PSB_13 Úvod do antropologie

Filozofická fakulta
podzim 2004
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
RNDr. Vladimír Šedivý, CSc. (přednášející), doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Tento kurz poskytuje uvedení do problematiky původu, vývoje a tělesných vlastností člověka a příbuzných druhů. Kurz si klade za cíl získat vybrané teoretické a některé praktické znalosti o člověku a jeho kultuře, jež by zdůraznily jednotu jeho původu a zvláštnost projevů, zakotvily získané poznatky v jedinečnosti jeho bytí a univerzalitě jeho existence, a pomohly tak vysvětlit originalitu jeho chování a specifičnost, skupinovou diverzitu až originalitu vzhledu každého jedince, jakož i poznatky o působnosti a faktorech přírodního, sociálního a ideového prostředí, které ovlivňují tyto lidské atributy.
Osnova
  • 1. Úvod do antropologie: definiční vymezení antropologie jako vědy, jejího předmětu zkoumání - člověka a kultury, obecné metody zkoumání (některé speciální metody budou probrány na konkrétních příkladech), systematizace této empirické i aplikační vědy a vybraných základních pojmů. 2. Ekologie člověka: interakce člověk životní prostředí, tj. fyzikální, chemické a biologické faktory prostředí a způsob jejich působnosti. Biologická adaptabilita versus kulturní adaptabilita, ekologická podmíněnost etnických rozdílů. 3. Sociální a kulturní antropologie: interakce člověk člověk, případně člověk lidé a člověk instituce, komunikace, učení, indoktrinace, vektor pozitivního společenského působení prostřednictvím politických, sociálních a ekonomických faktorů psychosociálního klimatu. 4. Vznik a vývoj lidí (fylogeneze): evoluce, význačné lidské znaky, atavismy a rudimenty. Proces hominizace (biologický rozvoj tělesných komplexů a) horní končetina + hrudník, b) dolní končetiny + pánev, c) lebka + ruka) a sapientace (psychosociální rozvoj člověka, nepřímo dokládaný jeho kulturou a civilizací). 5. Charakteristika nálezů v evoluční řadě: živočišný předchůdce - hominoidní předchůdce - Australopithecus - Homo erectus - Homo neanerthalensis - Homo sapiens fosilis - Homo sapiens sapiens. 6. Teorie kreace: mýtické a biblické koncepty; triáda tělo-duše-duch, převtělování. 7. Náboženství versus víra: posvátný prostor, čas, předměty, osoby a úkony. 8. Adaptivní strategie a hospodářské systémy; příbuzenské vztahy (rody, kmeny) versus národnosti versus občanství (politické systémy); pohlavní rozdíly a manželství. 9. Vybrané projevy kulturní antropologie: etologie člověka zkoumající jeho chování; ozdobování a znetvořování těla; rituály, kulty a mýty. 10. Rasová antropologie: biologická variace lidských znaků a diverzita v prostoru podle stávající ekologické niky (ekosystému). Kořeny a následky rasismu. Charakteristika tří základních ras a plemen v Evropě. 11. Individuální stanovení plemenného typu. 12. Somatotypy: spekulativní a experimentální vývoj typologie podle Hypocrata, Violy, Ravena, Kraetschmera, Sheldona, Heathové a Cartera. 13. Individuální stanovení somatotypu: měření, výpočet a vyhodnocení. [14. Dermatoglyfika: čistě geneticky zakotvený znak, morfologie a systém vzorování kůže prstů, dlaní a plosek nohou, kvantitativní a kvalitativní vyhodnocování, norma.]
Literatura
  • Fetter, V. a kol.: Antropologie. Academia, Praha, 1967.
  • Beneš, J.: Člověk. Mladá fronta, Praha, 1994.
  • Kottak, C. P.: Anthropology. McGraw-Hill comp., New York, 1997.
Metody hodnocení
Rozsah výuky: 2/0 (1/1) x 13 [14] týdnů = 26 [28]hodin Forma studia: prezenční Předmět: volitelný Výstup: zápočet, zkouška. Požadavky: Zápočet - minimálně 70 % účast na přednáškách, jinak esej na zadané téma (3 str., do 1200 slov); Zkouška - zvládnutí požadavků ústní zkoušky, jinak esej na vybrané téma (5 str., do 2000 slov).
Informace učitele
Obor antropologie je zaměřený na biologickou a kulturní podstatu člověka. Kurz se zabývá lidskou morfologickou, fyziologickou a kulturní variabilitou znaků, která vznikla na základě genetickém (genotyp) a projevuje se díky adaptabilitě jednotlivých znaků somatotypu vůči danému, člověkem ovlivnitelnému a ovlivněnému životnímu prostředí (ekotyp) ve formě výsledného projevu (fenotyp), přičemž variabilita jeho projevů somatologických a behaviorálních je rovněž spoludotvářena ve vzájemných interakcích lidí.
Další komentáře
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 1999, podzim 1999, podzim 2000, podzim 2001, jaro 2002, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008.