska zcela jednoznačných, bylo by proto třeba uvést a charakterizovat i prvky, které ze stylové normy daného funkčního stylu vybočují nebo které poukazují na specifické podmínky vzniku a fungování textu, - popsat, jak se v textu konkrétně projevují vyjadřovací dichotomie (veřejnost x neveřejnost, modelovost x nemodelovost, připravenost x nepřipravenost...), - závěrem se pokusit ukázat některé typické rysy singulárního stylu analyzovaného textu. Jako nevyhovující budou hodnoceny rozbory, v nichž se opakovaně vyskytne některý z uvedených nedostatků: - nemají standardní formální úpravu (porušují komunikační normu), - obsahují gramatické, pravopisné nebo interpunkční chyby (porušují jazykovou normu), - jsou zpracovány metodou odhadu nebo u převzatých údajů neuvádějí přímo v textu odkaz na použité zdroje (porušují normu tvorby odborných textů ve smyslu obsahovém), - obsahují neúplné nebo nejednoznačné formulace (nebo jinak porušují stylizační normu odborných textů).
- Další komentáře
- Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (podzim 2004, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2004/CJQ027