FF:AEB_53 Pravěké umění Evropy - Informace o předmětu
AEB_53 Pravěké umění Evropy
Filozofická fakultapodzim 2005
- Rozsah
- 2/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Ludmila Kaňáková Hladíková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Zdeněk Měřínský, CSc.
Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Dobešová - Rozvrh
- St 16:40–18:15 C42
- Předpoklady
- - orientace v metodice výzkumu a možnostech datace - schopnost analýzy předložených ukázek pravěkého umění - přehled o současných diskusích a interpretačních teoriích - znalost základních charakteristik výtvarného projevu v jednotlivých etapách pravěku
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25 - Mateřské obory/plány
- předmět má 11 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Přednáška je zaměřena na moderní studium projevů výtvarného cítění pravěkých populací od jejich nejstarších dokladů v paleolitu po závěr pravěku, tj. do počátku protohistorické epochy. Zahrnuje jak poučení o moderní metodice výzkumu, analýze a možnostech datování, tak souhrn dosud získaných informací o technice, stylu, způsobech aplikace i realizace a samozřejmě přehled dějin bádání i současných interpretačních teorií. Přednáška je doplněna bohatým obrazovým a studijním materiálem, který bude studentům k dispozici i mimo čas přednášek. Bude kladen důraz na schopnost studentů aktivně se zapojit do hodiny.
- Osnova
- 1. Definice pravěkého umění, geografické a chronologické členění. Třídění podle techniky (nástěnné a mobilní, rytina, malba, skulptura - plastika, kombinovaná technika), prostředky (pigmenty, nástroje, způsoby aplikace), míra využití přírodních aspektů, typy materiálu a povrchu. 2. Tématika, scény, signa a symboly. Možnosti datace absolutní a relativní. Ochrana, smysl evidence. 3. Paleolitické umění I: chronologie, nejstarší památky, historie bádání, geografické rozdíly a specifika umění západní, střední a východní Evropy v paleolitu, význam střední Evropy a zvláště Moravy. 4. Paleolitické umění II: západoevropský neboli frankokantabrijský okruh, chronologie a systém Leroi-Gourhana, charakteristiky, techniky malby i rytiny. 5. Paleolitické umění III: tématika západoevropského okruhu a její interpretace (Leroi-Gourhan, Laming-Emperaire, Breuil, Dawson, aj.), hlavní památky, demonstrace ukázek a rozbor. 6. Paleolitické umění IV: východoevropský okruh mobilního umění, nálezové okolnosti a souvislosti, demonstrace ukázek, okrajové regiony evropského paleolitického umění - Balkán, Itálie. 7. Paleolitické umění V: středoevropský okruh, způsoby a techniky realizace, nejstarší doklady z období aurignacienu, vrchol v pavlovienu a magdalenienu, tématika, techniky, demonstrace ukázek a rozbor. 8. Paleolitické umění VI: seminární hodina - analýza, interpretace a smysl tzv. umění tehdy a dnes (vždy je objektem dané společnosti, význam pro zvýšení zájmu o archeologii ze strany veřejnosti). 9. Holocénní umění I: chronologie, teorie o zániku tzv. velkého umění paleolitu, umění epipaleolitu, azilien, romanillien, úvod k tzv. levantinskému umění. 10. Holocénní umění II: tzv. levantinské umění, poloha, stav uchování, historie bádání a interpretací, techniky, význam analogie a definitivní chronologické začlenění do neolitu, teorie stylistické (Baldellou, Beltrán, ...), pozice schematizovaného umění. 11. Holocénní umění III: umělecké projevy (+ aplikované umění) neolitu v ostatní Evropě - idoly, modely předmětů, aplikace a rytiny na keramice, kulturní vztahy a původ, symbolika, interpretace. 12. Holocénní umění IV: chronologická a stylistická pozice schematizovaného, megalitického a petroglyfického umění, jejich vzájemné vymezení, geografie, hlavní ohniska, postneolitické umění v Evropě, problémy datování mimo archeologický kontext. 13. Holocénní umění V: mobilní a aplikované umění jednotlivých postneolitických epoch ve střední Evropě (eneolit, d. bronzová, starší d. železná a zrod laténského stylu).
- Metody hodnocení
- Kurz je ukončen samostatnou analýzou zvoleného pravěkého výtvarného projevu.Standardní způsob analýzy zahrnuje 1. určení techniky, prostředků a způsobů aplikace 2.rozpoznání námětu a jeho specifických znaků 3. určení typu výtvarného projevu podle suportu 4. datace 5. interpretace, smysl, odkaz na teoretické studie.Práce bude doplněna recenzí na zdroj obrazových i textových materiálů. Výstupy lze odevzdat osobně nebo mailem vyučujícímu.
- Informace učitele
- Art Paleolític i Postpaleolític, Recull de les conferéncies donades al Museu Arqueológic de Barcelona els anys 1988 i 1989, Barcelona Barandiarán, Ignatio 1998: El arte del paleolítico superior. In: Barandiarán, Ignacio - Martí, Bernardo Oliver - Rincón, María Angeles del - Luis Maya, José 1998: Prehistoria de la Península Ibérica, Barcelona, 74-95 Barandiarán, Ignatio 1998: El arte levantino. In: Barandiarán, Ignacio - Martí, Bernardo Oliver - Rincón, María Angeles del - Luis Maya, José 1998: Prehistoria de la Península Ibérica, Barcelona, 109 - 116 Beltrán, Antonio Martínez 1968: Arte rupestre levantino, Zaragoza Costas Goberna, Fernando Javier - Novoa Alvaréz, Pablo 1993: Los grabados rupestres de Galicia, Monografías Museu Arqueolóxico e Histórico de A Coruňa, no 6, A Coruňa Einwügerer, Thomas 2000: Die jungpaläolithische Station auf dem Wachtberg in Krems, NÖ, Wien Laming-Emperaire, Annette 1962: La signification de l art rupestre paléolithique, méthode et applications, Thése de Doctorat, Paris (I 5974) Leroi-Gourhan, André 1965: Préhistoire de l art occidental, Paris Martí, Bernardo Oliver 1998: El neolítico - Arte y religión. In: Barandiarán, Ignacio - Martí, Bernardo Oliver - Rincón, María Angeles del - Luis Maya, José 1998: Prehistoria de la Península Ibérica, Barcelona, 186 - 191 Müller, Detlef W. 1995: Ornamente, Symbole, Bilder - zum megalithischen totenbrauchtum in Mitteldeutschland. In: Art et Symboles du Mégalithisme Européen, Revue Archéologique de l Ouest, Supplément n 8, Nantes, juin 1995, 163-176 Rincón, María Angeles del 1998: El arte megalítico. In: Barandiarán, Ignacio - Martí, Bernardo Oliver - Rincón, María Angeles del - Luis Maya, José 1998: Prehistoria de la Península Ibérica, Barcelona, 216 - 219 Svoboda, Jiří 1986: Mistři kamenného dláta, Praha (s výhradami) Twohig-Shee, Elizabeth 1981: The Megalithic Art of Western Europe, Oxford Valoch, Karel 1993: V záři ohňů nejstarších lovců. Starší doba kamenná - paleolit. In: Podborský, Vladímír ed. 1993: Pravěké dějiny Moravy, Brno, 11-70, zvl. 34-70 Valoch, Karel 1996:Anfänge ästhetischer empfindungen im paläolithikum mährens und böhmens. In: Paleolithic in the Middle Danube Region, Brno 1996 + literaturu lze půjčit u přednášející, ++základní, nicméně takřka nesehnatelná publikace
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (podzim 2005, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2005/AEB_53